ישראליות בוול סטריט: המניות הקטנות עולות מדרגה

עזבו - לפחות לרגע - את צ'ק פוינט, נייס ואמדוקס ■ 2010 הוציאה לאור חברות כמו סרגון, איזיצ'יפ ואלוט שכבר לא נחשבות לחברות קטנות ■ 2011, כך זה נראה, לא תותיר אותן מאחור

כולם מכירים את טבע , צ'ק פוינט , אמדוקס , נייס וקומברס - החברות הישראליות שצמחו להיות מובילות עולמיות ושוויין נאמד במיליארדי דולרים.

כולם פחות מכירים את מלאנוקס , איזיצ'יפ , סרגון וסיוה - חברות שעד לפני כשנתיים נמנו עם השורה השנייה או השלישית של החברות הישראליות הנסחרות בשוק ההון האמריקני. שוויין נאמד אז בעשרות מיליוני דולרים או במאות בודדות של מיליוני דולרים, אך 2010 עשתה להן רק טוב - שוויין נסק בעשרות/מאות אחוזים, והן קפצו מדרגה (ראו טבלה).

מבדיקת "גלובס" עולה כי מתוך 96 חברות ישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקני, רק שוויין של 11 נאמד במיליארדי דולרים (12%) ואילו שוויין של 18 (19%) נע בין רבע מיליארד דולר למיליארד דולר.

מלאנוקס, המפתחת שבבי אינפיניבנד המאיצים את התקשורת בין משאבי מחשוב ארגוניים, עשויה לקבל בקרוב כרטיס כניסה למועדון המיליארד לאחר שמנייתה הוסיפה לערכה 44% במהלך השנה האחרונה, ושווי החברה נקבע על 940 מיליון דולר. עוד משהו כמו 6% - שיעור עלייה שאינו בשמיים - ומלאנוקס תדלג מעל שווי של מיליארד דולר, ותקנה לעצמה מקום בהיכל של חברות הטכנולוגיה המוצלחות שנולדו כאן.

הבאה בתור היא פרוטליקס, מפתחת התרופה לטיפול במחלת הגושה, וחברת הפארמה היחידה ברשימה. פרוטליקס הגדילה במהלך שלוש השנים האחרונות את שווייה פי שלושה, וזה עומד כרגע על 817 מיליון דולר. פרוטליקס צפויה לקבל בעוד כחודש וחצי את אישור רשות המזון והתרופות האמריקנית לשיווק התרופה שפיתחה, ואז ייתכן שהמניה תתממש מעט. עם זאת, ברגע שייחל השיווק, והחברה תרשום הכנסות ממכירות התרופה, ייתכן כי שוק ההון יצמיד לפרוטליקס תג מחיר גבוה יותר.

איזיצ'יפ: הנפקה שהתבררה כמוצלחת

אחרי מלאנוקס ופרוטליקס מגיע התור של איזיצ'יפ, אחת מהחברות הפחות מיוחצנות מבין הישראליות שנסחרות בארה"ב. איזיצ'יפ מפתחת שבבים לנתבים (ראוטרים) של רשתות תקשורת, ומרוויחה אף היא מהשימוש הגובר ברשת האינטרנט ובמיוחד מהצפייה הגדלה בתוכני וידיאו דרך הרשת. החברה נסחרת כרגע לפי שווי של 806 מיליון דולר, וזאת לאחר שהכפילה את שווייה תוך שלוש שנים.

מי שהרוויח לא מעט מהגאות במחיר המניה הם אותם משקיעים שרכשו מניות של החברה בהנפקה המשנית שבוצעה לפני כשנה. איזיצ'יפ גייסה אז 41.7 מיליון דולר לפי מחיר מניה של 10.5 דולרים. כרגע נסחרת המניה לפי מחיר של 32.1 דולר, ולכן מי שהימר על החברה לפני כשנה שילש עד עתה את השקעתו בה.

את החמישייה הראשונה סוגרות שתי חברות שהגאות בשוויין אינה נתמכת דווקא בשיפור תוצאותיהן הכספיות - כמו במקרה של חלק ניכר מהחברות לעיל. רדוור , ששוק ההון עדיין מאמין כי היא עומדת להירכש בידי HP או IBM או ענק אמריקני אחר, התמקמה בגבהים דלילי חמצן, ושווייה הנוכחי הוא 750 מיליון דולר. SodaStream , מפתחת המערכות הביתיות להכנת משקאות קלים, הפכה אשתקד להנפקת השנה, ועדיין נסחרת לפי מכפילים שנראים כרגע די בועתיים ומשקפים לחברה שווי של 730 מיליון דולר.

22
 22

ואם כבר בתוצאות כספיות עסקינן, בעוד שמונה ימים תיפתח עונת הדו"חות של הרבעון הרביעי בגזרה הישראלית. סיליקום, שמנייתה נסקה במהלך השנה האחרונה בשיעור של 105%, תפתח את העונה, ואחריה יגיע תורן של אודיוקודס, מלאנוקס, צ'ק פוינט, סיוה, וסרגון. סביר מאוד להניח כי תוצאות הרבעון האחרון של 2010 יגבו את ביצועי המניות של חברות אלו, ולכן ציבור המשקיעים יישא עיניו אל עבר השנה הנוכחית, ויקווה כי התחזיות לעתיד של אותן חברות לא יקטעו את המגמה החיובית שבאה לידי ביטוי אשתקד.