ייצוגית נגד עיריית כפר-סבא: חריגות ארנונה במיליוני שקלים

"הפטנט": הצמדת התשלום למדד החודש העוקב ■ מומחה מטעם התובעים: "מדובר בחיוב ביתר המצטבר לסכום של 26.1 מיליון שקל"

האם על-ידי שינוי מועד התשלום הצליחה עיריית כפר-סבא לגבות מתושביה מיליוני שקלים יותר מהמותר בחוק? בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה היום (א') נגד עיריית כפר-סבא נטען כי שיטת ההצמדה של תשלומי הארנונה הדו-חודשיים "שגויה ובלתי-חוקית" והביאה לגביית יתר.

רו"ח ניר סימון, באמצעות עורכי הדין אלכס כץ ומוטי איצקוביץ ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ (KGI), טוען כי עיריית כפר-סבא מקדמת באופן מלאכותי את המדד לפיו מחושב כל תשלום דו-חודשי וכך יוצרת גבייה עודפת.

כץ ואיצקוביץ מעריכים כי התביעה מייצגת כ-30 אלף בתי-אב, והיא בהיקף של 3 עד 10 מיליון שקל. "זוהי תביעה תקדימית, שמתבטאת בהחזרים העומדים על מיליוני שקלים; זהו המקרה הקלאסי שמתאים לתביעה ייצוגית", אומר כץ. "הנזק היחסי שנגרם לכל תושב הוא קטן יחסית ומתבטא בעשרות עד מאות שקלים. מצד שני, הגבייה העודפת של העירייה היא אדירה ומגיעה למספר מיליונים".

התאריך הוזז

לטענת העותרים, תאריך התשלום של הארנונה, למשלמים אחת לחודשיים, הוזז מה-1 ל-16 לכל חודש אי-זוגי. התוצאה היא שהארנונה מוצמדת למדדי החודשים העוקבים.

לדוגמה: התשלום של ה-16 בינואר הוצמד למדד דצמבר (המתפרסם ב-15 בינואר) - במקום למדד נובמבר, כפי שנדרש בחוק.

והתוצאה? לפי חוות-דעת מומחה עצמאי לארנונה, יוסף עוזי לוי, שצורפה כנספח לתביעה, בתנאי אינפלציה "כל מדד גבוה מהמדד הקודם לו. במצב כזה, ברור כי הפרשי ההצמדה לפי שיטת העירייה יהיו גבוהים באופן משמעותי".

יוזמי שיטת ההצמדה של העירייה "יכלו לצפות כי בטווח ארוך ובממוצע, התשלומים הדו-חודשיים המוצמדים לשיטתם יהיו גבוהים מהשיטה הנכונה".

לדבריו, בכל אחת מהשנים 2005, 2007, 2008, 2009 ו-2010 "קיים חיוב ביתר המצטבר ל- 26.1 מיליון שקל. ב-2006 קיים חיוב בחסר של 3.1 מיליון שקל".

מעיריית כפר-סבא נמסר כי העירייה גובה ארנונה בהתאם לחוק. "כתב התביעה טרם הגיע לעירייה, וניתן יהיה להתייחס לתוכנו רק לאחר קבלתו".