אספקט MR גייסה 25 מ' ד' מערי סטימצקי ומחברה אמריקנית

החברה גייסה עד היום 46 מ' ד' אחרי הכסף ופיתחה מכשיר MRI קטן, המיועד לאבחון חלקים ספציפיים בגוף ■ התוכנית לשנה הקרובה היא להתקדם לאבחון בני אדם

חברת AspectMR משוהם גייסה 25 מיליון דולר. את סבב הגיוס הובילה החברה Roll Intl האמריקנית, חברה פרטית בתחום החקלאות. כך נודע ל"גלובס".

בגיוס השתתף גם ערי סטימצקי, לשעבר המנכ"ל והיו"ר של רשת הספרים. סטימצקי משקיע בחברה מאז הגיוס הראשון שלה, וגם בסבב הנוכחי שמר על חלקו בחברה. נזכיר סטימצקי הוא מכר את רשת הספרים למרקסטון ב-2005 ב-33 מ' ד', הוא מושקע 7 חברות היי-טק, ובהן מובילאיי, סטדימד וריוולבר, וכן עשה אקזיטים במטאלינק, מיראביליס ורדנט.

AspectMR עוסקת בפיתוח מערכות MRI קטנות וניידות, המיועדות להדמיה של חלקי גוף מסוימים, וגייסה עד היום 46 מיליון דולר אחרי הכסף.

אורי רפופורט, המייסד והמנהל לשעבר של החברות MagSense, Quallion ואלביט ATI (חברה שבה אלביט נכנסה כמשקיעה), הקים את אספקט בשנת 2000. בנוסף, תרם רפופורט לבניית המגנטים שבמערכות חברת Odin, שנמכרה למדטרוניק.

מכשירי MRI משתמשים בשדות מגנטיים כדי לצייר תמונה של המתרחש בפנים הגוף מבלי לפלוש לתוכו. הם יעילים בעיקר להדמיית רקמות רכות (בניגוד למשל לרנטגן, היעיל להדמיית עצמות), ולכן מתאימים במיוחד לאבחון גידולים סרטניים, מצבם של סחוסים ומפרקים וכן מצבי ניוון עצבי במוח כגון טרשת נפוצה.

מכשירי ה-MRI המוכרים הם מכשירים ענקיים, הפועלים בשדות מגנטיים עוצמתיים שמסוגלים גם למחוק כרטיסי אשראי. השימוש במכשירים אלה מחייב את הנבדק להיכנס עם כל גופו לתוך המגנט, המסתובב סביבו וסורק את גופו. מכשירים אלה הם יקרים, תופסים מקום ומחייבים בנייה של חדרים מתאימים.

לעומתם קיימים גם מכשירי MRI קטנים וניידים, המיועדים לאבחון אזורים ספציפיים, למשל גפיים או ראש וצוואר. הם בדרך כלל בעלי עוצמה נמוכה, ולכן גם בעלי רזולוציה נמוכה, שלא מאפשרת את כל סוגי האבחון.

לטענת רפופורט, אספקט מציעה שילוב של שני המוצרים: מכשירי MRI קטנים וייעודיים לחלקי גוף מסוימים הפועלים בעוצמה מגנטית גבוהה, אך תוך בידוד של המגנט מן הסביבה. "אפשר לשים מחשב מעל המכשיר שלנו, והוא ימשיך לעבוד", אומר רפופורט. "המכשיר שלנו בעוצמה של יותר מ-1 טסלה (מידה לאמידת שדה מגנטי), כאשר סוס העבודה הכי חזק של התעשייה הוא 1.5 טסלה".

קודם קלמנטינות, אחר כך אנשים

חברת אספקט התוותה לעצמה דרך שונה מזו של רוב הסטארט-אפים הישראליים בתחום המכשור הרפואי. במקום לנסות לגייס את מלוא הסכום הדרוש כדי להביא את המוצר לשוק, כולל תהליך הרגולציה הממושך לרישום מכשור רפואי באירופה ובארה"ב, היא בחרה לפנות תחילה לשווקים נגישים יותר.

בתחילה פנתה החברה לשוק החקלאות, ופיתחה מכשירי MRI לבדיקות איכות של ירקות ופירות. כך נוצר הקשר עם חברת Roll - המשקיעה העיקרית בסבב הנוכחי, אשר השתמשה במוצרים של אספקט לבקרה על קו אריזה של קלמנטינות.

לאחר מכן פיתחה החברה מוצרים לאבחון בעלי חיים בניסויים פרה-קליניים (ניסויים בחיות, הנדרשים על ידי הרשויות כהקדמה לניסויים בבני אדם). אבחון כזה דורש מן המכשיר יכולות דומות לאלה הדרושות לאבחון בני אדם, וכן מאפשר חשיפה של המוצר לגורמים מתחום הביומד, בין היתר לחברות שעשויות להציע הסכמי השקעה או שת"פ אסטרטגיים.

אספקט כבר מכרה מערכות לאבחון בעלי חיים במוסדות המחקר המובילים בעולם, בין היתר במכון ויצמן ברחובות, והיא נמצאת כיום בשותפות אסטרטגית בתחום הפרה-קליני עם חברת Brooker.

בשנה האחרונה רשמה החברה מכירות של 4 מיליון דולר. "אנחנו מצפים לגידול משמעותי בתחום הפרה-קליני בשנה הקרובה", אומר רפופורט.

כמו-כן, השנה מצפה אספקט לקדם משמעותית את פעילותה בתחום הקליני, כלומר אבחון בבני אדם, אך לאו דווקא במסגרת ניסויים. "אנחנו מתכוונים כבר השנה לגשת ל-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) עם מערכת לאבחון כפות הידיים ועם מערכת נוספת, שאני מעדיף לא לגלות את מטרתה עדיין. השאיפה שלי היא להביא לשוק מערכת MRI ייעודית לאבחון הראש והצוואר, וכן מערכות MRI ייעודיות לאבחון תינוקות".

לדבריו, התוכנית הזו תדרוש כשלוש שנים, כאשר כל התקציב למימושה כבר נמצא בידי החברה בעקבות בגיוס הנוכחי. "עשינו את זה בלי קרנות הון סיכון וללא כספי מדען ראשי", מתגאה רפופורט.

מבחינת השיפוי הביטוחי, רפופורט מאמין שלמוצר צפויה דרך פשוטה יחסית. "בתחום של מכשירי MRI ייעודים הייתה בעיה, כי חברות הביטוח סירבו לשפות מכשירים בעוצמה של פחות מ-1 טסלה. המוצר שלנו עוצמתי מספיק כדי לקבל שיפוי במסגרת התקנים הנוכחיים".