קבוצת הארבעה החליטה: נותנים צ'אנס נוסף לעבודה

(עדכון) -סיעת "עצמאות", בת 5 ח"כים בלבד, תזכה ל-4 תיקים - שמחון ימונה לשר התמ"ת ■ יהדות התורה וש"ס מבקשות לפתוח ההסכם עימן ■ זעם גם בקרב חברים בליכוד

פחות מיממה לאחר הקמתה, סיעת "עצמאות" החדשה של אהוד ברק כבר חתמה על הסכם קואליציוני המסדיר את תפקידי חבריה בממשלה - זאת לאחר ששרי העבודה התפטרו אמש מתפקידם בתגובה לרעידת האדמה הפוליטית שיצרה פרישתו של ברק מראשות המפלגה.

על פי ההסדר שפרטיו פורסמו הבוקר בתום משא ומתן לילי בין הצדדים, ימונה שלום שמחון לשר התמ"ת במקומו של בנימין (פואד) בן אליעזר שפרש אתמול מתפקידו. ח"כ אורית נוקד תמונה לשרת החקלאות במקומו של שמחון עצמו. ח"כ מתן וילנאי יהיה השר האמון על שירותי החירום והיערכות העורף ובנוסף יתפקד כשר לענייני מיעוטים. שמחון ווילנאי, על פי ההסכם, יהיו גם חברים במעמד משקיף בקבינט המדיני-ביטחוני של הממשלה. תיק הביטחון, כצפוי, יישאר בידיו של אהוד ברק.

מדובר במצב היסטורי בו סיעה בת 5 חברי כנסת בלבד זוכה ל-4 תיקים בממשלה, בהם תיק בכיר (ביטחון). תיק הרווחה, שהתפנה לאחר פרישתו של ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג - יישאר בשלב זה בידיו של ראש הממשלה עצמו. חברת הכנסת החמישית בסיעה הטרייה, עינת וילף, תתמנה לראש ועדת החינוך של הכנסת מאוחר יותר השנה לכשיתפנה התפקיד.

קבוצת הארבעה החליטה לתת צ'אנס נוסף לעבודה

בתוך כך נמשך מאבק הירושה במפלגת העבודה. בתום יום של התייעצויות החליטה קבוצת הארבעה בסיעה לתת צ'אנס נוסף לעבודה ולא לפלג עוד פילוג את המפלגה. היום בצהריים כינסו עמיר פרץ, איתן כבל, ראלב מג'אדלה ודניאל בן סימון מסיבת עיתונאים בכנסת במסגרתה הודיעו כי הם ממשיכים את דרכם בעבודה ולא פורשים ממנה. בכך מנעו הארבעה את התרסקותה הסופית של המפלגה.

"אנחנו נמצאים היום באחד הימים החשובים במערכת הפוליטית והדמוקרטית של מדינת ישראל. איני מתכוון להכביר במילים על אהוד ברק, על היכולת שלו להקריב את כל האחים הדמוקרטים, על הזלזול באזרחי ישראל. לצערי הרב, איני יכול לשחרר את החברים שנותרו במפלגה מאחריות לנעשה שם", אמר פרץ במסיבת העיתונאים. הוא האשים את ברק, שלא מוכן לזוז מכסא השר. "חולי ישראל מוטלים במסדרונות והם קידשו את הקואליציה וקידשו את הכניסה לממשלה. בעוד אחרים חגגו בשדות זרים אנו בחרנו להישאר במדבר הפוליטי. אנחנו ארבעה, אך זה פסיפס שמגלם את כל מה שמדינת ישראל צריכה. כולם עמדו בלחצים והכיחו כי אפשר להתנהל אחרת".

שר הרווחה, יצחק בוז'י הרצוג, בירך על ההחלטה של הרביעייה. "זה מעשה נכון וערכי והזדמנות לשקם את הבית יחד", אמר.

עדיין לא ברור מי יעמוד בראש מפלגת העבודה - כאשר ח"כ בן אליעזר נחשב למועמד מוביל לתפקיד, אך לצידו צפויים להתמודד גם ח"כ הרצוג וח"כ ברוורמן. גורמים במפלגה מעריכים כי ייתכן כי פרישתו של ברק תפתח את הדלת במירוץ לתפקיד גם בפני מנהיגי המפלגה בעבר שעשויים לשוב למפה הפוליטית במטרה לנסות ולסייע בשיקומה.

גפני: לפתוח את ההסכם הקואליציוני

בתוך כך, הבוקר פנה יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני לראש הממשלה בבקשה לפתוח את ההסכם הקואליציוני עם יהדות התורה. "לא מדובר בתפקידים אלא בעקרונות חברותנו בקואליציה", הסביר גפני את מניעיו. גם ש"ס לא מתכוונת לסגת מדרישתה לקבל לידיה את תיק הרווחה שפינה השר יצחק (בוז'י) הרצוג. לפי שעה התיק נשאר בידיו של ראש הממשלה "עד להודעה אחרת", נמסר מלשכת ראש הממשלה.

גם בליכוד זועמים על המפתח הקואליציוני החריג שסוכם עם חברי העצמאות ויש מי שמבקשים לנצל את המצב ולהשתדרג במעמדם. סגנית השר, גילה גמליאל, מבקשת להתמנות לשרה לענייני נשים לנוכח מספרן הנמוך בממשלה, וגם סגני השרים איוב קרא ולאה נס היו רוצים לראות את עצמם מקודמים. עם זאת, בליכוד מצננים את ההתלהבות ואומרים כי אין בכוונתם לפתוח את ההסכמים הקואליציוניים עם אף סיעה וגם לא לשדרג את סגני השרים בליכוד.

במהלך הלילה חתמו סיעת העצמאות והליכוד על הסכם קואליציוני במסגרתו תחזיק ארבעה תפקידי שרים: שר הביטחון אהוד ברק, סגנו, מתן וילנאי, ישאר במשרד הביטחון אך ישודרג לתפקיד השר להגנת העורף והאחראי על ענייני המיעוטים, השר שלום שמחון יתמנה לשר התמ"ת, וסגניתו. אורית נוקד תמונה לשרת החקלאות. ח"כ עינת וילף תתמנה ליו"ר ועדת החינוך רק באוקטובר 2011 למשך חצי שנה, ובשליש האחרון של הקדנציה תמונה ליו"ר ועדת הקליטה. במסגרת ההסכם, וילנאי ושמחון ישמשו גם משקיפים בקבינט ובנוסף, יתמוך הליכוד במועמד הסיעה ליו"ר קק"ל.

ח"כ חיים אורון (מר"צ) מתח ביקורת על ההסכם הקואליציוני וכינה אותו "הסכם מושחת ומשחית, שממאיס את הפוליטיקה על הציבור. אין תרגום מעשי, בוטה וציני יותר למושג 'קניית שלטון בכסף' מההסכם הזה".

פילוג העבודה צפוי לגרום גם לשינויים בהרכב וועדות הכנסת. אחת הבעיות שניצבת עכשיו בפני הקואליציה היא העובדה שלסיעת העצמאות תהיה רק נציגה אחת בכנסת, וילף אך לא ברור איך תוכל לייצג את חבריה ב-12 הוועדות השונות בכנסת.

ועוד: יו''ר ועדת חוקה של העבודה, פרופ' שמעון שטרית, הודיע היום על התפטרותו בעקבות פילוג המפלגה. "כמי שכיהן בממשלתו של יצחק רבין ז''ל בתקופת הזוהר של קידום השלום והחברה תוך שמירה על אחדות ההנהגה , גם כאשר נחלקו הדעות ,לבי דואב על המצב העגום שאליו נקלעה מפלגת העבודה .היעדר יכולתם של חברי הסיעה לקבל עליהם את מרות הרוב והמנהיגות הנבחרת ,ולקיים מסגרת משותפת ומתוקנת לעבודה פוליטית ופרלמנטארית, גרם למצב של פילוג דה פקטו,שבסופו של דבר גרם לפילוג בפועל", כתב במכתב שהעביר למזכ"ל המפלגה. שטרית קרא לחברי העבודה והעצמאות "להגיע להסדרים כלכליים ומשפטיים המתחייבים מהפילוגים בגישה עניינית של גירושין ידידותיים".