לניר מתקרב לאקזיט: קיבל הצעה למכירת בבילון

לניר הכפיל את שווי השקעתו בחברה - נסחרת בשווי רבע מיליארד שקל ■ הערכות: קרן ההשקעות שהגישה את ההצעה נקבה במחיר המשקף פרמיה משמעותית על מחיר השוק

איש העסקים נועם לניר, בעל השליטה במפתחת תוכנות התרגום בבילון עשוי לממש את הרווח "על הנייר" שצבר מהשקעתו בחברה. ל"גלובס" נודע, כי קרן פרייבט אקוויטי זרה הציעה לפני מספר ימים ללניר לרכוש ממנו את מניות השליטה בבבילון לפי מחיר המשקף פרמיה משמעותית על המחיר בשוק ההון. המגעים בין הצדדים ראשוניים ועדיין לא הבשילו למו"מ בפועל, ולדברי מקורבים לחברה "שני הצדדים מדברים ביניהם".

מניית בבילון, שחלק ניכר מהכנסותיה נובע מחלקה בתוכנית Adsence של גוגל, נסחרת כרגע לפי מחיר של 5.706 שקלים המשקף שווי חברה של 248 מיליון שקל - תשואה נאה של 17% מתחילת השנה.

לניר רכש את השליטה בחברה, יחד עם שותפים, לפני כשלוש שנים לפי מחיר מתואם דיבידנד של 2.49 שקלים, ולכן מחיר המניה הנוכחי משקף תשואה מעוררת קנאה של 129% בקירוב. בבילון ביצעה במהלך שנים אלו שתי חלוקות דיבידנד בסכום כולל של 47 מיליון שקל, מתוכם 14 מיליון שקל לערך זרמו לחנפ"ק ניהול, השותפות המוגבלת דרכה מחזיק לניר בשליטה בחברה.

לחנפ"ק יש כיום החזקה של 22.7% מהון החברה (שווי של 56 מיליון שקל) - החזקה שצומצמה בעקבות יציאת חלק מהשותפים בשותפות. יתר בעלי העניין בבבילון הם: זרוע ההון סיכון של ענק ההוצאה לאור Reed Elsevier - 19.7%; הראל השקעות (כולל קופות הגמל) - 6.5%; וליוורמור השקעות, חברת ההשקעות שבבעלות לניר - עם החזקה של 2.2%. בית ההשקעות אי.בי.אי נמנה גם הוא עד לאחרונה עם בעלי העניין בחברה, אך עליית המניה גרמה לו לממש חלק מהחזקותיו, ובאוקטובר האחרון הוא ירד מתחת לשיעור החזקה של 5%.

אי.בי.אי, נזכיר, הפך לבעל עניין בחברה לאחר שרכש חלק ממניות שותפיו של לניר בחנפ"ק בספטמבר האחרון. על שותפים אלו נמנו שי בן יצחק, ממייסדי 888; אבנר יסעור, בעבר סמנכ"ל השיווק של אמפייר אונליין (כיום ליוורמור השקעות); צביקה אלון, בעברו סמנכ"ל לפיתוח מוצרים ב-888; מיקי פלמון, לשעבר סמנכ"ל השיווק של 888, ואסף זמירלי, גם הוא מבכירי 888 לשעבר. אלון כרמלי, מנכ"ל בבילון, הוא אחד מהשותפים שנותרו עם לניר בחנפ"ק.

לניר ישקול בחיוב

כך או אחרת, סביר מאוד להניח שלניר ישקול בחיוב את ההצעה שקיבל, ולאו דווקא בגלל העובדה שהיא תאפשר לו לתרגם את רווחיו המכובדים למזומנים בחשבון העו"ש. בבילון נסחרת כרגע לפי מכפיל רווח 15 (על בסיס רווחי החברה בארבעת הרבעונים האחרונים), אך על פי ההערכות המכפיל החזוי (על בסיס רווחי החברה בשנה הנוכחית) נמוך יותר ואף חד ספרתי - מכפיל שנחשב נמוך עבור חברה מסוגה של בבילון.

חברות דוגמת בבילון, שמשלבות בין הכנסות ממכירת תוכנה לבין הכנסות מפרסום מבוסס חיפוש מקוון, נסחרות לפי מכפילים דו ספרתיים שיכולים אף לנוע סביב 20. ככל הנראה, החשש של לניר הוא ששוק ההון המקומי לא יצמיד לחברה מכפילים שכאלו, ולכן עדיף לו למכור את מניותיו בה למרבה במחיר. עם זאת, מקורביו טוענים כי לא ימהר למכור את החברה בכל מחיר.

המניה חווה ימים טובים

אם אכן ימכור לניר את בבילון, יהיה זהאקזיט מוצלח שאולי יצליח למחוק את הטעם המר שהותירו השקעותיו הכושלות בחברת הנדל"ן אטלס נכסים ובמפעילת הלוויין הרומני Boom - השקעות שבוצעו לצד חברת אלרן של גדי ודורי דנקנר.

מניית בבילון, כפי שציינו, חווה באחרונה ימים טובים, ואחת הסיבות לכך היא חידוש הסכם שיתוף הפעולה של החברה עם גוגל. בבילון חידשה את ההסכם לשנתיים נוספות, ובמקביל מצליחה להקטין את תלותה במנוע חיפוש אחד. במסגרת ההסכם תספק גוגל לבבילון שירותי חיפוש ופרסום מקוון, אשר יכללו בין היתר שילוב מנוע החיפוש של גוגל באתר הבית של בבילון, בגינו תשלם החברה לגוגל סכום שנקבע מראש עבור כל אלף חיפושים.

הכנסות בבילון ברבעון השלישי של 2010 עמדו על 33.2 מיליון שקל, וקרוב לשני שלישים מהן (61%) נבעו מפרסום מבוסס חיפוש מקוון, וזאת לעומת 35% ברבעון המקביל ב-2009. החלק של גוגל בהכנסות אלו היה 43% (לעומת 94% ברבעון המקביל), ואילו החלק של בינג (שירות החיפוש של מיקרוסופט) היה 49% לעומת 33% ברבעון המקביל של 2009.

הרווח הנקי ברבעון השלישי היה 5.1 מיליון שקל לעומת 3.4 מיליון שקל ברבעון המקביל, ולעומת 4.2 מיליון שקל ברבעון הקודם, השני של 2010. השיפור בא לידי ביטוי גם בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת, שעמד על 3 מיליון שקל לעומת 678 אלף שקל ברבעון המקביל ב-2009. לחברה נכסים נזילים בשווי של 39.8 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון השלישי אשתקד.

בבילון
 בבילון

בבילון בחרה שלא להגיב לידיעה.