איתן ששינסקי: "אני אופטימי שהמסקנות יעברו גם בכנסת"

ששינסקי, העומד בראש הוועדה שאת מסקנותיה המלאות ראש הממשלה נתניהו החליט לאמץ, מעריך כי התמלוגים למדינה יעשירו את קופתה ב-3-4 מיליארד שקל בשנה

לאחר הודעת ראש הממשלה אתמול, לפיה החליט לאמץ במלואן את מסקנות ועדת ששינסקי, העומד בראש הוועדה הביע מלוא ההערכה לראש הממשלה ולאוצר. פרופ' איתן ששינסקי התראיין הבוקר בגלי צה"ל ואמר כי "אני וכל המעורבים בוועדה עמדנו בפני לחצים ואיומים לאורך כל התהליך - החל מתחילת העבודה, דרך דוח הביניים ועד להגשת המסקנות הסופיות. החלטת ראש הממשלה היא החלטה מנהיגותית חשובה".

פרופ' איתן ששינסקי אומר, כי "טענו נגדנו כי שלפנו את המסקנות מהמותן, זיגזגנו, שינינו ההחלטות תכופות - חשוב לי להדגיש, הוועדה הזו מילאה את תפקידה במקצועיות לעילא ולעילא. במהלך העבודה איפשרנו לחברות הגז-נפט להגיש את התצהירים שלהן, והן אכן הגישו - כבר באמצע אוגוסט קיבלנו אלפי עמודים, וגם אחרי דוח הביניים. שמענו אותם, שקלנו, ואחר כך הוצאנו את המסקנות".

ששינסקי נשאל האם הלוביסטים יכולים לשנות את ההחלטה עכשיו כשהיא מגיעה לכנסת, ואמר כי "אני אופטימי שהמסקנות יעברו בכנסת. יש כאן שאלה לא פשוטה של מערכת לחצים לגיטימית, אבל הכל עניין של מידה - אני שואל את עצמי עד כמה ניתן ללוביסטים להגיע לחברי הכנסת ולדיונים שלהם בוועדות - צריך להציב איפהשהו גבול".

באשר להכנסות למדינה בעקבות אימוץ המסקנות, ששינסקי מעריך כי התמלוגים למדינה יעשירו את קופתה ב-3-4 מיליארד שקל בשנה, אבל רק החל מעוד 10 שנים.

ששינסקי התייחס לסוגיה על המיסוי הרטרואקטיבי בתגלית "תמר", ואמר כי "נתנו להם הקלות משמעותיות והלכנו לקראתם בנושא המימון. עדיין מדובר בתגלית רווחית ביותר שכוללת גם סיכוי של 20% למציאת נפט מתחת לשכבת הגז, ואז מדובר בהכנסות בסדר גודל אחר לגמרי ודרמטי לכל הצדדים".

ששינסקי נשאל גם אם ההחלטה אכן תרחיק או הרחיקה משקיעים זרים מישראל, ואמר כי עד כה לא ראינו אף חברה גדולה נמנעת מלהיכנס לישראל. מדובר כאן פשוט במשחק של 'מי החזק' יותר".