"כ-8,000 ישראלים יפוטרו בענף הבנייה; המחירים יעלו"

אריה בכר, מבעלי תדהר: "המחסור בעובדים מקצועיים בענף הבנייה יביא לצמצום פרויקטים ולגל של פשיטות-רגל של קבלנים. מחירי הדירות ימשיכו לעלות"

"כ-8,000 ישראלים יפוטרו השנה בענף הבנייה, למרות המחסור החמור בדירות" - כך אומר היום (ד') בהתבטאות נדירה אריה בכר, מבעלי תדהר, חברת הבנייה והיזמות מהגדולות במשק.

לדברי בכר, המחסור בעובדים מקצועיים בענף הבנייה, ובכלל זה כוונת הממשלה להפחית את מספר העובדים המקצועיים ל-5,000 בלבד במחצית השנה, יביא לצמצום פרויקטים, לגל של פשיטות-רגל של קבלנים ולפגיעה קשה בחברות מעטפת כמו חברות לייצור בטון וחמרי בנייה, הובלות, קרמיקה ובעובדיהן.

לדבריו, כבר כיום חברות הביצוע, ובכללן תדהר, העלו את מחירי הביצוע בכ-30% בשלושת השנים האחרונות. ללא מציאת פתרון מיידי למחסור בעובדים, בכר אומר כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות ולא ניתן יהיה לעמוד בהיקפי הבנייה אותם רוצה הממשלה.

חברת הבנייה תדהר בונה כיום כ-1,500 דירות ברחבי הארץ ופרויקטים רבים באירופה. בכר, שעד כה לא הסכים להתראיין, טוען כי ענף הבנייה נמצא כיום על סף קריסה והוא חייב להתריע על כך בפני מקבלי ההחלטות. לדבריו, למרות פועלם של משרדי הממשלה להפשיר קרקעות רבות על מנת להתמודד עם המחסור החריף בדירות ועם עליית המחירים, קבלנים רבים שוקלים האם להתחיל בכלל פרויקטים חדשים עקב חוסר הוודאות שיוכלו לעמוד בזמנים כתוצאה ממחסור חריף בעובדים בעבודות הרטובות. דבר שלא יאפשר את בנייתן של אלפי דירות.

הוכשרו פחות מ-100 עובדים ישראליים

העבודות הרטובות הכוללות טפסנות, טיח, שלד ועוד, נעשות כיום על-ידי העובדים המקצועיים הזרים. למרות המשכורות הגבוהות בתחום שיכולות להגיע ללמעלה מ-10,000 שקל בחודש, כל הניסיונות של התמ"ת, ההסתדרות ואפילו של חברות פרטיות כמו תדהר, להכשיר עובדים ישראלים למקצועות הללו, בפועל הוכשרו פחות מ-100 עובדים כאשר הדרישה היא לכ-15,000 עובדים.

כיום עובדים בארץ כ-6,200 עובדים מקצועיים זרים בעבודות הרטובות, עליהם נשענים כ-180,000 עובדים בענף הבנייה. על-פי החלטת הממשלה, ביוני 2011 יירד מספר העובדים ל-5,000 בלבד, כאשר כלל האצבע בענף הוא שעל כל עובד מקצועי זר מועסקים כ-4 עובדים ישראלים. העובדים מועסקים ע"י תאגידים שהוקמו לצורך זה כאשר כולם חברים בהסתדרות ונהנים מההסכם הקיבוצי בענף הנדל"ן. היות והעובדים הזרים מקבלים את ההפרשות הפנסיוניות שלהם, הנאמדות בכעשרות אלפי שקלים, הם לא נשארים בארץ ומייד עם תום האשרה עוזבים חזרה לארצותיהם, אומר בכר.

"אנחנו לוקחים ברצינות את כוונת הממשלה לבטל לחלוטין את מספר העובדים המקצועיים הזרים. בשל כך, לפני מספר שנים יזמנו פרויקט בשם "אחרי לתדהר" בו הכשרנו, על חשבוננו, עובדים ישראלים לעבודה בעבודות הליבה. הצענו דיור בחינם, הכשרה מקצועית, עבודה מובטחת ואפילו כרטיסי טיסה לחו"ל למי שיעבוד שנה בענף. למרות זאת הצלחנו לגייס כ-50 עובדים, כאשר בודדים בלבד נשארו לעבוד שנה שלמה".

ההחלטה להכניס ארצה עובדים פלסטינאים תייצר בעיות חדשות

לדברי בכר, ההחלטה להכניס ארצה עובדים פלסטינאים, לא רק שלא תפתור את הבעיה, אלא תייצר בעיות חדשות: "אנחנו שמים את עתיד הנדל"ן הישראלי בידי החלטות הרשות. בהחלטה אחת הם יוכלו לעצור לחלוטין את הבנייה בכל רחבי הארץ. מעבר לכך, בכל חג או אירוע בטחוני מוטל סגר שישבית את אתרי הבנייה. גם העובדה שהעובדים הפלסטינאים נאלצים לצאת לדרכם בשעות הקטנות של הלילה לא מאפשרות להם לעבוד מעבר לשעות הצהריים, כאשר אתרי הבנייה עובדים במשמרות עד שעות הערב".

משרדי הממשלה סופרים, מחוסר הבנה, התחלות בנייה במקום סיומי בנייה והמחיר מגולגל על רוכשי הדירות לדברי בכר, ההשלכות של המחסור בידיים עובדות בעבודות הליבה כבר בא לידי ביטוי וצפוי להחריף במשך השנה. ההשלכה המיידית, לדבריו, היא גלגול העלויות על רוכשי הדירות "בשל המחסור בעובדים, משך הבנייה הממוצע של דירה עלה בשנה האחרונה מ-24 חודשים לכ-30 חודשים וצפוי לעלות לכ-36 חודשים. התארכות הבנייה גורמת לגידול בעלויות וקבלני הביצוע, ובכללם תדהר, כבר העלו כאמור את מחירי הביצוע בכ- 25%-30% בשנים האחרונות, עלות המגולגלת בסופו של דבר על רוכשי הדירות".

בנוסף, לדברי בכר, חברות ביצוע, ובכללן תדהר, כבר מתמחרות את הסיכון ולפיו לא יוכלו לעמוד בזמנים בשל מחסור בעובדים וחלקן כבר שוקלות האם לקחת פרוייקטים חדשים בשל כך. לדבריו, משרדי הממשלה סופרים התחלות בנייה, כאשר בפועל צריך לספור סיומי בנייה. כשיתחילו להבין שיש ירידה חדה בסיומי הבנייה כתוצאה ממחסור חריף בעובדים, בנק ישראל ומשרד האוצר יבינו את חומרת הבעיה.

לדברי בכר, על מנת לעמוד במחסור החריף בדירות, יש להביא מיידית כ-15,000 עובדים מקצועיים זרים ולסגור את הפערים הקיימים בשוק. במקביל ראוי להכין תוכנית חירום לאומית ארוכת טווח בת 10 שנים במסגרתה יוכשרו עובדים ישראלים לעבודות הרטובות ויהפכו לעובדים מקצועיים. במקביל להכשרת העובדים הישראלים וקליטתם בענף הבניין יוצאו כל שנה עובדים מקצועיים זרים.