הגורו של תסריטאי הוליווד סיד פילד יקיים סדנה בסוף החודש בסינמטק ת"א

פילד, שיגיע לישראל עם נבחרת מורים מרשימה, מייעד את הסדנה לכל מי שמעוניין ללמוד איך מספרים סיפור - מתסריטאים, סופרים, עיתונאים ועד אנשי עסקים ■ לרשום, לרשום

הראשון שלימד את תסריטאי הוליווד איך כותבים תסריט לסרט קולנוע או לסדרת טלוויזיה היה יועץ תסריט בשם סיד פילד, וזה היה לפני יותר מ-30 שנה. ספר העיון הראשון שכתב, "תסריטאות", היה לתנ"ך עבור תסריטאים בתעשייה כמו גם עבור מלצרים בדיינרים בדאון טאון לוס אנג'לס. לימים, תורגם הספר ל-19 שפות, והוא נלמד בכ-400 מוסדות אקדמיים, כשבמקביל, ייעץ פילד לאלפני יוניברסל, דיסני ופוקס, והוציא ספרים נוספים באותה הרוח: "חוברת העבודה של התסריטאי" ו"יסודות כתיבת תסריט", שנמכרו כל אחד במאות אלפי עותקים.

עכשיו הוא מגיע לישראל. סדנת הכתיבה שלו ("Screenwriters summit") שאותה הוא מעביר יחד עם עוד שלושה מורי תסריטאות מובילים, תתקיים ב-30 וב-31 בינואר בתל-אביב ותעלה 1,300 שקל. הסדנה היא ביוזמת איגוד המפיקים בקולנוע וטלוויזיה ואיגוד התסריטאים.

עד כה השתתפו בסדנאות הללו, המועברות דרך קבע בהוליווד, יותר מחצי מיליון משתתפים ב-50 מדינות. פילד, בראיון בלעדי ל"גלובס", אומר שהסדנה מיועדת לתסריטאים, אבל לא רק.

הוא, מצדו, מזמין כל מי שמעוניין ללמוד איך מספרים סיפור - מתסריטאים, סופרים, עיתונאים, גופי שידור, ועד סטודנטים ומדריכי טיולים. בקיצור, כל מי שרוצה לדעת כיצד לספר סיפור. פילד: "אני תמיד אומר לאנשים שזה סמינר אידיאלי לתסריטאים, שחקנים, עורכים, מפיקים. אבל גם כל מי שרוצה לדעת על התעשייה של בדיית סיפורים".

אנשים שיירשמו לסדנה בהכרח ייצאו ממנה עם ארגז כלים לכתיבת תסריט או ספר טוב?

"האמת היא שאני לא יכול ללמד אנשים איך לכתוב. מה שאני עושה זה מלמד אותם מה שהם צריכים כדי שיוכלו לכתוב. וזה הבדל גדול. חשוב שלפני שהם באים הם יידעו לומר לעצמם איזה כלים הם רוצים לקחת מהסדנה. חלק רוצים להבין את הצורה של מבנה העלילה, חלק את הוויז'ואל, חלק רוצים להתמקד באיך לבנות דמויות. חשוב שלכל אחד תהיה ציפייה מסוימת מהקורס".

אפשר להניח שהציפייה הרווחת היא לכתוב להיט הוליוודי.

"אם תסריט צריך להיות מופק, הוא יופק. איכשהו, אם התסריטאי לא יתייאש, יבוא מישהו שירצה להפיק אותו. ככה זה לפחות בהוליווד, אבל אני בטוח שזה גם בכל העולם. חשוב להתמיד ולהיות נחושים".

נוסחת הפלא היא עבודה קשה

פילד כבר מזמן אינו בודד בשוק ההוליוודי של המורים לתסריטאות - שוק שבו כמעט כל מורה מכונה, או מכנה את עצמו - גורו. המתחרה הגדול של פילד הוא רוברט מקי, מרצה נערץ ומחבר רב המכר "סיפור". האחרון ביקר בישראל פעמיים בשנתיים האחרונות, לשני סופי שבוע מרוכזים שבהם העביר את משנתו מול קהל של אלפים.


האיש והמשנה. פילד

ההצלחה שלה זוכים השניים מרשימה מאוד, גם בהתחשב בכך שהם אינם, ומעולם לא נחשבו, לתסריטאים גדולים. למעשה, אין בעברו של מי מהם סרט שניתן להגדירו כאיכותי במיוחד או ככזה שהצליח בקופות. אך הנתון הזה יישמע קטנוני או כלא רלוונטי עבור כל הסבור כי נוסחת הפלא מחכה מעבר לפינה, ולא, חלילה, עבודה מאוד קשה.

מי שילקטו כל בדל בדרך להגשמת חלומם: להיות ב"ביז" של ה"שואו-ביז", בוודאי ישמחו לשמוע על המוצר החדש מבית היוצר של פילד: "מדריך לתסריטאים באייפוד". "העתיד נמצא באייפוד", פילד מסביר. "מדריך עם שאלות ותשובות ומשימות, שינחה אותך בכתיבת תסריט. ישאל אותך שאלות, ייתן דוגמאות ויציע משימות. אין דבר כזה, זה הראשון מסוגו. אני תמיד מקדים את זמני.

"עכשיו גם סיימתי לכתוב תסריט לאפליקציות אייטון ואייפד. אני מאמין שהעתיד יאפשר לנו יותר גישה לסיפורים. זה לחלוטין ישנה את הדרך שבה אנחנו מספרים סיפור. זה אבולוציוני, מהפכני".

על מה הסרט שלך?

"זה סיפור הרפתקאות שמתרחש בהודו. ארבעה גנבים בריטיים שנשכרים לגנוב אוצר. שילוב של אינדיאנה ג'ונס ובוץ' קאסידי".

אתה סבור שכל רעיון טוב הוא פוטנציאל לסרט טוב?

"בוא נגיד ככה: אני לא מאמין שכל רעיון גדול לסרט יכול להיות סרט גדול. אם הרעיון לא הופך לסרט שמפיקים אותו כמו שצריך, הוא כנראה לא רעיון מספיק טוב".

מתי תסריטאי יודע שיש לו ביד תסריט טוב?

"אני אומר לתלמידים שלי שיש רק רגע אחד בתהליך הכתיבה שבו אתה מתחיל לסמוך על עצמך. שהתסריט יוצא ממך בלי שאלות, ללא התנגדות או חוסר ביטחון . רגע שאני מכנה אחד על אחד. אתה ועצמך, אתה ומסך המחשב כישות אחת".

איך זה מסתדר עם ה'עיוורון' שתסריטאים רבים לוקים בו?

"תסריטאים צריכים לסמוך על עצמם כשהם כותבים סיפור, לשמור על אינטגריטי לקווי העלילה. ואז אחרים יכולים להדריך אותך איך לשפר ולשייף".

לשפר ולשייף. מדוע? כי שגרה של תסריטאי, אליבא דה פילד, הינה "עניין של לקום בבוקר ולכתוב טקסטים מחורבנים".

למה מחורבנים?

"יצא לך שכתבת ורצית שכל מילה תהיה מושלמת? אני כתבתי וזרקתי הרבה עמודים גרועים. כי אתה יכול לשנות משהו ממשהו. 90% ממה שכתבתי זרקתי, ואחר כך 70% זרקתי, ואחרי זה שמתי בצד, כי השקעתי הרבה זמן בלכתוב, ואחרי תקופה חזרתי לזה. ואז לפתע, גיליתי שמילים יפות מעטרות את הדף. אבל זה תמיד רחוק מלהיות מושלם. בכלל, אין דבר כזה יצירות מושלמות".

ובכל זאת, יש אנשים שיוצרים יצירות מופת.

"כן, אבל בראשם היצירות הן גדולות עוד יותר. כולנו רוצים לעשות את הכי טוב שאנחנו יכולים, אבל מושלמות קיימת רק במוח ולא במציאות. כי מושלמות לא מתרחשת במציאות. אז אם זה גרוע או לא גרוע, כשאתה יושב לעבוד אתה יוצר משהו. ומשנה, וכותב עוד, ומשנה. עד שאתה מגיע למצב הרצוי. השינויים, אגב, הם הדבר היציב היחיד בחיים שלנו".

התלמידים המצטיינים של פילד: טינה פיי רון האווארד וג'יימס קמרון

מה משותף לטינה פיי, רון האווארד ולג'יימס קמרון ("טיטאניק", "אוואטר") - מלבד היותם יוצרים הוליוודיים מהשורה הראשונה? כל אחד מהם הוא חסיד של סיד, ושלושתם למדו בסדנאות של פילד ונשארו בשביל לספר. וגם בשביל לספור (מיליוני דולר). טינה פיי, יוצרת וכוכבת הסדרה עטורת פרסי האמי "רוק 30", מצוטטת בכרזת הפרסום של הסדנה במילים האלה: "עשיתי מה שכולם בהוליווד עושים: קראתי את סיד פילד והשתמשתי בטכניקות שלו".

הבמאי והתסרטאי רון הווארד, מצוטט אף הוא, כשהוא מתייחס למרצה אחרת בסדנה של פילד, לינדה סיגר, מי שכתבה בין השאר את הספרים "איך להפוך מתסריטאי טוב לתסריטאי גדול", ו"יצירת דמויות שלא יישכחו". הווארד: "השתמשתי ברעיונות של לינדה סיגר בכל סרטיי, החל מ'אפולו 13'".

פילד מציין בפנינו תסריטאים בולטים נוספים שאינם מצוטטים: אנה המילטון ("מסכה", "נערה בהפרעה", "גורילות בערפל") לורה אבנמבל ("כמו מיים לשוקולדה") ומייקל קיין ("צבע הכסף").

4 טיפים לכתיבה:

1. לא לספר על אלא להראות את:

הרבה תסריטאים טועים כשהם מובילים את העלילה דרך דיאלוגים, ולא בתמונות. או כשהדמויות מדברות על הרגשות ועל המחשבות שלהם. לא צריך לספר על, צריך להראות את".

2. לתת לתסריט "לנשום":

לפעמים תסריטאים כותבים סצנה שמתרחשת בחדר אחד, ואז בחדר אחר, ואז במעלית, ובמשרד ובמסעדה. הרצף המדי אינטנסיבי הזה, ריצת האמוק ממקום התרחשות אחד למשנהו, חונקים את התסריט. תסריט הוא כמו יין אדום טוב. צריך לפתוח אותו, לתת לו לנשום.

3. לדעת את הסוף בהתחלה:

למרות שהסוף עשוי להשתנות במהלך הכתיבה, חשוב שכבר עם תחילת העבודה יהיה לכותב מושג כללי לגבי הסיום. זה מונע הרבה פעמים עיקולים מיותרים בעלילה ושומר על הקו הרעיוני.

4. כתיבה היא עבודה, לא ניצוצות:

תסריטאי בעיניי צריך לכתוב במשך שלוש שעות ביום, חמישה שישה ימים בשבוע. הרבה אנשים חושבים שיכתבו רעיון על דף, ויש להם פרויקט. זה לא עובד ככה. תסריטאות הוא עניין של נחישות ומשמעת. צריך ללכת למחשב כל יום. אנשים שעובדים במשרה מלאה, צריכים לקום בחמש בוקר ולכתוב עד שהם יוצאים לעבודה".

הסדנה תתקיים בסינמטק תל-אביב ב-30-31 בינואר

פרטים:

www.screenwriterssummitisrael.co.il