לאלפיון העליון: בית חכם על בסיס הגאדג'טים של אפל

חברת Savant הלבישה בית שלם במוצרי אפל, שמאפשרים הדלקת אורות על-ידי לחיצה כפולה על תמונת המנורה בטאבלט, הקראת חדשות בשירותים, שולחן מגע אלקטרוני בסלון ועוד

בית חכם הוא מושג טכנולוגי שבו מדובר כבר הרבה זמן בתעשייה, אבל הוא לא הגיע לידי מימוש אמיתי ונרחב. בתים חכמים הם בעיקר נחלתם של מי שנמנים עם אנשי האלפיון העליון - יש להם את המשאבים להשקיע בטכנולוגיה ואת נכסי הנדל"ן שמספיקים כדי לאכלס אותה, וכך הם משקיעים מחשבה מראש איך לתכנן את וילת הפאר שלהם עוד לפני הבנייה, כך שתכיל תשתית חשמל ואבזור חכמים.

חלק מהטכנולוגיות של הבתים החכמים אפשר למצוא כבר היום בישראל - ולא רק בבתי עשירים. אולם עדיין, זהו תענוג שמחייב השקעה כספית לא מבוטלת.

אחד המוצרים החדשים בשוק הוא בית חכם המורכב כולו ממוצרים ומטכנולוגיות המבוססות על אפל. אין אלה פיתוחים של החברה עצמה, אלא תולדה של החיבה שמגלות חברות ומפתחים למערכת הפיתוח של החברה ובעיקר לפשטות השליטה.

אחת החברות שפועלות בתחום היא Savant האמריקנית, שמוצריה מאפשרים שליטה במערכות האקלים, האבטחה, התריסים והתאורה בבית באמצעות מכשירי iPad, iPhone ו-iPod.

משרדים שהם דירה לדוגמה

חברת Savant החליטה בצעד שאפתני אך טרנדי לבנות בית חכם המבוסס כולו על אפל. היתרון הוא בפשטות ההפעלה, שכן חלק מהמערכות הקיימות כיום בשוק הן מסורבלות. לא תמיד קל, גם למי שגר בבתים הללו, להבין את האופציות הבסיסיות של הפעלת המזגן או השליטה בתריסים.

Savant, במקרה הזה, מציעה את פשטות ההפעלה של אפל לבית, כולל הממשק הגרפי והסקס אפיל שמתלווה לכך.

משרדי Savant מתחבאים בבניין צנוע ברחוב ברודווי במנהטן, ניו-יורק, והם נבנו כמו בית מגורים רגיל, במקום להציג את הטכנולוגיות על המדף בחנות מנוכרת.

התוצאה היא דירה ענקית, הכוללת מטבח פעיל, חדר שינה, שירותים ואפילו בר וחדר ישיבות - שפועלים כולם על טכנולוגיות חכמות.

ב-Savant מסתכלים על המשרדים בתור מרכז חוויה, שבו הם מאפשרים ללקוחות פוטנציאליים, שמגיעים לסיור בן שעה וחצי, להרגיש כיצד הבית שלהם יכול להיראות על-ידי זריקה רצינית של טכנולוגיה למערכת העצבים של הדירה שלהם.

"אנחנו סוגרים עסקה עם 90% מהאנשים שמגיעים לכאן", אומר מנהל המכירות של Savant, דון שולסטר. "באים לכאן אנשים מאוסטרליה, מברזיל, מסין, מצרפת ומאנגליה כדי לראות את המוצר שלנו".

בחברה לקחו את ההערצה שלהם לאפל צעד אחד קדימה והרכיבו בית שלם שמבוסס על מולטי-טאץ'. ואכן, לא פלא שמייסד החברה, בוב מדונה, היה מאז ומתמיד חובב מושבע של מחשבי המק של אפל.

ב-2005, כשהחברה הוקמה, הבתים החכמים שבהם נתקל מדונה היו מבוססים על מחשבי PC. מדונה, שהכיר מקרוב את יכולות הביצוע הגבוהות יותר של המק, החליט לאמץ אותו למטרה זו. 6 שנים אחרי, הבית החכם שלהם עדיין מבוסס על מק אבל נשלט על-ידי ההמצאה האחרונה של אפל, ה-iPad, שדחפה קדימה את העסק של Savant.

האופציה הבסיסית ביותר של המערכת של Savant היא חיווי אמיתי של מצב התאורה בבית. עובד החברה מצלם את החדרים בבית עם תאורה עובדת וגם בלעדיה וכל התמונות נכנסות לתוך אפליקציה ייעודית. כשהדייר רוצה להדליק את הנורה מול הספה או את האור במסדרון, הוא לא צריך לחפש את התאורה בתוך ממשק טקסטואלי, אלא פשוט ללחוץ על החיווי של המנורה על-גבי התמונה האמיתית של החדרים בבית שלו. באותו רגע, המנורה תידלק גם בחדר וגם על-גבי מסך ה-iPad.

בצורה זו, גם ניתן לקבל תמונת מצב על אילו מנורות דולקות בכל החדרים בבית.

למערכת יש גם אפשרות לשנות את צבעי התאורה במנורות בבית, במקרה שבעל הדירה רוצה לשנות את האווירה בחדר.

מלבד ה-iPad שמאפשר שליטה בתאורה, ניתן גם לשלוט בטלוויזיה ובתוכן של הממיר או הסטרימר שמשדר אליו. בשביל לשלוט בכל המוצרים שקיימים בבית, ב-Savant לא יציעו למשתמש רק מכשיר שליטה אחד, אלא גם מספר מכשירי iPod או iPad שיוטמעו בתוך מתקן מיוחד מובנה בתוך הקירות בחדרים השונים בבית.

התוצאה היא שלמשתמש יהיו לוחות בקרה ברחבי הבית, והוא גם יכול להתקין את האפליקציה שלהם על ה-iPhone ולבצע את השליטה בצורה נוחה יותר, למשל כשהוא רוצה להאזין למוזיקה מסוימת כשהוא בשירותים או כשהוא רוצה לבדוק מה קורה בדירה כשהוא נמצא ברחוב. "מה שמוביל אותנו בפיתוח הממשק של המוצר הזה הוא קלות שימוש. אנחנו לא רוצים לעשות שום דבר מסובך", אומר שולסטר.

מבט לחדשות בשירותים

Savant לא מציעה רק שלטים לשליטה בבית, אלא גם שולחן מגע, המזכיר את מכשיר Surface של מיקרוסופט, אך כזה שפועל באמצעות מחשב מק.

מלבד היותו פריט ריהוט מרשים הניתן לעיצוב לפי דרישת המשתמש, הוא מאפשר לשחק משחקים בסלון על גבי מסך ענק, לגלוש באינטרנט וכמובן להמשיך ולשלוט כמעט בכל דבר בבית.

בנוסף, ניתן להניח על השולחן כוסות שתייה בלי לגרום למערכת להפסיק לתפקד והוא גם מוגן מפני נזקי מים, אולם לא בטוח שבעל הבית ירשה לשים עליו רגליים.

בחברה לא מייעדים את המוצר הזה רק לבתים, אלא גם לבתי-קפה או לטרקלינים של חברות תעופה, בהם יותקנו אפליקציות ייעודיות. עלות השולחן היא 26 אלף דולר בארה"ב.

ב-Savant לא רצו להשאיר את חדרי השירותים בבית נטולי טכנולוגיה, אולם בעוד שהדרום קוריאנים והיפנים כבר הפכו את האסלות שלהם לאלקטרוניות, כולל אופציות של חימום האסלה ושליטה בזרמי המים, כאן היכולות קצת יותר בידוריות.

בשירותים של Savant תוכלו למצוא יכולת הקראה קולית של אתרי חדשות באמצעות עדכוני RSS וגם מסך טלוויזיה גדול המוקרן על הדלת הפנימית, כך שהוא לא תופס מקום פיזי.

כשעוברים לחדר השינה, הרעיון של החברה היה לאפשר לבני-הזוג בבית לצפות כל אחד בתכנים האוהבים עליו במיטה. ב-Savant הציבו שני מסכים זה מעל זה בתוך דלת הארון הממוקם מול המיטה.

המסכים עובדים בשיטה של מקרן אחורי, כך שהם לא תופסים מקום, והתוצאה היא שכל אחד יכול לצפות בתוכנית האהובה עליו.

על הסאונד עדיין צריך להתפשר, כי אחד משני בני-הזוג יצטרך להקשיב לתוכנית שלו באמצעות אוזניות.

הקשר הישראלי

את המוצרים של Savant ניתן להשיג בישראל, שלדברי יוסי גול, מנכ"ל היבואנית טופ אודיו, היא המדינה הרביעית בעולם שמשווקת את מוצרי החברה אחרי ארה"ב, ברזיל וניו זילנד.

הסיבה לכך נעוצה בקשרים. "מה שעזר לנו להביא את Savant לארץ הוא העובדה שאחד מחברי הדירקטוריון בחברה, גדי תמרי, הוא ישראלי. אחרת לא היינו בעדיפות ראשונה בתור שלהם", מסביר גול. תמרי היה בעבר מנכ"ל רדוויז'ן.

הכותב היה אורח חברת טופ אודיו במטה Savant בניו יורק

הבית של Savant מציע שליטה בתאורה דרך ה-iPad, בקרה מחוץ לבית דרך ה-iPhpne, הקראה קולית של אתרי חדשות בשירותים, שולחן מגע מבוסס מק, מסכי טלוויזיה מובנים בארון בגדים בחדר השינה.

הכול עניין של שליטה

השימוש בטאבלט או בטלפון של אפל לצורך השליטה בבית הוא לא טריק של חברת Savant וגם אחרות בשוק פועלות באופן דומה. בעוד ש-iPad או iPhone עולים כמה מאות דולרים, מחירו של שלט חכם ייעודי עומד על 2,000-4,000 דולר והוא לא מציע בהכרח יכולות יותר טובות. במקרים מסוימים אפילו להיפך.

חברת SG, המייבאת לארץ את מוצרי קונטרול 4 לבית חכם, מציעה גם היא מערכת הפעלה לשליטה לבית ולא רק דרך ה-iPad. במקרה של קונטרול 4 אפשר לשלוט על הבית גם מטלפונים מבוססי אנדרואיד או ממכשירי בלקברי.

לדברי מנהל השיווק של היבואנית, שי מנחם, דרך השלט ניתן גם להריץ אפליקציות שונות כמו חדשות, משחקים, פייסבוק, הזמנת מקום במסעדה ואפילו קבלת דיווחים בכל פעם שמישהו נכנס לבית על-פי קוד מיוחד שניתן לאותו אדם.

יש גם דור ישן

יש גם מי שעדיין מאמין ב"דור הישן" של השליטה בבית. "כל העולם של השלטים החכמים עבר שינוי בעקבות כניסת ה-iPad לשוק. מדובר בדריסת רגל אבל זה עוד לא סתם את הגולל על העולם של השלטים", אומר אלון לסקי, מנכ"ל ניופאן פרו, העוסקת בבניית בתים חכמים. לדבריו, פעולות פשוטות בלחיצה אחת על שלט רגיל - כמו למשל שליטה בווליום של הטלוויזיה - מצריכות מספר לחיצות במקרה של שליטה דרך ה-iPad.

"אנשים מדברים על שליטה ב-iPad כדרך נוחה ויש באזז סביב העניין, אבל אבל אנחנו ממשיכים למכור שלטים רגילים", אומר לסקי. אף שמכירות השלטים הרגילים ממשיכות, אחד מהמותגים שמייבאת ניופאן פרו - Crestron - כבר הושפע מהתחרות מצד הטאבלט של אפל ואפשר למצוא היום דגמים בחצי מהמחיר שהיה בעבר - 8,000 שקל .

מי שהתייאשה משוק השלטים החכמים הייעודים היא פיליפס, שהודיעה בסוף 2010 כי היא סוגרת את קטגוריית המוצרים שלה בתחום זה - פרונטו. בפיליפס ציינו כי הסיבה לכך היא שהחברה לא מצאה קונה לפעילות, כשההערכות הן כי כניסת ה-iPad לתחום הבתים החכמים פגעה משמעותית במכירות.