פורצ'ן מטיל ספק ביכולתה של נובל אנרג'י לפתח את "לוויתן"

בפורצ'ן סבורים כי חברה בסדר גודל קטן יחסית כמו של נובל תתקשה להתמודד עם הפיתוח של תגלית הגז הגדולה בעשור האחרון

האם יש סיבה לדאגה באשר לתגלית הגז ב"לוויתן"? המגזין האמריקני פורצ'ן מטיל ספק ביכולת של נובל אנרג'י לפתח את הקידוח הענק שרק לאחרונה הגיע לשכבת לשכבת הנפט וממתין לניתוח התוצאות. נובל היא השותפה האמריקנית ב"לוויתן" יחד עם דלק קידוחים , אבנר ורציו .

תחת הכותרת "האם נובל תוכל להתמודד על הלוויתן מישראל", המגזין מעלה את השאלה האם חברה בסדר גודל קטן יחסית כמו של נובל תוכל להתמודד עם הפיתוח של תגלית הגז הגדולה בעשור האחרון. נובל נסחרת לפי שווי של 15 מיליארד דולר.

בפורצ'ן סבורים כי אילו חברות ענק כמו שברון, אקסון מובייל או Shell היו עומדות מאחורי התגלית והפיתוח, לא היתה שאלה בכלל לגבי יכולת הפיתוח, אבל במקרה של חברה "קטנה" יחסית כמו נובל - השאלות נותרות באוויר.

"מדובר בתגלית הגדולה בהיסטוריה של נובל, שיכולה להקפיץ ב-15%-20% את תפוקת הנפט-גז שלה, וזה המון", אומר פיליפ וויז, אנליסט אנרגיה בכיר בחברת המחקר Argus. לדבריו, פיתוח "לוויתן" יהיה מאתגר עבור נובל מכמה סיבות: נובל תצטרך להנזיל את הגז בתהליך קירור כדי לייצא אותו למדינות אחרות. נשאלת גם שאלת הניסיון של נובל בפיתוח מאגרים גדולים כמו "לוויתן".

בעיה נוספת שמעלים בפורצ'ן, היא לוח הזמנים הצפוף שנובל תצטרך לעמוד בו. נובל תצטרך לייצר הכנסות מהפרוייקטים האחרים שלה, כדי שייכנס לה הון שתוכל להשקיע בפיתוח "לוויתן", שהעליות שלו הן גבוהות. באשר להנזלת הגז - אם יהיו עיכובים, נובל תצטרך לייצא האת הגז למדינות אחרות, בעיקר באירופה ובאסיה וגם התהליך לא יהיה קל: "כל המדינות הסובבות את ישראל (שדרכן יצטרך לעבור צינור ההובלה - י.נ) היו מעדיפות שלא היתה קיימת", אומר רוברט אטאי שמתמחה בעסקאות אנרגיה בחברת עורכי-הדין Husch Blackwell.

בטווח הקרוב, אומרים בפורצ'ן, לנובל יש פרויקטים אחרים שהיא תתעסק בהם, בין השאר גם פיתוח מאגר "תמר" בו היא שותפה - וזה ייתן לה את הזמן לאמוד את העלויות והדרישות לפיתוח "לוויתן". "עם זאת, נובל תצטרך בקרוב לתמרן ולמצוא שותפויות שיניבו לה חלק מהמימון ל"לוויתן", ובמקרה הגרוע מכל אם נובל לא תתמודד עם האתגרים - היא תמכור חלקה ב"לוויתן" עוד לפני שיצא ממנו רווח".