בגלל השביתה: שגריר ישראל נעדר ממושב מועצת הביטחון

בגלל שביתת הדיפלומטים של משרד החוץ, החמיצה ישראל הזדמנות שנפתחת פעם ב-3 חודשים לשאת את דברה במועצה

הצעת החלטה פלסטינית לגינוי ההתנחלויות הישראליות הונחה אתמול (ד') על שולחן מועצת הביטחון, אך שגריר ישראל באו"ם, מירון ראובן, שהיה אמור להגיב על היוזמה, בנאום במועצה, נעדר מהמושב בגלל שביתת הדיפלומטים של משרד החוץ.

העדרו של השגריר מכאיב במיוחד מפני שלפי תקנות או"ם נפתח מושב מועצת הביטחון לנאומים של נציגי מדינות שאינן חברות המועצה רק פעם ב-3 חודשים. חלון ההזדמנות הזה נפתח אתמול, והוא ייפתח שוב רק ב-19 באפריל.

"עשיתי זאת בצער רב", אמר השגריר ראובן בראיון ל"גלובס". "כדיפלומט מן המניין ועובד משרד החוץ הייתי צריך לקיים את המטלות שהטיל עלי מטה השביתה. הודעתי לכל הדיפלומטים הנוגעים בדבר, לרבות הנשיא התורן של המועצה, שלא מדובר בצעד פוליטי, ושאין זה חרם ישראלי על מועצת הביטחון חלילה, אלא מאבק מקצועי טהור להטבת תנאי העבודה שלנו. לא צריך לומר שמשלחת ישראל עובדת יומם ולילה לקידום עניינה של ישראל במרכז או"ם".

"אמנם חבל שהפסדנו הזדמנות של פעם בשלושה חודשים לבטא את עמדת ישראל, אך מאבק העובדים צודק", הוסיף ראובן. "בתוך עמי אני יושב ואני יודע שיש צורך במאבק כדי להשיג את הזכויות שמגיעות לנו".

בתשובה לשאלה כיצד קיבלו דיפלומטים זרים את הודעת המשלחת הישראלית ש"כאן שביתה", אמר השגריר: "בהבנה רבה. כמה ביקשו לשמוע עצות כיצד לשפר את תנאי העבודה שלהם". הוא הוסיף בבדיחות הדעת: "בשלב זה נמנענו ממתן עצות, אך אם המאבק שלנו יהיה מוצלח, אולי נארגן קורס בינלאומי איך לקיים שביתה דיפלומטית".

וטו אמריקני?

הצעת ההחלטה לגינוי ישראל בגין ההתנחלויות הוגשה ע"י לבנון, אך היא נושאת חותם פלסטיני ברור. 122 מדינות חתומות עליה כיוזמות. הפלסטינים אומרים, כי אימוץ ההחלטה ע"י המועצה יהיה נדבך חשוב בהכרה הבינלאומית במדינה פלסטינית, אך ארה"ב מתנגדת ליזמה בתקיפות. העמדה האמריקנית הרשמית היא, שהכרה בינלאומית צריכה לבוא רק לאחר מו"מ בין ישראל לפלסטינים והסכם ביניהם. לפי רוב ההערכות, תטיל ארה"ב וטו על הצעת ההחלטה, כאשר תובא להצבעה, אם בכלל. מלכתחילה היה ברור שיוזמי הצעת ההחלטה לא ציפו שהיא תובא להצבעה בו ביום.

מקורות דיפלומטיים אמרו לגלובס, כי לא מן הנמנע שהפלסטינים ירככו את נוסח הצעת ההחלטה במאמץ לחמוק מווטו של ארה"ב ואולי של מעצמות מערביות אחרות, אך הסיכוי לכך קלוש. הצד הערבי מבין שמדובר בצעד סמלי בלבד.

הצעת ההחלטה חוזרת על הדרישה שישראל תחדל מכל פעולות הבניה בשטחים פלסטיניים. נאמר בה, שכל ההתנחלויות שנבנו בשטחים שכבשה ישראל ב-1967, לרבות במזרח ירושלים, הן "בלתי חוקיות ומהוות מכשול גדול בדרך להשגת שלום צודק, בר-קיימא ומקיף".

הנוסח יוצא גם נגד "כל הצעדים האחרים שמכוונים לשינוי ההרכב הדמוגרפי, האופי והסטטוס של השטחים (הפלסטיניים) תוך הפרת החוק הבינלאומי לזכויות האדם והחלטות הרלוונטיות (של מועצת הביטחון)".

הצעת ההחלטה קוראת לישראל ולפלסטינים להוסיף ולנהל מו"מ ולסיימו עד ספטמבר 2011, כפי שדורש הקוורטט.

דובר משרד החוץ האמריקני, ג'.פ. קראולי, אמר אתמול, בתדרוך לכתבים, כי הסוגיות שבהן עוסקת הצעת ההחלטה הן "נושאים סבוכים והדרך הטובה ביותר לפתור אותם היא באמצעות מו"מ, לא בהצהרות חד-צדדיות, גם אם ההכרזות החד-צדדיות האלה מושמעת בפורום רב-צדדי". אך הדובר נמנע מלהתייחס לשאלה האם ארה"ב תטיל וטו על הצעת ההחלטה.

גם רוזמרי דה קארלו, סגנית שגריר ארה"ב באו"ם, אמרה כי סוגיית השלום במזה"ת תיפתר רק במגעים בין הצדדים ולא באמצעות חיפוש מפלט באו"ם. גם היא נמנעה מהתחייבות שארה"ב תטיל וטו.

קבוצה גדולה של דיפלומטים אמריקניים לשעבר ועיתונאים קראה אתמול לממשל אובמה לא להטיל וטו בדיון על הצעת ההחלטה הפלסטינית. בין החתומים: קארלה היל, לשעבר ראש המשרד לסחר חוץ בוושינגטון ואדוארד (נד) ווקר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל.

שלשום הניפה הנציגות הפלסטינית בוושינגטון את הדגל הפלסטיני מעל מרפסת משרד המשלחת, בפעם הראשונה, בברכת ארה"ב. דובר אמריקני אמר, כי הנפת הדגל היא צעד סמלי שמבטא את היחסים המשופרים בין ארה"ב לרשות הפלסטינית, אך הוא אינו משנה את מעמד הנציגות, שאינה נהנית מפריווילגיות דיפלומטיות.