הסיכון גובר: דירוג מדינות ה-PIGS עלול לרדת בקרוב

דירוג S&P ומוד'יס לספרד ופורטוגל עלול לרדת בשבועות הקרובים - מה שיוביל לעלייה בעלויות גיוס ההון שלהן, ועשוי ללחוץ על קובעי המדיניות להגיב באופן אגרסיבי יותר למשבר החובות

המדינות החשופות ביותר לחוב באירופה עלולות לספוג הורדת דירוג נוספת מסוכנויות דירוג האשראי S&P ומודי'ס, מה שיוביל לעלייה בעלויות גיוס ההון שלהן, דבר שעשוי ללחוץ על קובעי המדיניות להגיב באופן אגרסיבי יותר למשבר החובות האיזורי.

"הורדות דירוג נוספות בהחלט יגבירו את הלחץ על קובעי המדיניות האירופיים או להגדיל את היקף קרן התמיכה או להרחיב את פעילותה הנוכחית. הבנק המרכזי של אירופה צפוי להגביר את קולו בקריאותיו למדינאים האירופיים למציאת פיתרון". השבוע לא הצליחו שרי האוצר האירופיים להסכים על האופן בו יש לתגבר את תוכנית החילוץ בהיקף 750 מיליארד אירו. סבב נוסף של הורדות דירוג יגבירו את הסיכוי לכך שה-EU יפעל על מנת להפוך את המכניזם לאפקטיבי יותר.

"על מנת לומר שאנו בתחתית המחזור של הורדות דירוגי האשראי, עליכם להאמין כי תהליך הורדת המינוף הגיעה לסופה - אני לא חושב שזה מה שקורה" אמר ל"בלומברג" מנהל השקעות מבית ההשקעות נהר התמזה שבלונדון.

סוכנות הדירוג פיץ' חתכה ב-14 בינואר את דירוג האשראי של יוון ל "+BB" והצטרפה בכך לסוכנויות S&P ומודי'ס אשר כבר הפחיתו את דירוג החוב היווני לרמת אג"ח זבל. מודי'ס החלה לבחון בדצמבר את מצב הדירוג של ספרד ופורטוגל לאחר ש-S&P הפעילה את שעון העצר הנמשך 3 חודשים בו היא בוחנת את האפשרות להורית את הדירוג לחוב הספרדי.

מודי'ס איימה על יוון ב-16 בדצמבר כי תפחית במספר דרגות את דירוגה ויום לאחר מכן חתכה את דירוג האשראי של אירלנד ב-5 דרגות ל"Baa1" , תוך שהיא מותירה אותה עם אופק שלילי, מה שמעיד על כך ששווי האשראי של המדינה מידרדר.

המדינות הנחשבות לפריפריאליות באירופה ראו את דירוגי האשראי שלהן הולכים ופוחתים עם הזינוק בהיקפי הגירעונות הממשלתיים והשחיקה בצמיחה בשל הגידול בחובות. החילוץ של יוון ואירלנד הובילו את המשקיעים לבחון גם את מצבן של מדינות אחרות הסובלות מגירעונות גבוהים ובהן פורטוגל, ספרד ובלגיה.

גל של הורדות דירוג עלול להתחיל תוך שבועות. מודי'ס, כמו סוכנויות הדירוג המובילות האחרות בד"כ פועלת 3 חודשים מהרגע בו היא מאותת על בחינת הדירוג. פורטוגל אשר מדורגת "A1" הוכנסה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות ב-21 בדצמבר, שבוע לאחר שעשתה אותו דבר לשכנה הגדולה ספרד אשר מדורגת "Aa1".

התשואות על האג"ח ל-10 שנים של פורטוגל עלו ביותר מ-7%, והן התקרבו ביותר ממחצית ימי החודש האחרון לרמה בהן היו האג"ח היווניות כאשר יוון ביקשה את עזרת האיחוד בחילוצה. עלות הביטוח מפני חדלות פירעון (CDS) של פורטוגל עמדו על 484 נקודות בסיס (4.84%) אתמול, פי 3 מהרמה בה נסחרו לפני שנה. פער התשואות בין האג"ח ל-10 שנים של פורטוגל וגרמניה טיפס ל-3.95% לעומת פער של 0.93% בממוצע ב-2009, למרות שירדו מאז ה-11 בנובמבר אז הגיע הפער ל-4.83%.

היום דווח כי ספרד מתכננת לשפוך מיליארדי אירו נוספים להצלת הבנקים החבוטים שלה ולאלץ אותם להגדיל את השקיפות לגבי נהלי נתינת ההלוואות שלהם. כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל", שמצטט מקורבים לעניין. זוהי הכרה בכך שהמאמצים הקודמים להצלת הבנקים לא צלחו. כצעד ראשון, ספרד מתכוונת להנפיק אג"ח בהיקף 3 מיליארד אירו כבר בימים הקרובים, אמרו המקורות.