הערכות: "פוטנציאל של 4 מיליארד חביות נפט ב'לוויתן' - מעל 20% מכלל עתודות הנפט בארה"ב"

במאמר של האנליסט ג'ים פינק ב-"Investing Daily": היקף תגלית הענק בישראל שווה יותר מ-10% מעתודות הגז הטבעי בארה"ב ■ שואל: האם נובל אנרג'י "הקטנה" מסוגלת לעשות את העבודה "הגדולה"? ■ תוהה: "האם העם הישראלי יהפוך לעם של עצלנים בעקבות התגליות?"

"לפני פחות מחודש הכריזה חברת הנפט האמריקנית נובל אנרג'י על תגלית ענק של גז טבעי שזיעזעה את השוק", כך פתח האנליסט ג'ים פינק את מאמרו תחת הכותרת "תגלית הענק של הגז הטבעי בישראל" בעיתון האלקטרוני Investing Daily. "באופן לא מפתיע, התגלית הייתה במזרח התיכון, אבל מה שכן היהי מפתיע בתגלית זו, היא שהיא לא נמצאה בסעודיה, איראן, עיראק, או של מדינות ערב אחרות במפרץ הפרסי - אלא בישראל".

כידוע, הכותב מתייחס לתגלית "לוויתן". הזכויות ברישיונות מתחלקות בין מפעילת הקידוח נובל אנרג'י(39.66%), ובין שותפיה בישראל: דלק קידוחים (22.67%), אבנר (22.67%) ורציו (15%).

כפול היקף שדות הגז הטבעי בים הצפוני של בריטניה

"אם נכלול התגליות שנמצאו בשנה שעברה באזור, היקף התגלית הינו קרוב ל-25 טריליון רגל מעוקב (Tcf) של גז טבעי. כדי לשים את זה בפרספקטיבה, זה כפול היקף שדות הגז הטבעי בים הצפוני של בריטניה, ומעל ל-10% מעתודות הגז הטבעי של ארה"ב.

בנוסף, כמה מומחים מאמינים כי מתגלית הגז הזו, יכולים להפיק מעל 4 מיליארד חביות של נפט גולמי. לשם ההשוואה, לארה"ב יש כמעט 19 מיליארד חביות של נפט גולמי. משמעות הדבר, בתגלית "לוויתן" יש פוטנציאל ששווה יותר מ-20% מכלל עתודות הנפט בארה"ב. למעשה, תגלית הענק של הגז הטבעי בישראל מהווה התגלית הגדולה ביותר בעשור האחרון", כתב פינק.

במאמר, מעלה פינק את השאלה: "האם נובל אנרג'י מסוגלת לעשות את העבודה?". לדבריו, חלק מהאנליסטים תוהים האם חברה יחסית קטנה כמו נובל אנרג'י יש לה את המשאבים והמומחיות הטכנית המספיקה לצורך פיתוח תגליות הענק בעומק הישראלי".

"לשם השוואה בסקטור חברות האנרגיה בארה"ב, שווי השוק של נובל אנרג'י הוא 15 מיליארד דולר, לעומת שווי של אקסון מוביל שעומד על 396 מיליארד דולר. הפקת הגז מ'לוויתן', מהווה 20% מסך הייצור של נובל אנרג'י ברחבי העולם, דבר שיכול מעבר ליכולות הניהול של החברה. קידוח הגז הוא רק הצעד הראשון, הצעד הבא יהיה מה לעשות איתו". במאמר, הוא עוד מזכיר את הדיון הציבורי ומסקנות ועדת ששינסקי אודות העלאת המס על תגליות הנפט וגז בישראל.

האם ישראל תאבד את רוח החדשנות?

האנליסט מציין עוד חברות שנסחרות בוול סטריט חוץ מנובל אנרג'י, שדרכן אפשר להנות מתגליות הנפט והגז בעומק של ישראל. הוא אומר שישראמקו נחשבת לשחקן משני, עם פחות מנתח של 3% משדות הגז בים תמר ודלית. שחקן פוטנציאל גדול היא חברת הנפט והגז ATP (סימול: ATP), אשר מתכננת לרכוש בין 30% ל-50% משדות הגז השונים בים.

לסיום האנליסט מעלה את השאלה, "איך תגליות הנפט והגז ישפיעו על כלכלת ישראל".

"ישראל היא מדינה קטנה מאוד, בערך בגודל של ניו ג'רזי. מדינה כזו, שהיה לה תמיד צורך היסטורי לייבא את כל צורכי האנרגיה שלה בעלות של 5% מהתוצר, ללא ספק תפיק תועלת רבה מהתגלית הזו. כמה כלכלנים מעריכים כי הגז הטבעי יעשיר את המדינה ב-300 מיליארד דולר לאורך זמן, המהווה 150% מהתמ"ג כולו של המדינה!"

"בנוסף, סיום העידן של ייבוא אנרגיה והמעבר האפשרי לייצוא אנרגיה, יכול להכפיל את העודף בחשבון השוטף של ישראל ויגרום להתחזקות במטבע הישראלי. הייסוף האפשרי בשער החליפין תפחית את האנפלציה ותעזור לצרכנים, אבל מצד שני יכולה לפגוע ברווחים של כמה יצואנים ישראליים, כמו חברות הטכנולוגיה נייס מערכות ואודיוקודס . כדי לבלום סיכון מטבע זה, סטנלי פישר ופורום הפעולה האזרחית מציעים להקים קרנות הון ממשלתיות שישתמשו בחלק מהכנסות המס מייצור הגז הטבעי להשקעות בחו"ל".

בסוף המאמר, פינק מזכיר סיכון אחרון של תגליות הגז על הכלכלה הישראלית: "קיים חשש כי התגליות האחרונות ישחקו את הרוח היזמית של המדינה. האם למרות גילוי הענק של הגז הטבעי, ישראל תמשיך להיות דינמו של חדשנות כמתואר בספר Start-Up, או היא תהפוך למדינה של עצלנים ולא יעילים כמו רוב מדינות הנפט האחרות במזרח התיכון? נחיה ונראה", כך חותם את מאמרו.