הממשלה אישרה את דוח ששינסקי ברוב גדול של 21 מול 5

(עדכון) - יוסי פלד לא השתתף בטענה כי היה שותפו של יצחק תשובה לפני 20 שנה ■ הממשלה החליטה: תוקם קרן הון שפירותיה יופנו לשני יעדים מרכזיים - חינוך וביטחון

הממשלה אישרה הבוקר (א') את ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי, להעלאת חלקה של המדינה בהכנסות מתגליות הגז והנפט ל-52%-62%. זאת, לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט בשבוע שעבר לאמץ את ההמלצות הסופיות, כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס".

21 שרים תמכו בהצעה, ואילו חמשת שרי ישראל ביתנו התנגדו. השרים משה כחלון ויוסי פלד נמנעו. כחלון נמנע בשל קרבתו לקובי מימון ואילו השר פלד הסביר כי היה שותפו של יצחק תשובה, בעלי חברת דלק, לפני כ-20 שנה ועל מנת למנוע לזות שפתיים, ולו למראית עין, לא ישתתף בהצבעה.

יו"ר ש"ס, אלי ישי, שסיעתו תמכה בהמלצות, הודיע כי אם לא יוחלט לאן מועברים כספי התמלוגים, ש"ס תתנגד בהצבעה בכנסת. "נכון לרגע זה לא ברור מה קורה עם התמלוגים ולכן הזירה האמיתית של המאבק תהיה בכנסת. אני לא מתכוון להעביר את המסקנות אם לא יהיה ברור לאן מועברים התמלוגים", הצהיר.

השלב הבא של דוח ששינסקי יהיה בוועדת השרים לענייני חקיקה בעוד 3 שבועות. לאחר מכן תעבור הצעת החוק לקריאה ראשונה בכנסת, משם יוכן החוק בוועדות הכנסת ואז תובא ההצעה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת - עד סוף חודש מארס.

במסגרת ההחלטה היום, יוקם צוות בין-משרדי שיבחן את הדרכים להתמודדות עם ההשלכות המאקרו כלכליות של התקבולים ממשאבי הטבע, וכן תוקם קרן הון שפירותיה יופנו לשני יעדים מרכזיים - חינוך וביטחון. בנוסף, כפי שהצהיר רה"מ, המדינה תשתתף במחצית הוצאות האבטחה של מתקני ומאגרי גז ונפט ימיים. זאת, למתקנים שמשרד הביטחון דרש את אבטחתם ושלפחות רבע מהתפוקה השנתית שלהם תהיה משווקת למשק הישראלי.

שטייניץ: "שמים סוף לביזיון"

אמש הוצפה לשכת רה"מ באי-מיילים שנשלחו על ידי משקיעי הנפט והגז הפרטיים, אשר הביעו תרעומת נוכח המלצות ששינסקי בניסיון אחרון להשפיע על עמדת רה"מ. הבוקר בפתח הישיבה אמר השר יוסי פלד (שר ללא תיק) כי הוא לא ישתתף בהצבעה כיוון שהיה שותפו של יצחק תשובה לפני 20 שנה, ולפיכך מן הראוי שיימנע מלהשתתף בהצבעה כדי "למנוע לזות שפתיים".

ח"כ כרמל שאמה-הכהן, המשמש גם כיו"ר ועדת הכלכלה ואשר ידוע בתמיכתו הגורפת בהמלצות ששינסקי, הלהיט עוד יותר את הרוחות הבוקר כשאמר כי כל שר מהליכוד שיצביע נגד ששינסקי יצטרף להסביר מדוע התקפל בפני הטייקונים.

"כל שר בליכוד שירים את ידו כנגד ועדת ששינסקי יהיה חייב בהסבר מה הביא אותו לאמץ את עמדת הטייקונים ולדחות עמדת ועדה מקצועית שמונתה על ידי הממשלה", אמר שאמה. "זה יהיה עצוב מאוד ששר החבר במפלגתו של מנחם בגין ז"ל, שקרא להיטיב עם העם, יבחר להיטיב עם הטייקונים על חשבון העם".

בפתיחת הישיבה חזר רה"מ בנימין נתניהו על הבטחתו לאמץ את המודל הנורבגי, כלומר להקים קרן השקעות לאומית שתרכז את התקבולים מתגליות הנפט והגז ותשקיע אותם.

"ניקח את פירות הגז ונקים קרן לחינוך וביטחון מתקבולי הגז", אמר נתניהו. "אנו נדרשים לקבל את ההחלטה הנכונה ולעבוד בשיתוף פעולה עם המשקיעים על מנת להביא גז לישראל במהירות".

גם שר האוצר יובל שטייניץ נשא דברים בפתח ישיבת הממשלה ואמר כי "ממשלת ישראל תשים היום סוף לביזיון שאזרחי המדינה לא נהנים ממשאבי הטבע שלה כמו יתר המדינות המפותחות בעולם. הממשלה מעבירה מסר ברור לכל מי שחושב שקשרי הון-שלטון משפיעים על דרך קבלת ההחלטות שלה".