שבוע מאקרו חשוב בארה"ב: האם צמיחת התמ"ג הואצה?

בלומברג: המשק האמריקני ככל הנראה צמח ב-3.5% ברבעון הרביעי ■ בהמשך השבוע יפורסמו נתונים על מכירות בתים חדשים בדצמבר, מכירת מוצרים בני קיימא ומדד אמון הצרכנים

כלכלת ארה"ב ככל הנראה צמחה בקצב מהיר יותר ברבעון הרביעי של 2010, בעוד שהצריכה הפרטית, המהווה כ-70% מסך התמ"ג, עלתה בקצב המהיר ביותר מזה 4 שנים. כך מעריכים כלכלנים בסקר שערכה סוכנות בלומברג, כאשר נתוני התמ"ג המלאים יפורסמו ביום ו'.

לפי התחזיות, המשק האמריקני ככל הנראה צמח ב-3.5% ברבעון הרביעי (בקצב שנתי) לעומת 2.6% ברבעון השלישי של 2010. כך לפי ממוצע הערכות של 67 כלכלנים בסקר שערכה בלומברג.

בין החברות שהטיבו עם העלייה בצריכה הפרטית, שצפויה להמשיך גם ב-2011, ניתן למצוא את פורד ואפל . העלייה בהוצאות צרכנים היא בעקבות הקיצוצים במיסים שהשאירו יותר כסף בכיסיהם של האמריקנים לבזבז.

"אנחנו עומדים בפני רבעון יציב", אמר ג'וש שפירו, כלכלן בכיר בחברת Maria Fiorini Ramirez. "לחברות יש הרבה מזומנים והם רואים שהביקוש עולה כך שאנו עומדים בפני עוד שנה איתנה בצריכה".

הרבעון הרביעי היה כזכור רבעון של עונת החגים בארה"ב, עונה שידועה גם כ"חגיגת הקניות" ואשר מיטיבה עם מכירות החנויות. המכירות הקמעונאיות בחגים ב-2010 זינקו ב-5.5% - השיעור הגבוה ביותר מזה 5 שנים. נזכיר, כי חברת אפל רשמה שיא מכירות ברבעון הרביעי ומכרה 7.33 מיליון מכשירי iPad בעונת החגים הראשונה מאז הושק המכשיר.

עוד בהמשך השבוע צפויים להתפרסם נתוני מדד אמון הצרכנים לחודש ינואר, שצפוי לעלות ל-53.5 לעומת 52.5 בחודש הקודם. גם מכירות הבתים החדשים לחודש דצמבר צפויים להתפרסם, כשממוצע התחזיות עומד על 300 אלף לעומת 290 אלף בנובמבר. חשוב לציין, כי תחזיות מסוימות אף צופות ירידה במכירות ל-280 אלף בתים.

בנוסף, יפורסמו במהלך השבוע ההזמנות של מוצרים בני קיימא לחודש שעבר, שם צפויה עלייה של 1.5% לעומת ירידה של 0.3% בחודש נובמבר.