דיווח: שיחות גישוש בין יוון לישראל לשינוע הגז מ"לוויתן"

שר ההשקעות היווני: "הישראלים מצאו כמויות גדולות של גז טבעי בים התיכון. אנו מנסים לראות כיצד אפשר יהיה לראות ביוון כגורם מרכזי בתחום שינוע הגז ומתן שירותים"

"יוון החלה בשיחות גישוש עם ישראל בנוגע לשיתוף פעולה להעברת הגז הטבעי שנמצא לאחרונה בחופי ישראל לשווקים באירופה", כך מסר לסוכנות רויטרס שר ההשקעות היווני, האריס פאמבוקיס שהוסיף כי שוחח על הרעיון בעת ביקורו בישראל בשבוע שעבר, אשר מטרתו היתה בניית קשרים עם הצד המזרחי של הים התיכון, זאת לאחר מסע "שבירת הקרח" לאתונה שערך בשנה שעברה ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"הישראלים מצאו כמויות גדולות של גז טבעי בים התיכון. אנו מנסים לראות כיצד אפשר יהיה לראות ביוון כגורם מרכזי בתחום שינוע הגז ומתן שירותים, מכיוון שהיא נמצאת באמצע הדרך הטבעית ביותר להעברת הגז מישראל למדינות הבלקן ולאירופה", אמר השר בראיון שנערך עימו בסופ"ש.

פאמבוקיס הדגיש כי מדובר רק בשיחות ראשוניות על העברת הגז הטבעי מתגלית "לוויתן", עליה הוצהר בחודש שעבר, והיקף הגז הטבעי בה מוערך ב-16 TCF.

היחסים בין שתי המדינות היו קפואים למשך תקופה ארוכה על רקע תמיכתה החזקה של יוון בפלסטינים ויחסיה הקרובים עם מדינות ערב. עם זאת היחסים התחממו באופן חלקי לאחר שיחסיה של ישראל עם טורקיה התקררו.

לאחרונה דווח כי ישראל משוחחת על שיתוף פעולה פוטנציאלי להנזלת הגז הטבעי עם קפריסין, בת בריתה הקרובה של יוון. קפריסין הצליחה להרגיז את טורקיה בכך שאיפשרה חיפושים במים הטריטוריאליים שבין האי לבין ישראל.

פאמבוקיס אמר כי מונה לשמש כגורם המתווך מטעמה של יוון על היחסים עם ישראל, כמו גם על חיפוש השקעות אסטרטגיות מסין, קטאר וצרפת.