מקורות: המתחרים מנסים לעכב את מתקן ההתפלה באשדוד

ההאשמות מופנות כלפי מפעילות המתקנים הקיימים: GES מקבוצת גרנית הכרמל של עזריאלי ושיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון

שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון ו-GES מקבוצת גרנית הכרמל של דוד עזריאלי פועלות לעכב הקמת מתקן ההתפלה באשדוד על מנת ללחוץ על המדינה להגדיל את היקף רכישות המים ממתקני התפלה מתחרים המופעלים על-ידן, כך טוענת חברת מקורות בתשובתה לעתירה שהגישה קבוצת BGS נגד תוצאות המכרז להקמת מתקן ההתפלה.

שיכון ובינוי מחזיקה ב-50% מחברת H2ID המפעילה את מתקן ההתפלה בחדרה ו-GES שולטת ב-72.1% מחברת "ויה מאריס" המפעילה את מתקן ההתפלה בפלמחים.

"מטרה אחת בלבד"

לטענת מקורות ייזום, מטרתן של שתי החברות בעתירה "היא אחת בלבד": לעכב ולדחות עד כמה שניתן את הקמתו של מתקן ההתפלה באשדוד, כשההנחה היא שעד שיוקם המתקן, תגדיל המדינה את היקף המים המותפלים שהיא רוכשת ממתקני ההתפלה בפלמחים ובחדרה. "בכך תזכינה המבקשות 1 ו-2 (שיכון ובינוי ו-GES, ע.ב.) לרווח אדיר נוסף של עשרות מיליוני שקלים", כך נטען בתשובת מקורות ייזום. מקורות ייזום מיוצגת על-ידי עו"ד יוסי בנקל ממשרד ראב"ד, מגריזו בנקל, ו-BGS על-ידי עו"ד דויד שפירא ממשרד יגאל ארנון.

GES ושיכון ובינוי שותפות בקבוצת BGS (יחד עם ברן הנדסה ושפיר הנדסה) שהתמודדה במכרז של מקורות להקמת מתקן התפלה באשדוד בהספק של 100 מיליון קוב. במכרז זכתה בנובמבר 2009 קבוצת IVM המשותפת למנרב הנדסה ולחברת SADYT הספרדית.

הצעתה של IVM עמדה על 1.6 מיליארד שקל, והייתה נמוכה ב-200 מיליון שקל מהצעתה של BGS. ואולם הקמת המתקן הוקפאה, משום שמקורות ייזום אינה יכולה לעמוד במחיר המים שדורשת ממנה וועדת המכרזים הבינמשרדית להתפלת מי ים.

תמיכה שקטה מהאוצר

הוועדה, בראשות סגן החשב הכללי באוצר גיל שבתאי, דורשת ממנה למכור את המים למדינה ב-2.36 שקל לקוב. מקורות ייזום, שהתבססה במכרז על מחיר של 2.86 שקל לקוב, הסכימה לרדת עד למחיר של 2.49 שקל לקוב, אך הוועדה סירבה לקבל את הצעת הפשרה. לטענת מקורות ייזום, אם הקבוצה הנוכחית, IVM, אינה עומדת במחיר, הרי שקל וחומר שגם BGS, שהגישה הצעה גבוהה יותר, לא תוכל לעמוד בו.

עתירתה של BGS הוגשה בינואר 2010 בנימוק ש-IVM נבחרה למרות שלא עמדה בתנאי הסף. טענה זו זוכה לתמיכה שקטה מהאוצר, למרות שהאוצר נמנה על הנתבעים בעתירתה. בית המשפט הורה לאחרונה לוועדת המכרזים של מקורות לבחור מחדש את הזוכה במכרז, וזו בחרה שוב ב-IVM ובעקבות כך עתרה BGS מחדש לבית המשפט.

מ-BGS נמסר: "החברה נלחמת על האינטרס הציבורי הנוגע לקיומם של הליכי מכרז תקינים, שוויוניים וללא משוא פנים. שאלת הרחבתם של מתקני התפלה קיימים היא עניין מחויב המציאות מכל הבחינות ובכלל מהטעמים הכלכליים, הסביבתיים וזמינות אספקת המים".

כך או כך, מוסיפים ב-BGS, "הקמתם של מתקני התפלה נוספים חיונית על מנת לעמוד בצורכי המשק"