"מודאג מהחבר'ה בגראז' שממציאים את הדבר הבא"

ניקש ארורה מגוגל בכנס DLD במינכן: "המשחק בין גוגל לפייסבוק אינו משחק של אחד ואפס, אם חברה אחת תצליח מאוד זה עדיין לא אומר שהשנייה תיכחד" ■ לכל הידיעות מכנס DLD

"הכי חשובים היום הם הפילטרים שאנחנו מעבירים דרכם את המידע העצום שזורם אלינו. כאן באה לידי ביטוי החשיבות הקריטית של העיתונאים, של האמינות שלהם" - כך אמר היום (א') ארתור שולצברגר, יו"ר ה"ניו-יורק טיימס", אחד המו"לים הגדולים בעולם, במושב הפתיחה של כנס DLD במינכן.

שולצברגר התייחס לניסיון של מו"ל ענק להתאים עצמו לסביבה ולצרכים המשתנים במהירות עצומה. "לפני מספר שנים עשינו ניסוי והעלינו חלק מתכני העיתון, בעיקר מאמרים ובראשם תום פרידמן, לרשת לגמרי בתשלום. זה לא ייצר אפקט כפי שציפינו, ולכן החלטנו להגמיש את חומת התשלום שלנו. אנחנו מאמינים שמספיק אנשים ישלמו על התוכן האיכותי שלנו, אבל אין לנו כוונה לעבור למודל שבו כל התוכן שלנו יינתן בתשלום. להתנתק מגוגל, מתוצאות החיפוש בגוגל, זה פשוט טירוף. אנחנו חייבים להיות בכל מכשיר ופלטפורמה שבהם אנשים יחפשו אותנו".

שולצברגר הוסיף: "לפני 15 שנים השקנו את 'ניו-יורק טיימס אונליין', ודבר אחד למדנו לבטח - שאנחנו חייבים להאיץ את תהליך הלמידה שלנו ולהבין את כללי המשחק החדשים והמשתנים בקהילה מסביבנו".

ג'ים ברייר, שותף בקרן ההון סיכון אקסל שהשקיעה בין השאר בפייסבוק בשלביה הראשונים, אמר בפאנל שהתקיים מיד אחר כך: "בכל הכבוד שיש לי למו"לים כמו 'ניו-יורק טיימס', אם חברות המדיה הגדולות לא יעשו שינוי דרסטי - רובן יהיו בסכנת חיים בעוד 10 שנים מעכשיו".

ברייר דיבר על השינוי הדרמטי במפת ההשקעות והסטראט-אפים בתחום האינטרנט. "הימים של למצוא את הדבר הבא במרחק 15 נסיעה מהמשרד בפאלו-אלטו עברו מזמן, ב-2020 לפחות 20% מהחברות שמשנות את האינטרנט יהיו מחוץ לארה"ב, בחברות שכיום אנחנו אפילו לא מכירים את שמותיהן. תל-אביב, אגב, תהיה 2% מהשוק העולמי הזה. אנחנו באקסל מתכוונים לשלש את ההשקעות שלנו בחברות אינטרנט סיניות".

רייד הופמן, מייסד הרשת החברתית העסקית לינקד-אין ושותף בקרן גריילוק, סיפר בפאנל כי הדבר היחיד שגורם לו לא לישון בלילות הוא המצב המאקרו כלכלי. "זה הכי מדאיג אותי, כי משבר מאקרו יקיף הכול. כיום הרבה יותר זול להתחיל חברת תוכנה אינטרטנית, אבל הרבה יותר קשה להמשיך לקיים אותה ולהביא אותה להצלחה" .

לינקד-אין של הופמן מוזכרת כאחת המועמדות להנפקה השנה, לפי שווי עם רף תחתון של מיליארד דולר ורף עליון שתלוי גם במגה הנפקה של פייסבוק.

גם ניקש אוררה מגוגל סיפר על החששות שלו: "אני לא מודאג מהמתחרים הקיימים, אלא משני חבר'ה צעירים שיושבים עכשיו בגראג' איפשהו וממציאים את הדבר הבא. בנוגע לעתיד, המשחק בין גוגל לפייסבוק אינו משחק של אחד ואפס, אם חברה אחת תצליח מאוד זה עדיין לא אומר שהשנייה תיכחד. יש עוגת פרסום עצומה שעושה את דרכה לרשת, ויהיו כמה חברות שינגסו ממנה וישגשגו. כמה, לא אחת".

ברייר מאקסל דיבר על צריכת המדיה בקרב בני-נוער עד גיל 15: "אצלם, העיתונים לגמרי מתים, אבל לא העיתונאים. הטבלטים משנים הכול, והופכים את כל שאר הפלטפורמות ללא רלוונטיות. כשאנחנו בוחנים כיום באקסל באלו חברות מדיה להשקיע, אנחנו מוודאים שאין בהן אפילו שמץ של עיתונים, טלוויזיה מסחרית או מגזינים מודפסים. בשלושת אלה לא נשקיע בשום אופן. עם זאת, יצרני התוכן כיום מצוידים באפשרויות יותר טוב מאי-פעם".