פרוסט לא מחכה ל-FDA: מכר מניות פרוטליקס ב-16.3 מ' ד'

הרווח "על הנייר" של יו"ר טבע מההשקעה בפרוטליקס מגיע כבר ל-42 מ' ד' ■ תרם לצדקה מניות ב-8 מ' ד'

לא מעט בעלי עניין מימשו במהלך השנה האחרונה מניות של פרוטליקס , ואין בכך פלא. מפתחת התרופות, שצמחה להיות אחת ממציפות הערך הבולטות מבין החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב, שווה כבר 801 מיליון דולר, וברמות מחירים כאלו בעלי עניין תמיד מוצאים לנכון להנזיל חלק מהחזקותיהם.

אחד מאותם בעלי עניין הוא פיליפ פרוסט, יו"ר טבע , ומי שנמנה בעבר על המשקיעים הראשונים בפרוטליקס (החברה התמזגה לתוך שלד בורסאי שהיה בשליטתו). ממסמך שהגישה החברה ביום שישי האחרון לרשות לני"ע האמריקנית עולה כי פרוסט מימש בחודשיים האחרונים 1.7 מיליון מניות בקירוב, לפי מחירים שנעו בין 8.74-10.34 דולר למניה, ותמורת סכום כולל של 16.3 מיליון דולר.

פרוסט השקיע בפרוטליקס דרך קרן ההשקעות שבבעלותו - Frost Gamma Investments - ומהמסמך עולה כי זו נותרה עם החזקה של 3.8% מהון החברה. במילים אחרות, פרוסט חדל להיות בעל עניין בפרוטליקס, וזה אומר שמעתה והלאה לא ניתן יהיה לעקוב אחר תנועותיו.

מימש מניות ב-19 מיליון ד' ב-2009

פרוסט נכנס להשקעה בפרוטליקס לפני כחמש שנים. יו"ר טבע כיום, השקיע 24 מיליון דולר בחברה, והפך לאחד מבעלי המניות הגדולים בה. מבדיקת "גלובס" עולה כי במהלך 2009 מימש פרוסט מניות תמורת 19 מיליון דולר (ראו טבלה), ואילו שווי החזקתו הנותרת בחברה עומד כרגע על 30.3 מיליון דולר.

כך, פרוסט הפך השקעה של 24 מיליון דולר לכזו ששווה 66 מיליון דולר, והרווח (חלקו "על הנייר") שהוא רושם לזכותו עומד על 42 מיליון דולר.

פרוסט ידוע כאדם שתורם לא מעט למטרות צדקה, ומהמסמך שהוגש עולה כי יו"ר טבע בחר לתרום 800 אלף מניות של פרוטליקס - ששוויין כרגע נע סביב 8 מיליון דולר - לארגוני צדקה למיניהם. תרומת מניות נסחרות כצדקה תופסת באחרונה תאוצה בשוק ההון האמריקני, ויש אף מנהלים בכירים באפל, החברה והאייפון, שביצעו לא מזמן מהלך זהה.

המימוש הנוכחי של פרוסט, בכל מקרה, הוא שלב נוסף בתהליך הפרידה של האיש מהחברה שהפכה למי שהיא בזכות השקעתו בה. פרוסט, כאמור, נמנה על המשקיעים הגדולים בחברה, והשלד הבורסאי אליו התמזגה בדלת האחורית (אורתודונטיקס), שנסחר בבורסת AMEX, היה בבעלותו.

זמן קצר לאחר שפרוטליקס גייסה מהציבור 50 מיליון דולר, פרש פרוסט מדירקטוריון החברה, ולפני כשנתיים החל לממש את מניותיו בה. פרוטליקס הנפיקה את מניותיה לפי מחיר של 5 דולר למניה, ולכן מי שרכש מניות בהנפקה הצליח להכפיל את השקעתו. ביום שישי נסגר המסחר במניה במחיר של 9.86 דולר - עלייה של 40.9% בשנה האחרונה.

פרוטליקס צפויה לקבל לקראת סוף פברואר את אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) לשיווק תרופת הדגל של החברה, המיועדת לטיפול במחלת הגושה. עם קבלת השיווק, תחל החברה לרשום הכנסות ממכירתה, ותוכל לפנות יותר מזמנה ומהונה לפיתוח תרופות נוספות.