ירידה של 19% ביבוא אישי של כלי רכב ב-2010

היבוא האישי של רכב לישראל הסתכם ב-2010 בכ-2,600 כלי רכב ■ בעקבות הירידה ביבוא האישי מתכוון משרד התחבורה ליישם שורה של הקלות ■ בינתיים האכיפה דווקא מוחמרת

הייבוא האישי של רכב לישראל הסתכם ב-2010 בכ-2,600 כלי רכב כולל אופנועים. זוהי ירידה של כ-19% לעומת 2009 וירידה של כ-15% לעומת 2008. הירידה החדה מוסברת בכמה גורמים ובהם הגברת האכיפה של תקינת כלי הרכב על ידי משרד התחבורה, כולל איסור על ייבוא חלק מהדגמים, והקטנת היצע הרכב במחירי היצף, שאפיין את ארצות הברית בשנים 2008 ו-2009.

בנוסף החלו כמה מיבואני היוקרה לנהל מלחמת מחירים אגרסיבית, שמטרתה להקטין את הייבוא האישי. דוגמה בולטת הוא הג'יפ גרנד צ'ירוקי, שהיה בעבר אחד מלהיטי הייבוא האישי אולם עיקר הייבוא שלו עבר ב-2010 לייבוא סדיר בעקבות חיתוך מחירים אגרסיבי של היבואן.

על פי תוכנית העבודה של משרד התחבורה, צפוי המשרד להציג השנה רפורמה משודרגת לייבוא האישי, שתכלול ככל הנראה גם אפשרות לייבא כלי רכב מסחריים ואולי אפילו אפשרות למכור את הרכב המיובא תוך שנה בלבד מיום הייבוא, במקום שנתיים כיום.

עם זאת בינתיים המשרד דווקא מחמיר את אכיפת התקנות הקיימות. בין השאר החל המשרד בינואר לרשום ברישיונות של רכבי הייבוא האישי את "שנת העלייה על הכביש" בחו"ל, כפי שדורשות התקנות, ולא את שנת העלייה על הכביש בישראל, כפי שהיה נהוג עד כה. המשמעות היא "איבוד" שנת דגם אחת או שתיים של כלי הרכב המשומשים המיובאים ארצה.