טרישה מתנגד לשימוש באינפלציית הליבה: לא חזאית טובה

נשיא ה-ECB: "קונסולידציה תקציבית במדינות שזקוקות לכך היא חלק מעידוד הצמיחה"

מדד הליבה של האינפלציה במחירים לצרכן במרחב האירו, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, אינו מנבא היטב את לחצי המחירים בעתיד, אמר אתמול (א') נשיא הבנק האירופי המרכזי, ז'אן-קלוד טרישה.

בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" אמר טרישה שהסכנה הגדולה ביותר כעת תהיה להפסיק את הרפורמה שהחלה במהלך המשבר הפיננסי, והוסיף שנקיטת צעדי צנע תחזק את תהליך ההבראה במרחב האירו, ולא תהרוג אותו.

"אנחנו חושבים שאינפלציית הליבה איננה בהכרח חזאית טובה של אינפלציה כוללת בעתיד", אמר טרישה לג'ורנל, והוסיף שהבנק המרכזי מוודא שמחירי אנרגיה גבוהים יותר לא יחלחלו למחירים אחרים.

"בתקופות כאלה, כאשר יש לנו איומי אינפלציה שבאים מהסחורות, כל הבנקים המרכזיים צריכים לעמוד בפרץ ולהיזהר מאוד שלא יהיו אפקטים משניים. זה מה שאנחנו עושים", אמר טרישה.

אך הוא הוסיף שאין לפי שעה סימנים לאפקטים כאלו על המחירים במרחב המונה 17 מדינות (כולל אסטוניה שהצטרפה בתחילת השנה). "בשלב זה איננו רואים את זה, וכל אחד יודע שאנחנו לא נניח לאפקטים משניים להתממש", אמר טרישה.

חריגה מהיעד

האינפלציה הכוללת (כולל מחירי מזון ואנרגיה) במרחב האירו עלתה בדצמבר ל-2.2% - הפעם הראשונה זה יותר משנתיים שהיא חרגה מהיעד המוצהר של ה-ECB, של קצת פחות מ-2%. אך אינפלציית הליבה נשארה 1.1% וכלכלנים צופים שתישאר נמוכה השנה, מה שאומר שלחצי המחירים במדינות האירו מרוסנים.

כמה אנליסטים העריכו שה-ECB יתייחס יותר לאינפלציית הליבה מאשר לאינפלציה הכוללת כאשר הוא יקבע את מדיניותו המוניטרית. חבר מועצת הנגידים של הבנק, לורנצו ביני סמאגי, אמר בשבוע שעבר שהתמקדות באינפלציית הליבה עלולה לגרום לקובעי המדיניות "הערכה מוטה כלפי מטה של סך לחצי המחירים".

טרישה אמר עוד שהריבית המוניטרית הנוכחית במרחב האירו, כעת בשפל של 1%, הולמת את המצב. ה-ECB שמר על הריבית הזו ללא שינוי בישיבתו בשבוע שעבר, אך מסר שמרחב האירו ניצב בפני לחצי מחירים בטווח הקצר. בכמה שוקי הון התפרשה ההודעה הזו כסימן לכך שהבנק המרכזי יעלה ריבית מוקדם מן הצפוי עד כה.

בתשובה לשאלה לגבי הניסוח ה"ניצי" הזה שלו ביום ה' שעבר אמר טרישה: "אין לי מה להוסיף למה שאמרתי אז".

טרישה אמר גם שנחוצה עוד עבודה של חיזוק המערכות הכלכלית והפיננסית העולמיות. "אנחנו עולים לאבד מומנטום ברפורמות שעדיין נחוצות בדחיפות. זו הסכנה העיקרית", אמר.

הוא חזר על קריאתו למנהיגות כלכלית חזקה יותר באיחוד האירופי, ואמר כי אלו שמפירים את הכללים המאוחדים צריכים לשאת בעונשים כבדים יותר.

הוא קרא לממשלות מרחב האירו להמשיך לאזן את התקציבים שלהן, ודחה את הטענה שהידוק הצנע יחנוק את ההבראה הכלכלית. להיפך, אמר טרישה, הוצאה ציבורית מאוזנת יותר יוצרת אמון וביטחון, שמעודדים צמיחה.

"אני חושב שקונסולידציה תקציבית במדינות שזקוקות לכך היא חלק מעידוד הצמיחה", אמר טרישה. "כספי ציבור בני קיימא עושים את ההבדל במונחי שיפור האמון של משקי בית, של עסקים, של משקיעים ושל חוסכים - אמון שנחוץ מאוד לעידוד צמיחה וליצירת מקומות עבודה".