"שקיפות רדיקלית אינה מתאימה למדיה החברתית"

דניאל דומסשיט-ברג, דובר וויקיליקס לשעבר, בכנס DLD: "חשוב לדבר על החדירה לפרטיות של חברות כמו גוגל, אבל חשובה יותר חשיפת הרוע והעוול בפוליטיקה" ■ לכל הידיעות מכנס DLD

דניאל דומסשיט-ברג, מומחה מחשבים המתמחה באבטחת רשת, דיבר בכנס DLD על תופעת וויקיליקס, הארגון שהדלפותיו משגעות את העולם בחודשים האחרונים. לדומסשיט-ברג היה חלק פעיל מאוד בוויקיליקס בין השנים 2007-2010 והוא אף שימש כדובר הארגון. כיום הוא מתגורר במינכן ועובד על פרויקט המידע החופשי הגדול הבא, OpenLeaks, שאמור להיות מושק בשבועות הקרובים.

"ויקיליקס נתנה הצהרה ברורה שהאפשרויות בעולמנו משתנות, שהגבולות נפרצים. היא עוררה ויכוח על מהם סודות ומהו מידע שלא אמור להישאר סודי", אמר דומסשיט-ברג היום בכנס. "פייסבוק ואתרים דומים יצרו את השקיפות של המשתמש הפשוט, אבל מבחינתי זה לא מה שמעניין. אותנו עניינה השקיפות הממשלית, לחשוף סודות של גורמי ממשל שלא מקובל על החברה שיישארו בגדר סוד. אנחנו פעלנו לקדם את הדיון הזה ללבה של החברה, ללבו של הדיון הציבורי".

דומסשיט-ברג אמר עוד, כי "שקיפות רדיקלית אינה מתאימה לדעתי למדיה החברתית. נכון שחשוב גם לדבר על מדת החדירה לפרטיות של חברות כמו גוגל, עם גוגל Maps, אבל מבחינתי חשוב לדבר על החשיבות בחשיפת הרוע והעוול בפוליטיקה ואצל מנהיגים שונים בעולם. באופן-ליקס, הפרויקט החדש שלי, נשתדל לשמור על נייטרליות, לא להיצמד לגוף זה או אחד מהמדיה".

"מה הטעויות שהיו בוויקיליקס? ניסינו לתפוס הכל ביחד, להמציא את הגלגל מחדש. באופן-ליקס לא נהיה מעורבים בהפצה, בהחלטה מה יפורסם ומה לא. כאשר עשינו זאת בוויקיליקס נעשינו מעורבים, אם רצינו בכך או לא. אנחנו רוצים להיות רק כלי, מכניזם לחשיפת עוולות. בכל מקרה, תכננו להשיק את אופן-ליקס במהלך ינואר, אבל דחינו את זה לפברואר", אמר.

"באופן-ליקס לא ניתן מידע מוקדם לגופים, שחומרים מודלפים עליהם יפורסמו. אנחנו לא ממהרים לשום מקום, אלא רוצים ליצור מנגנון שיביא טוב לעולם. אין לי תשובה ברורה מה צריך להיות, כל הרעיון הוא לתת תשובות הכי טובות לאותה שאלה בכל רגע נתון, וברור שמחר כבר נדע יותר ונשכלל את המנגנון".

"איפה הקו בשמירה על סודיות בפוליטיקה? נכון שבלי סודיות, משבר הטילים בקובה היה עלול להסתיים בשואה גרעינית. לכן, אין לי תשובה חד משמעית, מה שחשוב הוא ערכי המוסר האנושיים האוניברסליים. את זה אפשר להשיג רק דרך חינוך, לימוד אנשים לא לעשות רק מה שבא להם אלא לפעול מתוך מחשבה".