"הרשתות הפרטיות לא יוותרו לשופרסל ויהיו יותר זולות"

החרפת התחרות היא תגובה למהלך האסטרטגי שבו נקטה שופרסל להסבת 32 סניפים לשופרסל דיל ■ המהלך פתח מוקדי תחרות חדשים במקומות בהם שלטו הרשתות הפרטיות

כרעיים ב-6.90 לק"ג, פירות וירקות ב-2 שקל לק"ג, שישיית אקווה נובה ב-4.99 שקל ורביעיית דנונה לילדים ב-5 שקלים - אלה הם רק מקצת מבצעי הרצפה שמציעות בימים האחרונים רשתות השיווק.

כמעט בכל המקרים מדובר במחירים הפסדיים לרשתות, הנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר המוצרים בדרך-כלל. למרות ששוק מוצרי הצריכה השוטפת מצוי במלחמת מחירים קשה זה מכבר, מדובר בעליית מדרגה בתחרות ובקרב על תדמית הרשת הזולה.

בשוק מייחסים את החרפת התחרות למהלך האסטרטגי שבו נקטה שופרסל בסוף דצמבר, ובמסגרתו הסבה את כל 32 סניפי שופרסל ביג לסניפי פורמט הדיסקאונט שופרסל דיל. מאז ההכרזה משקיעה שופרסל סכומי-עתק בפרסום המבצעים כדי לבסס את המהלך.

בפועל הביא המהלך לפתיחת מוקדי תחרות חדשים בערים שבהן הרשתות הפרטיות והפרטיות לשעבר, דוגמת רמי לוי שיווק השקמה ומחסני כמעט חינם, זכו לפופולריות מיוחדת.

"יש מלחמת מחירים מטורפת שיצאה מפרופורציה. כולם רוצים להביא את הלקוחות. זו תגובה של הרשתות הפרטיות למהלך של שופרסל דיל, כי כל אחד רוצה לשמור את קהל הלקוחות שלו. הרשתות הפרטיות לא יוותרו לשופרסל ויהיו יותר זולות", אומר עדי צים, מבעלי רשת מחסני כמעט חינם.

"היריות והמכות שהיו לפני שבוע בין אושר עד לרמי לוי הם עדות ללחץ בשוק", אומר בכיר באחת הרשתות הגדולות.

מנגד, ברשתות הפרטיות טוענים כי שופרסל היא זו שמשדרת לחץ. "עשית חגיגת מבצעים, ואם החגיגה טובה - אתה לא ממשיך לשחוט מחירים", אומר גורם באחת הרשתות הפרטיות.

זירת מחיר חדשה נפתחה כאשר שופרסל דיל חנכה לאחרונה סניף במעלה-אדומים, סמוך לסניף את רמי לוי. זירה נוספת נפתחה בנהריה כאשר כמעט חינם ושופרסל דיל חנכו סניפים חדשים האחד ליד השני.

"רמת המחירים הידרדרה. השוק מטורף לחלוטין, וכולם מגיבים למה ששופרסל עושה. בשנה שעברה שופרסל פתחה את השנה לבד עם מחירי כסאח בינואר. השנה כולם התגוננו מראש. אני לא זוכר רמות מחירים כאלה, וזה אפילו מסוכן", אומר בעל אחת הרשתות הפרטיות.

מוצרים במחירי הפסד

במחסני כמעט חינם מציעים בימים אלה, מלבד כרעיים עוף ב-6.9 שקלים לק"ג, גם שניצל עוף, כבד עוף ובשר בקר טחון ב-16.9 שקל לק"ג ו-10 ק"ג ירקות ב-10 שקל לק"ג. מבצעים דומים על פירות וירקות קיימים גם בשופרסל דיל, שם נמכר מגוון רחב של מוצרים ב-4.99 שקלים בלבד. רשתות אחרות כדוגמת קו-אופ ישראל לא נשארות מאחור, וגם הן מוכרות מוצרים במחירי הפסד.

רשת רמי לוי שיווק השקמה, שבעבר הובילה את מלחמות המחיר, מגיבה גם היא למתרחש בשוק. "אנחנו רואים את המבצעים של הרשתות כל יום בעיתונים ומוזילים בהתאם את המחירים ובאותו אופן. אם הם מציעים מבצע לחבר מועדון, אז אצלנו חבר מועדון יקבל את המוצר זול יותר", אומר לוי.

לדבריו, בעוד שמכירת מוצרים לאורך כל השנה במחירי הפסד "זו בעיה", במבצעים החד-פעמיים פעמים רבות היצרן משתתף בעלויות כדוגמת רביעיית דנונה לילדים של שטראוס הנמכרת בהנחה של 50%.

בינתיים, המבצעים ממשיכים לפגוע ברווחיות של הרשתות. לוי מודה כי מלחמת המחירים הביאה לשחיקה ברווח הגולמי של הרשת, אך טוען כי הרשת מפצה על כך בגידול במכירות.

לדברי צים, הרשת מממנת את מחירי ההפסד. "כששופרסל מוכרת עוף ב-4.9 שקל, היא לא מפסידה כסף? היא מפסידה", אומר צים.

דוגמאות למיבצעים
 דוגמאות למיבצעים