באוצר רוצים מחליף לנסרדישי מתוך רשות המסים

מקורבים לנסרדישי: הוא החליט לפרוש מהתפקיד במועד ולא לבקש להאריך את כהונתו כדי למנוע אי-ודאות ברשות ובמטרה לקדם את מינוי מחליפו מהר ככל האפשר

בדיוק שבועיים לאחר שג'קי מצא, מנהל רשות המסים לשעבר, חתם על עסקת טיעון לאחר משפט שנמשך 3 שנים, נסגר מעגל נוסף ברשות המסים: יהודה נסרדישי, מנהל הרשות, שכיהן בעבר כמשנה של מצא, הודיע אתמול (ב') באופן מפתיע לשר האוצר, יובל שטייניץ, כי הוא מתכוון לפרוש מתפקידו במועד.

ל"גלובס" נודע כי שר האוצר מעדיף למנות מחליף מתוך רשות המסים. מקורבים לנסרדישי מסרו היום (ג') ל"גלובס" כי החליט לפרוש מהתפקיד במועד ולא לבקש להאריך את כהונתו כדי למנוע אי-ודאות ברשות ובמטרה לקדם את מינוי מחליפו מהר ככל האפשר.

נסרדישי, שאמר לא אחת כי הוא מעוניין להמשיך בתפקידו לפחות מספר חודשים מעבר למועד סיום כהונתו ב-30 באפריל, החליט לבסוף לפנות את כיסאו במועד, לאחר 4 שנים של כהונה שקטה יחסית.

בספטמבר השנה יחגוג נסרדישי את יום הולדתו ה-67 ויפרוש לפנסיה בתום 45 שנים של שירות ציבורי. מספרים עליו שהוא איש של עשייה, ולכן סביר להניח שלא יישאר בבית. מקורביו אומרים כי הוא שוקל לעבור לאקדמיה ולגדל את הדור הבא של אנשי המסים.

לא רוצים הרפתקאות

אף שאין חובה בכך, ככל הנראה תוקם ועדת איתור לתפקיד. כאמור, מסתמנת העדפה למנות איש מהרשות עצמה. ניסיון קודם למנות אדם חיצוני, רו"ח זאב פלדמן, נכשל כישלון חרוץ, ועולה מאליה השאלה אם יימצא בכלל מועמד חיצוני שיסכים לנהל מערכת שאינה מקבלת בברכה אנשים שלא צמחו בה.

כך או כך, בכיר באוצר אמר היום כי "יש ברשות אנשים מצוינים. הרשות לא יכולה להיכנס להרפתקאות".

3 מעובדי הרשות רואים את עצמם כמועמדים אפשריים להחלפת נסרדישי, והם אף פתחו בחודשים האחרונים בקמפיין שחלקו סמוי וחלקו גלוי כדי לזכות בתפקיד:

ד"ר חיים גבאי (55) - סמנכ"ל בכיר לשומה וביקורת ברשות המסים, נחשב מועמד מבטיח והמתאים ביותר לדעת רבים, אלא שיש הטוענים כי הניסיון הקצר שלו בתפקיד הנוכחי לא יספיק כדי להקפיצו לתפקיד מנהל הרשות. אחרים זוקפים לזכותו את ניסיונו רב-השנים במגוון היחידות ברשות ובעיקר את כישורי הניהול שלו.

דורון ארבלי (48) - מכהן כראש מינהל המכס, ואם אכן יחליט שטייניץ לבחור במועמד מתוך הרשות - ארבלי מסתמן כמועמד מפתיע. ברשות יש המתייחסים אליו כאל כוכב. מקורבים לרשות מספרים כי מדובר באדם שקט, נחבא אל הכלים, שעושה את עבודתו, וכך הוא מנהל את קמפיין הבחירות שלו.

אבי ארדיטי (47) - החליף ביוני 2008 את ארבלי בתפקיד סמנכ"ל חקירות ומודיעין. "ארדיטי נחשב מטאור מבחינת הקידום שלו", מספר מקורב לרשות. "הוא מנהל אהוד, בעל יכולת אישית גבוהה בכל הקשור ליחסי אנוש. המינוס שלו, בדומה לארבלי, זה שהוא חסר ניסיון בתחום מס הכנסה".

גביית שיא

נסרדישי החל את דרכו ברשות כפקיד גבייה וקודם בהמשך לסגן נציב מס הכנסה, פקיד שומה מפעלים גדולים, פקיד שומה נתניה ומשנה למנהל רשות המסים. לתפקידו הנוכחי מונה בשנת 2007.

ערב מינויו של נסרדישי החלה הרשות לצאת ממשבר ממושך בעקבות פרשת רשות המסים, המתנהלת עדיין בבית המשפט. רו"ח זאב פלדמן, שהיה מועמד כמעט ודאי לתפקיד, הודיע לשר האוצר אז, רוני בר-און, כי הוא מסיר את מועמדותו לאחר שפרקליטות מיסוי וכלכלה פתחה נגדו תיק פלילי בחשד למעורבות בפרשת וינרוט-ויטה. בסופו של דבר נסגר התיק מחוסר ראיות מספיקות.

גם לאחר המינוי, דרכו של נסרדישי לא היתה קלה. באוקטובר 2009 נפוצו שמועות כי שר האוצר, יובל שטייניץ, בוחן את האפשרות להחליפו. באותה עת נשמעו טענות כי נעשתה פנייה למועמדים שונים, אך לא נמצא מחליף מתאים. לאחר מכן התברר כי לפי החלטת ממשלה, לא ניתן להחליף בכיר עד תום כהונתו, אלא אם כן כשל בתפקידו. נסרדישי טען בתגובה לדברים בראיון מיוחד ל"גלובס": "אני כאן כדי להישאר".

נסרדישי הוביל בתקופתו את המהלך להתמודדות הרשות בזמן המשבר הכלכלי, עסק בתחום המיסוי לעידוד ההשקעות הזרות במשק, טיפל בפיצוי הניזוקים בעקבות מבצע עופרת יצוקה, גיבש תוכנית הטבות מס לעולים ותושבים חוזרים, קידם את המאבק בפשיעה הכלכלית, והוביל רפורמה מקיפה בחוק עידוד השקעות הון, הטמעה ויישום מהלך הדיווח המקוון במע"מ והגשת דוח שנתי מקוון במס הכנסה.

לאורך כהונתו הצליח נסרדישי להגיע לשיא בגביית מסים. באוקטובר האחרון עדכן כי שנת 2010 תסתיים בגבייה עודפת של 10 מיליארד שקל מעבר ליעד הגבייה. לדבריו, היעד המקורי התייחס לצמיחה של 1.5%, ובפועל עמדה הצמיחה על 3.8% לשנה. ההערכה היא כי ב-2011 יהיה יעד הגבייה 213.5 מיליארד שקל.