ממשל מובארק הבא בתור? צפו - מהומות ברחובות מצרים

בעקבות המהפכה בתוניסיה, גם מצרים סוערת: עשרות אלפי מפגינים, שהתארגנו בפייסבוק ובטוויטר, מפגינים ברחובות נגד ממשל מובארק, השחיתות והמצב הכלכלי במדינה

האם גם מצרים צועדת לעבר מהפכה עממית? כוחות הביטחון המצרים השתמשו היום בגז מדמיע ותותחי מים בניסיון לפזר את הפגנת המחאה הגדולה ביותר במדינה מזה 25 שנה. נכון לשעות הערב, העימותים עם כוחות הביטחון נמשכים ועשרות אלפים עדיין מפגינים ברחובות הערים הגדולות.

עשרות אלפי מפגינים שהתארגנו במשך שבועות מראש, בפייסבוק ובטוויטר, התפרשו ברחובות קהיר לצעדת מחאה נגד ממשל מובארק, בהשראת ה"מהפכה העממית" בתוניסיה. מוקדי ההפגנה הם בכיכר "תחריר" בקהיר (כיכר השחרור) ובקמפוס האוניברסיטה של הבירה, שם מנסים אלפי שוטרים לבלום את המפגינים תוך שימוש בירי מאסיבי של גז מדמיע וזרנוקי מים, במחזות שלא נראו שם זה שנים.

שר הפנים המצרי חביב אל-עדלי הודיע מוקדם יותר כי "לא נאפשר את קיום מהומות הרחוב", אולם זה לא הפריע לעשרות האלפים לצאת לרחובות קהיר ולהתעמת עם כוחות הביטחון המצרים. גם בערים נוספות במדינה, בהן איסמעיליה ואלכסנדריה, נערכו. הפגנות מחאה בהשתפפות עשרות אלפים.

90 אלף מפגינים התארגנו בפייסבוק ובטוויטר _OBJמארגני ההפגנה ותומכי האופוזיציה כינו את ההפגנה "יום של מהפכה נגד עינויים, עוני, שחיתות ואבטלה", וקראו להמונים להגיע תוך שימוש נרחב בפייסבוק ובטוויטר. לא פחות מ-90 אלף גולשים מצרים הודיעו כי יגיעו למוקדי ההפגנה השונים, רובם מוחים על המצב הכלכלי הקשה, וחלקם על מעבר הנשיאות הצפוי לבנו של הנשיא המכהן, גמאל מובארק.

בשלב הזה משטרו של מובארק אינו נמצא בסכנה, אולם במצרים לא זוכרים מהומות כאלה מאז "מהומות הלחם" נגד סאדאת ב-1977. כוחות הביטחון המצרים נתנו בתחילה להפגנות להתנהל ללא הפרעה, אבל הבינו - אולי מאוחר מדי - שחייבים לעצור את המפגינים. רק בשעות הבוקר, כשיתגלו מימדי הפצועים וההרוגים, נדע לאן בדיוק מצרים הולכת.