ארה"ב בחרה בפוטבול; ה-NBA מתקיימת במחתרת

31% מהציבור האמריקני בחר ב-NFL כליגה המועדפת, בסקר של "האריס אינטראקטיב"; הליגה של לברון ועמרי כספי רק במקום החמישי עם 6%

טירוף הסופרבול ירעיד את ארה"ב בשבועיים הקרובים, לקראת המשחק שייערך ב-6 בפברואר בדאלאס בין פיטסבורג סטילרס וגרין ביי פקרס. אבל עוד לפני כן, אפשר לקבל מושג עד כמה הפכה ארה"ב בשנים האחרונות למדינה שאוכלת ונושמת פוטבול על חשבון הענפים האחרים שנדחקו לשוליים: מהסקר השנתי המקיף של חברת "האריס אינטראקטיב" לשנת 2010, עולה כי 43% מהציבור האמריקני בחר בפוטבול כספורט המועדף עליו, כאשר ה-NFL היא הליגה המועדפת על 31% מהנשאלים (12% נוספים ציינו כי פוטבול מכללות הוא הענף האהוד עליהם). הסקר נערך בקרב 2,331 אמריקנים בגילאים 18 ומעלה.

במרחק גדול במקום השני נמצאת ליגת ה-MLB, עם 16% שטענו כי הבייסבול הוא ענף הספורט המועדף עליהם. לפני 25 שנה (1985) עוד עמדו ה-NFL וה-MLB על אותה רמת פופולריות.

ה-NBA, שאמנם פופולרית באופן יחסי באירופה ובישראל, רחוקה מאוד מהציבור האמריקני: הליגה של דייויד סטרן מדורגת במקום החמישי בלבד מבחינת פופולריות עם 6% בלבד, כשלפניה במקום הרביעי מדורג ענף מכוניות המירוץ (פורמולה 1, נאסקר וכו') עם 7%. ליגת ההוקי קרח המקצוענית (NHL) במקום השישי עם 5%. הכדורגל מליגת ה-MLS, למרות אינספור דיווחים על זינוקים בפופולריות שלו, מסתפק במקום השביעי עם 4% בלבד.

האהדה הגדולה בארה"ב לפוטבול באה השנה לידי ביטוי גם בנתוני הצפייה בטלוויזיה של ה-NFL, עם 17.9 מיליון צופים בממוצע לכל אחד ממשחקי העונה הרגילה - הנתון הגבוה ביותר מאז 1989 בקרב כלל ענפי הספורט.

דבר מעניין נוסף שעולה מהסקר הוא מיקומו של הטניס, שנחשב לענף פופולרי יחסית בשאר העולם, אבל לא ממש מעניין את האמריקנים, עם 2% בלבד שבחרו בו כמועדף עליהם. מדובר על כמות אנשים זהה לאלו שבחרו ענפים כמו באולינג, אתלטיקה וגולף.

לגבי ה-NBA, ההתרסקות בפופולריות של הליגה החלה עם הפרישה של מייקל ג'ורדן. בשנת 1998, האחרונה של מייקל ג'ורדן במדי שיקגו בולס, עמדה הפופולריות של הליגה על 13% והיא דורגה במקום השלישי במדד הפופולריות בארה"ב, קרוב מאוד לליגת הבייסבול. אלא שעשר שנים מאוחר יותר, ה-NBA חזרה שוב לנתונים "רגילים" מבחינתה, של 5%-6% בלבד.