קרב הקישוריות: האם מודל הסלולר יופעל גם בשוק הנייח?

מחלוקת בוועדת חייק: סביב איזה מודל ייקבעו תעריפי השלמת שיחה בטלפוניה הקווית?

הקרב על תעריפי קישור הגומלין חוזר, אך הפעם לתעריפים בשוק הנייח. ל"גלובס" נודע שבוועדת חייק, העוסקת בקביעת תעריפי בזק, מתפתח ויכוח סביב המודל שבו ייקבעו תעריפי קישור הגומלין (תעריפי השלמת שיחה או שיחה נכנסת) בבזק.

בדיוק כמו שקרה בשנה שעברה במסגרת המאבק על הפחתת תעריפי הקישוריות ועבודתה של חברת הייעוץ NERA שנשכרה לטובת ביצוע העבודה, דורשים חלק מחברי הוועדה כי חברת הייעוץ שנשכרה הפעם, פרונטיר, תבצע עבודה של בדיקת עלויות בבזק ליצירת שיחה, באותו המודל שבוצע בסלולר - דהיינו, באותו מודל כלכלי המכונה TSLRIC (רש"ת: total service long run incremental cost).

הטענה מתבססת על כך שחשוב לשמור על מודל אחיד בקביעת קישורי הגומלין בין הרשתות, ושגם מבחינה משפטית ומבחינת התנהלות המשרד בצורה שוויונית קיימת חשיבות לכך. עוד נטען כי יש חשיבות להיכרות עם הכיוונים שבהם פועל האיחוד האירופאי כדי לא לחרוג מהמודלים המקובלים שהוא כבר אימץ.

מנגד, חלק מחברי הוועדה סבורים כי לא צריך להגביל את פרונטיר וכי צריך לתת לה לעשות עבודה השוואתית שתבדוק כיצד קובעים את תעריפי השלמת השיחה ברשתות נייחות בעולם, ולנסות למצוא את המודל שיהיה הטוב ביותר לטובת יצירת שוק סיטונאי, וכן שיהיה אפקטיבי וישים בצורה פשוטה ולא מורכבת מדי. כך, למשל, מוצע לחשוב על מודלים שקובעים אוטומטית שיעור הנחה מסוים על המחיר שבו מוכרת בזק את שירותיה, כדי לפשט את החישובים לקביעת המחירים.

בסיכומו של דבר אין עדיין החלטה, וחברי הוועדה ממתינים לעבודה שבה החלה חברת פרונטיר, שנציגיה הגיעו לארץ כדי להתחיל לעבוד.