צפו בתמונות: חופשה בגן העדן הקפוא של איסלנד; כמה זה עולה?

ההתמוטטות הכלכלה באיסלנד גרמה לכך שהמחירים שם צנחו ■ כשמחיר כרטיס טיסה נע סביב 700 דולר ומחיר כוס בירה ירד מ-15 ל-6 דולר, הגייזרים והקרחונים נראים קורצים מתמיד

המעלות הרבה מתחת לאפס והנוף שבחוץ כולו הרים מושלגים וקרחונים - אבל הגוף עמוק בתוך בריכה גאותרמית של 38 מעלות שמעלה אדים ומחממת את הגוף. למעלה מבצבץ הזוהר הצפוני - תופעת טבע שאין שנייה לה במסגרתה אור ירוק רוקד בשמיים באורח פלאי. מחוץ לבריכה - לגונות קרחונים, מפלים עוצרי נשימה, גייזרים שמתפרצים כל כמה דקות מבטן האדמה, חיי לילה ותרבות מרתקים - וזו רק ההתחלה.

שעה שהתייר הישראלי חוצה אוקיינוסים ונוסע לאוסטרליה, לניו-זילנד ולמזרח הרחוק כדי לטעום קצת נוף בראשית - בצפון היבשת האירופית ובמרחק 7 שעות טיסה נטו בלבד מסתתרת אחת מפניני הטבע המדהימות בעולם שנצבעת בצבעים חדשים בכל עונה: איסלנד. הודות למחירים הנמוכים שלה מחוץ לעונת התיירות, מדובר באלטרנטיבה אטרקטיבית במיוחד לחופשות החורף המסורתיות יותר.

עד שיאו של המשבר הכלכלי האחרון היתה איסלנד בגדר "הסוד הבלתי מושג". שער החליפין האימתני של הקרונה האיסלנדית הפך אותה לכמעט בלתי אפשרית לביקור עבור כל מי שלא גר בה, כאשר מחירה של כוס בירה הגיע בקלות ל-15 דולר.

התמוטטות הכלכלה האיסלנדית בשנים האחרונות לאור המשבר, שהסממן החיצוני הבולט ביותר שלו עבור המקומיים הוא סגירת כל סניפי רשת מקדונלד'ס במדינה, הביאה את המחירים לרמות שפויות יותר. עבור כוס בירה היום, אם תהיתם, תשלמו בערך 6 דולר בפאבים של רייקייאוויק. לא מעט, זה נכון, אבל אפשרי.

המדינה יוצאת הדופן, שממוקמת באוקיינוס האטלנטי בקצה הצפוני של הכדור, משתרעת על שטח עצום של יותר מ-100,000 קמ"ר, אך מונה רק כ-300,000 בני אדם, כ-60% מהם מרוכזים בעיר הבירה רייקייאוויק ובפרברים שסביבה.

אגב, הגברת הראשונה של איסלנד, דורית מוסאיוף, היא ישראלית כבת 60 שנישאה לפני כעשור לנשיא המדינה, גרימסון. מוסאיוף נחשבת לאישה השנייה הכי חשובה ומסוקרת באיסלנד, אחרי הזמרת ביורק שנחשבת למלכה הבלתי מעורערת.

איסלנד / צלם: נועם שרון
 איסלנד / צלם: נועם שרון

צילום: נועם שרון

עכשיו או בקיץ?

שמה של איסלנד מטעה למדי: למרות מיקומה הצפוני, הודות לזרמי מים חמים מהאוקיינוס האטלנטי הטמפרטורות במדינה נוחות יותר משניתן לדמיין - עם זאת, השינויים בשעות החושך והאור וכן הרוחות החזקות הופכים את התיירות בחורף למאתגרת במיוחד, ולא במקרה יש יותר מ-100 מילים בשפה האיסלנדית שפירושן "שלג".

עונת התיירות הרשמית והידועה באיסלנד היא בחודשי הקיץ, אז הטמפרטורות נעימות ומגיעות גם לטווח של 16-20 מעלות: רשמית מתחילה עונת התיירות בסוף חודש מאי ומסתיימת בסוף חודש אוגוסט, ובמהלך הרבעון הזה לבדו מגיעים לאי על-פי ההערכות קרוב למיליון תיירים המציפים את כביש מספר 1 - הכביש המעגלי שמהווה את עורק התנועה המרכזי היחיד במדינה.

בעונה פתוחים כל כבישי הגישה גם לאזורים "מאתגרים גישתית" ברחבי האי, שעות האור רבות, וניתן לטייל גם לאחר חצות - אך מאידך, כל אתרי התיירות מלאים חודשים רבים מראש והמחירים בשמיים.

תיירות החורף באיסלנד, שהתפתחה רק לאחרונה, מציעה מחירים אטרקטיביים נמוכים ב-50% לפחות, תנאים מצוינים לצפייה בזוהר הקוטב ונופים עוצרי נשימה של מפלים קפואים ופסגות מושלגות למי שמוכן להתמודד עם שעות אור מוגבלות, תוך שהוא עטוף ב-7 שכבות ורוחות קפואות מנשבות סביבו.

"יש משהו מדהים בלהגיע למדינה כשאתה מרגיש שאתה התייר היחיד בה - כשהכול צבעוני אבל מלא בקרח ושהתחושה היא למעשה שאתה מגלה את המקום מחדש ורואה אותו כמו שמעטים ראו אותו עד כה", אומר טל מגבעתיים, שחזר לאחרונה מטיול חורף עצמאי באיסלנד. "קשה להאמין כמה יפה שם דווקא בעונה הזו - כשאתה יורד לרגע מהכביש ומגיע לאגם קפוא ענק שאין עליו שום עקבות של תיירים לפניך, או כשאתה נוסע בכביש ופתאום רואה עשן עולה מצדי הכביש בגלל זרמי מים חמים ממעמקי האדמה שמתאדים לאוויר הקפוא, והכול עם אור רך של זריחה שאחרי כמה שעות בודדות כבר הופכת לשקיעה - באמת שאין איך לתאר את זה במילים".

אל ההמלצות מצטרף גם גיא גוטרימן, בן 36, ישראלי שהיה פעיל בשוק הנדל"ן האמריקני והיגר לאיסלנד אחרי 5 שנים בניו-יורק, רגע לפני שבועת הנדל"ן שם התפוצצה. גוטרימן עבר ברגע אחד מהתפוח הגדול לאופלסוויק הקטנה - עיירה בחופה המערבי של איסלנד, מרחק שעתיים וחצי נסיעה מרייקייאוויק הבירה ואלפי שנות אור מנטליות מהבירה הפיננסית של העולם.

ממקום מושבו הקריר, הוא מתעסק היום בייעוץ ותכנון טיולים של ישראלים סקרנים בארץ הקרח והאש. "זה כמו פנסיה מוקדמת, ואין לזה תחליף - כשהגעתי לכאן לפני 3 שנים לא האמנתי שאני אחזיק מעמד, היום כשאני מגיע לרייקייאוויק הקטנה אני כבר חוטף כאב ראש ואחרי יום אחד רוצה לחזור לכפר", הוא מספר. "זה כמו קיבוץ בקוטב - וזה המקום הכי טוב שאפשר לגדל בו ילדים".

גוטרימן, שהספיק לחרוש את המדינה מהקצה אל הקצה כמה פעמים, הגיע למסקנה כי תכנון הוא מילת המפתח בטיול לאיסלנד: "יש כאן לפעמים 200 קילומטר נסיעה ממלון אחד למלון אחר - אנשים שמגיעים בלי לתכנן מראש נתקעים בלי פתרון ללילה".

לאחרונה הקים גוטרימן את האתר iceland.co.il המציע הצעות למסלולי טיול, קישורים לאתרים של ספקי תיירות מובילים, מידע שימושי ומפות. בנוסף מציע גוטרימן את שירותיו כמתכנן טיולים כשהוא עובד בשיתוף-פעולה עם חברות תיירות וספקים באיסלנד.

"מספר הישראלים שמגיעים הנה גדל מאוד בשנים האחרונות, בעיקר מאז התפרצות הר הגעש כאן שהעלתה את איסלנד לכותרות. השילוב של אופנועי שלג, הרי געש פעילים, קרחונים ומעיינות חמים עונה על הרבה פנטזיות של המטייל הישראלי, וזה מאוד בולט", הוא אומר, ומוסיף באשר לסוגיית העונה: "החורף מציע מחירים מאוד זולים ואטרקטיביים ונופים שונים ומיוחדים, אבל הוא הרבה פחות צפוי מבחינת מזג-אוויר. הרבה מגיעים הנה בקיץ ואז מחליטים לחזור שוב בחורף, כי זו פשוט מדינה אחרת".

מבחינת ביגוד, שיטת הבצל היא המומלצת: חולצות ומכנסיים תרמיים, גרבי סקי עבות, כפפות, צעיף ומחמם צוואר מומלצים וחיוניים בעיקר בעונת החורף להתמודדות עם הרוחות העזות שעשויות לתקוף.

איסלנד / צלם: נועם שרון
 איסלנד / צלם: נועם שרון

צילום: נועם שרון

טיסות: החל מ-650 דולר

אף חברת תעופה עדיין לא מפעילה טיסות ישירות מתל-אביב לרייקייאוויק, ויש לעבור בדרך באחת מבירות אירופה. המעברים הפופולריים ביותר מתבצעים בפרנקפורט, לונדון או אמסטרדם.

בדיקת "גלובס" מעלה כי לרוב העסקה הכדאית היא ברכישת כרטיס מאל-על, המשלב טיסה עם החברה לאחת מ-3 הערים הללו וטיסת המשך עם חברת "איסלנד אייר" המקומית. החברה מציעה צמדי טיסות נוחים עם זמן החלפה שנע בין שעה לשעתיים וחצי בהית'רו, סכהיפול או נמל פרנקפורט.

טווח המחירים לכרטיס המשולב נע בין 650 דולר לתאריכים ספציפיים וזמינים במיוחד לכ-850 דולר בתאריכים מבוקשים יותר. המחיר לכרטיס במרבית התאריכים הוא 720-770 דולר, וניתן להזמינו אצל רוב סוכני הנסיעות.

יש לציין כי בשל מיעוט החברות הטסות לשדה התעופה באיסלנד - הטיסות מתמלאות זמן רב מראש באופן יחסי.

טווח המחירים בנוגע לשירותי הקרקע רחב בהרבה: חדר במלון ברייקייאוויק בעונת החורף יכול לעלות 50 אירו בלבד - בעוד בעונת הקיץ, יגיע מחירו של אותו חדר ל-120 אירו ואף יותר.

בחוות מחוץ לבירה משתנים המחירים בהתאם לעונה: חדר בסיסי בחווה, שעולה בעונה זו 80 אירו ללילה - יושכר ב-130 אירו בקיץ; ואילו חדר במלון, המוצע בחורף תמורת 150 אירו ללילה - יעלה בעונת התיירות כ-250 אירו לכל הפחות.

גם כאן הביקוש הרב, שמתגבר ככל שעונת התיירות מתקרבת, הוא שיקבע את רמות המחיר שעשויות להשתנות במהירות.

"הטיול הקלאסי באיסלנד הוא בין 10 ימים לשבועיים - תמיד אפשר לבלות יותר, אבל זו התקופה המומלצת לטיול ראשון כאן", אומר גוטרימן המקומי.

"היינו רק שבוע באיסלנד והצלחנו לראות את כל אתרי החובה. יש מקומות שרצינו לראות ולא הספקנו", אומר טל שחזר לאחרונה. "אין לי ספק שעוד נחזור לאיסלנד - אולי אפילו כבר בקיץ הזה. לא נשארו עוד הרבה מקומות כאלה בעולם".

איסלנד / צלם: נועם שרון
 איסלנד / צלם: נועם שרון

צילום: נועם שרון

אתרים שאסור להחמיץ

מיקומם של רוב אתרי התיירות על או בקרבת כביש מספר 1, הכביש ההיקפי של איסלנד, הופכים את הטיול בה לפשוט יחסית. לכן, האופציה המועדפת על רוב המטיילים היא "טיולים בנהיגה עצמית", במסגרתם יכולים המטיילים לסגור מראש מסלול נסיעה ונקודות לינה לאורכו בדיל הכולל אירוח ורכב שכור, ולעשות את דרכם לאורכו באופן עצמאי.

המעוניינים בטיולים מאורגנים יוכלו למצוא גם את האלטרנטיבה הזו כזמינה מאוד הן בהזמנה וראש והן במרכז רייקייאוויק - שם פועלות אינספור סוכנויות נסיעות המציעות את שירותיהן לתיירים.

* הלגונה הכחולה: בקרבת רייקייאויק ובינה לבין שדה התעופה הבינלאומי הממוקם בקפלוויק מצוי אתר הלגונה הכחולה - אתר מרחצאות עוצר נשימה של מים חמים בעלי סגולות רפואיות, בלב הנוף ההררי של איסלנד ותחת כיפת השמיים הקרירים.

* שמורת סקפטפל ולגונת הקרחונים: מסלולים נוספים מומלצים יוצאים מהבירה לעבר הדרום ואזור לגונת הקרחונים המציעה נוף שאין שני לו באיסלנד, חופי הים מלאי הקרח וכן שמורת סקפטפל המרשימה המצויה גם היא בדרום האי.

* צפון ומרכז האי: אתרי תיירות מומלצים ממוקמים גם בפיורדים המערביים של איסלנד, באזור הצפוני וכן במרכז האי - אזור אליו קשה יותר להגיע עם רכב רגיל (ואף בלתי אפשרי בתקופת החורף) - אך באמצעות רכב שטח או טיול מאורגן נחשפים גם הנופים הנדירים והייחודיים האלה בפני המטיילים.

* הגייזר הגדול, שמורת תינגווליר ומפלי גולפוס העוצמתיים: לצד הבירה רייקייאוויק המרתקת כשלעצמה, אף טיול לאיסלנד אינו שלם בלי ביקור במסלול "מעגל הזהב", הכולל את הגייזר הגדול שמתפרץ אחת לכמה דקות, את שמורת תינגווליר היפהפיה ואת מפלי גולפוס העוצמתיים - כולם ממוקמים בטיול מעגלי במרחק קצר מהבירה.

איסלנד / צלם: נועם שרון
 איסלנד / צלם: נועם שרון

צילום: נועם שרון

איסלנד
 איסלנד

שטחה של איסלנד