ליצמן: "עד סוף השנה ייכלל הסיעוד בסל הממלכתי"

לדברי סגן שר הבריאות, נתניהו מסכים למהלך בלשכת רה"מ מציינים כי נתניהו "ישקול את הנושא" ובמשרד האוצר מזהירים: "זה יהיה אסון"

"ביבי מאוד חם על הסיפור הזה למרות כל ההכחשות" - כך טוען גורם בכיר במערכת הבריאות, על רקע ההצהרה מאמש (ד') של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שלפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך בהעלאת מס הבריאות בכ-0.5% לטובת הכללת כל שירותי הסיעוד במסגרת הסל הממלכתי. ההצהרה הזו של ליצמן הפתיעה רבים, שכן משרד האוצר מתנגד באופן מוחלט לצעד הזה, המנוגד למדיניות הפחתת המסים הישירים של נתניהו עצמו.

בלשכת רה"מ לא ממש הכחישו היום, אך מסרו ל"גלובס" תגובה קצרה ומעורפלת: "כאשר ההצעה תונח על שולחנו של ראש הממשלה, הוא ישקול את הנושא". האם העובדה שנתניהו לא מגבה באופן אוטומטי את משרד האוצר צריכה להדאיג את השר יובל שטייניץ? "זה יהיה אסון אם נתחיל להכניס שירותים לסל באמצעות העלאת ביטוח הבריאות", אמר גורם באוצר, שהבהיר כי הוא משוכנע שהאוצר יידע להסביר את העניין לנתניהו בבוא העת. אותו גורם טוען כי הרפורמה החשובה ביותר כיום במערכת הבריאות היא העברת מערך בריאות הנפש לידי קופות החולים, וכי "ליצמן צריך להבין שלא ניתן להוביל שתי רפורמות באותו זמן".

לדברי גורם במערכת הבריאות, העלאת מס הבריאות היא לא עוד הצהרה של ליצמן, אלא עמדה רצינית ומגובשת של משרד הבריאות. "זהו חלון הזמן הנכון, שכן האוכלוסייה בישראל צעירה ביחס לעולם, ובעתיד מהלך כזה יהיה קשה יותר ויקר יותר לביצוע", הוא טוען. לדבריו, רוב רובו של הציבור צפוי להרוויח ממהלך כזה, שכן באמצעות תוספת של כמה עשרות שקלים בחודש בשל העלאת מס הבריאות, ניתן יהיה לחסוך מאות שקלים שמשלמים כיום לקופות החולים ולחברות הביטוח עבור פוליסת סיעוד, במיוחד בגילאים המבוגרים יחסית. קופות החולים לא צפויות להתנגד למהלך לטענתו, אך לדבריו, "ההתנגדות הגדולה ביותר תגיע מחברות הביטוח".

ביום א' הקרוב תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת החוק הפרטית של יו"ר מרצ, חיים אורון, שלפיה מס הבריאות יגדל ב-0.3% כדי להכליל בסל הממלכתי לפחות את האשפוז הסיעודי הנחשב לעול יקר במיוחד על משפחות רבות. לפי ההצעה, האשפוז הסיעוד ייחשב לזכותו של כל אדם הנזקק לכך, מבלי לעבור מבחני הכנסה כפי שנהוג כיום. ועדת השרים צפויה לדחות את ההצעה, אולם ליצמן הבהיר כי עד סוף השנה יביא לחקיקה שתשאף להסכמה הרחבה ביותר. "ליצמן מעביד אותנו קשה כדי להעמיד תוכנית טובה שאפשר יהיה להעביר בזמן הקצר ביותר", אמר ל"גלובס" סמנכ"ל משרד הבריאות, עו"ד יואל ליפשיץ.

בתוך כך, הסתדרות הגמלאים הציגה אתמול סקר שהזמינה ממכון מרקט ווטש, ושעל פיו 78% מהציבור תומכים בהעלאת מס הבריאות ב-0.3% כדי להכליל את האשפוז הסיעוד בסל הממלכתי. 10.3% ועדה בראשות השופטת שושנה נתניהו המליצה כבר בשנת 1991 להכליל את האשפוז הסיעודי במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שעבר בכנסת ארבע שנים לאחר מכן.