אירופה הושפעה לרעה מהנתונים בארה"ב ומהומות במצרים

טוקיו נסוגה לפנות בוקר בעקבות הורדת הדירוג ■ ירידות חדות בוול סטריט ■ אנגלה מרקל: "אין משבר של גוש האירו - יש משבר חוב" ■ סאנופי אבנטיס נפלה ב-3.8%

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסות אירופה נפתח בירידות שערים, עבר למגמה מעורת ונסגר בירידות חדות יחסית, זאת על רקע הסנטימנט השלילי שנרשם הבוקר בבורסות אסיה וכן על רקע פרסום נתונים חלשים בארה"ב והחרפת המהומות במצרים שמפילות גם את וול סטריט. האירו איבד כ-1% כנגד הדולר ונסחר ב-1.36 דולר.

את המגמה השלילית הובילה הבורסה בלונדון אליה הצטרפה בסיום גם הבורסה הצרפתית ושתיהן סגרו את יום המסחר בירידה של 1.4%. המדד המוביל בגרמניה שהפגין כמעט עד סיום המסחר עוצמה יחסית ונסחר בטריטוריה החיובית איבד בסיום כ-0.7% מערכו. ביותר.

ברקע למסחר נציין את פגישת מנהיגי העולם בוועידה השנתית של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. נציין כי מנהיגי היבשת מרקל, סרקוזי וקמרון הביעו את ביטחונם בגוש האירופי אך הביעו את חששותיהם מפני התפשטות משבר החובות. קנצלרית גרמניה סיכמה זאת תחת הכותרת: "אין משבר של גוש האירו - יש משבר חוב".

בין המניות שבולטו היום לשלילה, ניתן לציין את מניית ענקית התרופות סנופי-אוונטיס שירדה בשיעור חד לאחר שהציגה תוצאות מאכזבות בניסוי שלב III באחת מתרופות הדגל שביקשה להשיק לטיפול בסרטן.

ירידות שערים נרשמו מוקדם יותר גם בבורסות של מזרח אסיה היום (ו'), כשטוקיו הובילה את המגמה לאחר שסוכנות S&P הורידה אתמול את דירוג האשראי של יפן.

כאמור, סוכנות הדירוג העולמית S&P חתכה אתמול את דירוג האשראי של יפן בדרגה אחת, מרמה של AA לרמה של (-AA) בלבד.

וול סטריט ננעלה בעליות שערים אתמול, ביום שנפתח במגמה מעורבת והיה תנודתי ברובו. מדד ה-S&P500 סגר את המסחר ברמת שיא של 1,300 נקודות, בפעם הראשונה מאז אוגוסט 2008. מדד הדאו-ג'ונס נגע ברמת ה-12 אלף נקודות ונסוג לקראת הנעילה. נתוני מאקרו חלשים, שפורסמו בטרם פתיחת המסחר, הצביעו על עלייה במספר הפונים לבקשות דמי אבטלה וירידה חדה בהזמנות למוצרים בני קיימא. שטף של דוחות תפסו את פוקוס המשקיעים, כמו כן גם הורדת דירוג ליפן נתנה אותותיה.

ענקית התוכנה מיקרוסופט דיווחה לאחר סיום המסחר על רווח נקי של 6.63 מיליארד דולר והכנסות של 19.95 מיליארד דולר ברבעון האחרון. התוצאות היו מעל תחזיות האנליסטים.

בחזרה לאסיה. מניות חברות הפיננסים רושמות ירידות חדות בטוקיו. מניית Mitsubishi UFJ צונחות 3%. מנגד, טויוטה רושמת עלייה קלה.