גייטס: "ארה"ב והמערב צריכים להפחית פליטת גז"

(עדכון) - ג'יימס בלסילי, המיליארדר שמאחורי ה"בלאקברי": "זה משבר אמון במוסדות הכלכלים. אנו חייבים לחשוב מחדש לגבי הכלכלה. יחד עם זאת, זו עת להזדמנויות אדירות"

איך אנו יכולים ליצור צמיחה בעולם הנוכחי, איך מוצאים מיליוני אנשים מעוני? כל זה דורש חשיבה מחדש ומחוץ הקופסה. כך אמר מזכ''ל האו''ם, באן קי מון, במושב על צמיחה בת קיימא בועידת השנתית של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.

"אנו צריכים מהפכה. מהפכה בחשיבה ומהפכה במעשים. כדי להשיג צמיחה בת קיימא אנו נהיה חייבים לבצע שינויים מרחיק לכת. אין לנו הרבה זמן. אנו חייבים להשקיע באנרגיה נקייה, לשתף פעולה", אמר.

ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, אמר כי "אין שום דבר שנותר קבוע כל הזמן לכן המונח "בר-קיימא" יכול להטעות אותנו. כל דבר שאתה יכול לעשות יהיה קשור לשינויים בתחום האנרגיה. אנו כן רוצים שאנשים ישתמשו ביותר ויותר אנרגיה וזה פשוט יקרה. לכן יש צורך בהרבה חדשנות בתחום האנרגיה. אני חושב שאנו יכולים להיות די אופטימיים לגבי חדשנות. אם היינו מקיימים את הפאנל הזה לפני 200 שנה, האנשים היו חיים עד גיל 33 פחות או יותר. השינוי הגדול היה בגלל החדשנות". מאוחר יותר הוסיף גייטס, בהקשר לצורך במאמץ ותיאום בינ"ל לשמירה על משאבי הטבע: "אתה לא יכול להגיד שצריכים להפחית את פליטת גזי החממה בכך שהודי אחד ישתמש בנר אחד במקום בשניים לשבוע. העניין מרוכז במדינות המפותחות ובארה''ב".

ג'יימס בלסילי, המיליארדר שמאחורי ה"בלאקברי", אמר כי "אנו חייבים להיות מאוד נועזים והתקדמות לינארית כאן לא תעזור. חייבם פריצת דרך אמיתית. אנו עדיין במשבר אמון לגבי כלכלת שוק. חשבנו שאנו יודעים איך הכלכלה עובדת אבל גילינו שלא. אנו מתקשים כעת להכניס מוצרים ציבוריים לתוך הכלכלה. אנו במשבר אמון גם לגבי אמון החברות המסחריות. זה משבר אמון במוסדות הכלכלים. אנו חייבים לחשוב מחדש לגבי הכלכלה. יחד עם זאת, זו עת להזדמנויות אדירות".

מייק דיוק, מנכ''ל ענקית הקמונאות הבינלאומית "וול-מארט", אמר כי "אנו הצלחנו בשנים האחרונות ליצור מעמד ביניים בכל העולם ששיפר משמעותית את רמת החיים שלהם. לכן, אני צופה המשך עליית מחירי האנרגיה וגם מחירי המזון וזה מציב בפנינו אתגר עצום ואנו חייבים לחשוב על דרך להתמודד איתה".

נשיא מקסיקו, פליפה קלדרון, ציין כי "המפתח יהיה למצוא דרך שמשלבת צמיחה, שיוויון ושמירת הסביבה. אנו צריכים להבין שיש כאן דילמה מדומה כי ניתן לשלב את זה. הדבר העיקרי טמון במדיניות של הממשלות. למשל, ממשלות חייבות לעודד אנרגיות נקיות ושימוש יעיל יותר של אנרגיה. ממשלות יכולות לעודד ולשפר את איכות התחבורה כמו שעשינו במקסיקו סיטי. אפשר להרוויח הרבה כסף מתחומים כאלו כמו אנרגיה נקיה וכו'. אין ניגוד בין רווחים לבין שמירה על הסביבה".

ראש ממשלת יוון, אנדראס פאפאנדראו, אמר אתמול בוועידה כי "האיחוד האירופי הוא פרויקט של שלום. האתגר העיקרי הוא להיות מודל למשילות. הבעיה היוונית איננה רק בעייה של חוב אלא בעיה של משילות. חווינו שינויים חדים. קיבלנו מדינה מאוד לא שקופה אבל אנו מבצעים רפורמה כמו במערכת הגמלאות, ובמערכת המס. עשינו הכול לפי הספר. אבל גם אירופה צריכה לעשות כמה דברים. המדינות עצמן צריכות לעשות שיעורי הבית שלהם. הדבר השני הוא המערכת המוניטארית והפיננסית. אנו חייבים שקיפות מלאה. אנו היום מובילים בשקיפות - זה הכרחי כדי להיות אמינים".

עוד אמר פפנדראו כי "יש לנו מפת דרכים איך לצאת מבעיית החוב. אנו עושים את מה שמתחייב. השינויים שאנו מצבעים הם כואבים מאוד. אנו הוכחנו שהעם היווני יכול להתמודד ולהתגבר על הכאב. הירידה החדה בגרעון היא מדהימה. אנו בונים אמון. אנו צריכים מנגנון חזק יותר וגמיש יותר ( קרן ליציבות פיננסית) כמו אג''ח איורפה (יורו-בונדס)".