נסיך סעודיה על נשק גרעיני: "הפיל בחדר - ישראל"

נסיך סעודיה טורקי על פאיסל על דאוד, אמר את הדברים במושב בשם "מה יקרה אם איראן תגיע ליכולת גרעינית" בועידה השנתית של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס

"האזור שלנו לא יוכל לסבול מרוץ גרעיני. אנו לא רוצים נשק גרעיני באזור אבל הפיל בחדר הוא ישראל. זו הסכנה וחייבים לדבר על העניין הזה כדי להבין את התמונה הכוללת. בוועידה של NPT השנה הנושא חייב להעלות. האופציה היחידה היא לנקות את כל המזרח התיכון מנשק גרעיני". כך אמר נסיך סעודיה טורקי על פאיסל על דאוד, במושב בשם "מה יקרה אם איראן תגיע ליכולת גרעינית" בועידה השנתית של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. כשנשאל נסיך סעודיה האם דמוקרטיה לא מהווה סכנה חמורה יותר לסעודיה מאשר נשק גרעיני, העדיף הנסיך לא להשיב.

ריקארד הס, דיפלומט אמריקאני בכיר, אמר כי "זה לא אירוע בלתי נמנע, יתכן כי האיראנים יתקרבו כמעט 90% ליכולת גרעינית ובכך הם יהנו מהיתרונות שבנשיאת נשק גרעיני אבל בלי לשאת את העלויות הכרוכות בנשיאת נשק גרעיני. אני לא חושב שיש סיכוי ליוזמות דיפלומטיות. אני חושב שהיוזמות הטורקיות לא יצליחו אף הם. הדרך יחידה היא סנקציות או יותר לחצים, ואפילו מתקפת מנע. יש סיבה טובה להיות מוטרד. הסיבה היא כי איראן היא מדינה תומכת טרור בעזה ובלבנון. יש לכך השלכות מרחיקות לכת והדבר יכול להביא להידרדרות מהירה במצב במזרח התיכון שיהפוך להרבה פחות יציב. מתקפה היא אכן תשובה אפשרית ורצינית. אני לא ואמר שזה יהיה קל או צעד ללא מחיר. אנו ראינו את ארה''ב משתמשת בכוח באפגניסטן ובעיראק. אני לא חושב שתוכנית הגרעין של איראן היא תשובה לנשק גרעיני של ישראל אלא זה עניין פנימי".

קארל גוטנברג, שר החוץ הגרמני לשעבר, אמר כי "יש מצב למנוע את המצב הזה אפשר עדיין לנהל איתם מו''מ יש לנצל את כל האפשרויות הדיפלומטית. חייבים להיות מאוד יצירתיים בנושא".

עלי באבקאן, בכיר בממשל הטורקי, איראן היא שכנה ויש לנו יחסים טובים איתה. הדיפלומטיה היא הדרך לפתור את הבעיה. הגישה שבה לוחצים על איראן לא הולכת להביא לשום תועלת לאף אחד".