המהומות במצרים הגיעו לאחד-העם; המעו"ף צנח ב-3.75% מתחת ל-1,300 נק'; גבעות זינקה ב-8.9%

כלל פיננסים: "המהומות במצרים עשויות להיטיב עם שותפויות 'תמר'" ■ זיו סגל: "מהלך של ת"א 25 מתחת ל-1,323 נק' וילמד על תחילתו של תיקון יורד" ■ מדד הבנקים צנח ב-4.9%, מדד הנדל"ן נפל ב-4.8% ות"א 75 צנח ב-4.4% ■ דיסקונט וסלקום הובילו את הירידות במעו"ף

המסחר בבורסת תל אביב ננעל היום (א') במגמה שלילית מובהקת, בתגובה להחרפת המהומות במצרים וחרף פיזור הממשלה על ידי הנשיא חוסני מובארק. כידוע, זעזועים גיאו-פוליטיים משליכים ישירות על השווקים, בייחוד כשמדובר במזרח התיכון. החשש העיקר של המשקיעים הוא מהתרחבות המהומות גם למדינות ערביות נוספות, כגון סעודיה, אחת מייצואניות הנפט הגדולות בעולם; וכשהעולם הערבי רותח - השוק הישראלי כנראה סופג (ביחד עם שאר העולם).

בהתייחסות ראשונה של בית השקעות ישראלי למהומות במצרים, אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, העריך בסקירה שהוציא אתמול כי המהומות במצרים עשויות להיטיב עם שותפויות "תמר", להחליש השקל ולהוזיל הדירות. "המרמור ברחוב הערבי נטה להתפרץ לא פעם לכיוון ישראל. בטווח הקצר עשוי לצאת בעיקר רע מהימצאותנו במרכזה של אי יציבות", טוען כהנוביץ.

בראיה מאקרו-כלכלית, כהנוביץ סבור כי המהומות במצרים עלולים לגרום ליציאת משקיעים זרים גם מישראל - שנמצאת בלב ליבו של המזרח התיכון. "יציאת משקיעים זרים מישראל תחליש את השקל ועשויה להשפיע עליו אפילו יותר מהפעולות להחלשתו של בנק ישראל ומשרד האוצר", אומר כהנוביץ'. כהנוביץ מתייחס גם לשוק הנדל"ן הישראלי ולבועת מחירי הדירות, וטוען כי "עיקר הלחץ יהיה כלפי ירידת מחיריהם", מבלי לפרט את הסיבות או את הקשר בין המהומות במצרים לשוק הנדל"ן למגורים.

רון אלקון, אנליסט מאפסילון התייחס היום להפיכה במצרים ולשוק הגז הישראלי ואמר "כמו תמיד במקרים של מלחמה או שינוי קיצוני, יש מישהו שמרוויח מהעניין. במקרה שלנו, מדובר בשותפויות הגז הישראליות ובראשן אלו שמעורבות בקידוח "תמר" ששווין עשוי לעלות באופן מהותי. הסתלקותו של המשטר הפרו-מערבי ובריחתו המבוהלת ממצרים של השותף בחברת הגז המצרית EMG, מגבירה עוד יותר את החששות שאי אפשר לסמוך על הגז המצרי ומיטיבה עם השותפויות הישראליות מבחינת המחיר שיוכלו לגבות, ההכנסות שיוקדמו ותמיכת המדינה לצורך פיתוח מהיר יותר של שדות הגז שנמצאו".

בתגובת האנליסטים במחלקת ה-Sell Side של פסגות לארועים במצרים נכתב: "המושפעות הישירות - חברות האנרגיה: שותפויות הגז עשויות לצאת נשכרות מהאירועים האחרונים במצריים בעוד הסיכון העסקי הכרוך בחברות הרוכשות גז ממצריים דוגמת בז"ן עלה. מערכת הבנקאות-בבואה של המשק הישראלי שעשויה להיפגע מחוסר היציבות הגיאופוליטית". על אלביט מערכות אמרו האנליסטים: "אפשרות לגידול בתקציב הביטחון הישראלי ותרומה חיובית של התחזקות הדולר והאירו".

ירידות חדות בבורסות מדינות ערב

בינתיים, וול סטריט הגיבה שלשום בירידות להתפתחויות הפולטיות במצרים וקטעה רצף של 8 שבועות של עליות, המדדים המובילים רשמו את הירידות החדות ביותר שנרשמו בשוק מאז נובמבר כשהם נסוגים מרמת שיא של 29 חודשים. במקביל, מחיר הנפט קפץ ביותר מ-4% ועליות חדות נרשמו גם בזהב ובכסף (מתבטאות היום במסחר בתעודות סל על הסחורות השונות בתל-אביב).

היום רושמות הבורסות הפתוחות במדינות ערב השונות (הבורסה המצרית נותרה סגורה על רקע המהומות הנמשכות ברחבי המדינה ולאחר שבשבוע שעבר צנחה בכ-16%) נפילות שערים חדות, כאשר בורסאת דובאי צונחת בכ-8%. הבורסה בערב הסעודית הנסחרת בשבת וצנחה אתמול ביותר מ-6% מתקנת היום בעלייה של כ-2.5%.

זיו סגל: "מהלך מתחת ל-1,323 נקודות ילמד על תחילתו של תיקון יורד"

זיו סגל המנתח הטכני של "גלובס" חוזה כי סטיית התקן הנמוכה יחסית של מדד תל אביב 25, תוביל מהלך משמעותי שינבע מהיציאה מתקופת הדשדוש. "מהלך של ת"א 25 מתחת ל-1,323 נקודות ילמד על תחילתו של תיקון יורד וראוי להגן מתחת לרמה הזו. מהלך מעל 1,344 נקודות ובייחוד מעל 1,350 נקודות ילמד על התחלה של גל עולה חדש שאמור להיות משמעותי".

גם בסקירות השבוע, כלכלני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, המשיכו לדבוק בדעה כי גם שנת 2011 תהיה חיובית בבורסה של תל אביב. עם זאת, גם בפועלים וגם בלאומי מזהירים מירידות שערים בטווח הקצר על רקע מימושי רווחים. בבנק הפועלים מציינים כי "בשקלול הגורמים השונים המשפיעים על שוק המניות המקומי, אנו ממשיכים להחזיק בדעה חיובית כלפי שוק זה בראיה ארוכת טווח. שוקי העולם נהנו בחודשים האחרונים ממגמה חיובית, הן בשל "ראלי סוף השנה", אך גם מהתחזקות ההערכות בנוגע להתאוששות כלכלת ארה"ב".

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירת סוף השבוע שלהם כי מחירי השיא בהן נסחרות כיום מניות רבות עלול להביא למימושי רווחים בטווח הקצר, כאשר פרסום דוחות כספיים בהתאם לציפיות עלול להיות הטריגר לכך. במבט ל-2011, המגמה החיובית תימשך על רקע האיתנות היחסית של הכלכלה הישראלית והמחסור באלטרנטיבות השקעה, אך נראה כי המשקיעים ייאלצו להסתפק בתשואות נמוכות יותר.

גבעות מתעלמת מהמצב - זינקה ב-

מניות הגז ריכזו עניין כאשר כפי שצויין בבית ההשקעות כלל פיננסים מעריכים שותפויות תגלית "תמר" עשויות להרוויח מהמהומות במצרים - ישראמקו יהש , אבנר , דלק קידוחים ונובל אנרג'י. כידוע, ספקית הגז המצרית EMG (בה שותפה קבוצת מרחב של יוסי מימן) הינה מתחרה ישירה של שותפויות תגלית "תמר". לאחרונה חתמה החברה לישראל על חוזה גז בהיקף של 4 מיליארד דולר עם EMG, כאשר חלקו השני של החוזה (בהיקף דומה) אמור להיסגר בשבועות הקרובים - עם EMG או עם "תמר". הכלכלן הראשי של כלל פיננסים אמיר כהנוביץ מעריך כי ייתכן שהחברה לישראל תעניק את החלק השני של חוזה הגז לשותפויות "תמר".

בתמיר פישמן מעריכים כי במידה והמצב במצרים ימשיך להתדרדר, בטווח הקצר, חוסר הודאות והתנהגות העדר שנוטה לאפיין את שוק הגז הטבעי יגרום לעליות שערים בשותפויות הגז הישראליות בכלל והמחזיקות בפרויקט תמר בפרט . "עד שהמצב יירגע, שוק הגז בארץ ימשיך לרתוח ולנוע בתנודתיות ובעצבנות. יש צורך להסתכל על הסיטואציה בראיה ארוכת טווח, ולנתח באופן מקצועי כל חברה/שותפות לגופה", אומר עדי שטרן מנהל השקעות סקטור אנרגיה ותקשורת בתמיר פישמן.

במניות הבנקים נרשמו ירידות חדות. נציין את פועלים , לאומי ודיסקונט. גם מניית אמפל אמריקן של יוסי מימן צנחה. מנגד, קמהדע המשיכה במומנטום החיובי וריכזה מחזורים ערים.

גבעות יהש המשיכה לרכז עניין. הבוקר שיגרה גבעות הודעה לבורסה בה נאמר, בין היתר, כי "לאחר ביצוע מוצלח של פעולת הפראק השותף הכללי מתכנן לבצע לפחות שבוע ימים של מבחני הפקה במקטע 8. לאחר מכן השותף הכללי בסיוע יועציו יקבלו החלטה על המשך הפעולות הנוגעות לניקוי והפקה ממקטעים 6 ו-7".

קבוצת עזריאלי הודיעה היום על התקשרות בהסכם לרכישת 3 מגדלי משרדים ביוסטון, ארה"ב, בתמורה ל-176 מיליון דולר. המשרדים, הממוקמים באזור "גלריה" היוקרתי, משתרעים על פני שטח של כ-99 אלף מ"ר והינם חלק מקומפלקס הכולל שטחי מסחר, שני בתי מלון יוקרתיים וחניונים. העסקה תמומן מהונה העצמי של החברה, וכן באמצעות הלוואה בהיקף 130 מיליון דולר אשר תינתן לה ממוסד פיננסי אמריקני גדול.

קבוצת משביר לצרכן השלימה בהצלחה את הנפקת איגרות החוב שלה וגייסה כ-75 מיליון שקל. בהנפקה נרשמו ביקושים גבוהים של כ-211 מיליון שקל, פי 2.8 מכמות ניירות הערך שהציעה החברה למשקיעים, ולאור האמור נקבע שיעור הריבית בהנפקה 5.65%, לעומת ריבית מקסימלית בשיעור של 6.5% שהציעה החברה.

חברת מבני תעשיה , מקבוצת פישמן, מרכזת עניין לאחר שהשלימה שלשום בהצלחה הנפקת חבילת ניירות ערך בתמורה לכ- 65 מליון שקל - מדובר בחבילה הכוללת הרחבה של סדרה י"א הקיימת של אג"ח החברה וכן הנפקה של שתי סדרות אופציות להמרה לאגרות חוב.

חברת ארקו החזקות , שבשליטת איש העסקים אריק קוטלר, דיווחה היום לבורסה כי היא בוחנת כניסה לתחום הגז והנפט ומנהלת מגעים ראשונים עם חברה זרה.

ביו ויו , העוסקת במחקר ופיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של מערכות ממוחשבות לזיהוי תאים חריגים במגוון תחומים ובפיתוח בדיקות חדשות לגילוי סרטן, דיווחה היום כי קיבלה הזמנה של מערכת סריקה נוספת למעבדה מסחרית בטוקיו שביפן. הסכום הכולל של העסקה הינו כמיליון שקל.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]