מצרים: מטוסי קרב חגים מעל המפגינים ב"כיכר השחרור"

3 דיוויזיות צבא מקיפות את קהיר ■ מטוסי F-16 ומסוקי קרב חגים מעליהם, וכלי רכב צבאיים מקיפים את הכיכר ■ אל-בראדעי הגיע לכיכר: "מה שהתחלנו לא ניתן להשיב לאחור"

מצרים עדיין בוערת: ההפגנות האלימות ברחבי המדינה שככו מעט הבוקר, בעיקר בשל ההתפרסות המסיבית של כוחות הצבא ברחבי קהיר. עם זאת, אחר הצהריים שבו רבבות מפגינים לגדוש את "כיכר השחרור" בקהיר. כוחות גדולים של צבא, כולל מטוסי קרב להרתעת המפגינים, נערכים מולם.

עדכון ההתפתחויות האחרונות:

אחרי בוקר שקט יחסית, שבו בשעות אחר הצהריים עשרות אלפי מפגינים לכיכר תחריר בקהיר. לפחות שלושה מטוסי F-16 ומסוקי קרב חגים מעל המפגינים, ומשאיות וכלי רכב צבאיים מקיפים את הכיכר. על פי חלק מהדיווחים, יריות נשמעות באזור. מקורות במצרים טוענים כי לפחות 3 דיוויזיות צבא מקיפות את קהיר. הצבא השתלט גם על תחנות המשטרה בבירה כדי למנוע ביזה.

מנהיג האופוזיציה מוחמד אל-בראדעי הגיע לנאום בפני ההמונים בכיכר תחריר ואמר: "מה שהתחלנו לא ניתן להשיב לאחור". מוקדם יותר הודיעו האחים המוסלמים על תמיכתם באל-בראדעי להוביל את המו"מ על שינוי המשטר. "קבוצות פוליטיות קראו לאל -ראדעי לשאת ולתת עם הממשל המצרי", אמר בכיר בתנועה. אל-בראדעי עצמו אמר בראיון לרשת CNN: "מובארק חייב לעזוב היום. כשיעזוב, תוכל לקום ממשלת המעבר החדשה".

האתר "נאוו לבנון" דיווח כי מתוך שמונה אסירי חמאס שנמלטו אתמול מכלא בקהיר במהלך המהומות האלימות, הצליחו לשוב לרצועת עזה. האתר ציטט מקור בכיר בתנועת חמאס שאמר כי גם ששת הנותרים עושים דרכם לעזה.

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה שהיא מצמצמת את המשלחת הדיפלומטית שלה למצרים: דיפלומטים ועובדים שלא חייבים להימצא בשגרירות, קיבלו אישור לעזוב כרצונם את המדינה. מדובר בעוד מהלך אמריקני שנוי במחלוקת.

ארצות הברית מציעה לאזרחיה טיסות חילוץ ממצרים לאירופה. השגרירות האמריקנית בקהיר הודיעה לאזרחים האמריקנים במצרים, שמבקשים לעזוב, כי הטיסות יחלו לצאת מחר.

רשת אל ג'זירה מדווחת, כי כוחות צבא מתחילים להיכנס לשארם א-שייח שבחצי האי סיני. כניסה של כוחות צבאיים לאזור הזה עומדת בניגוד להסכמי קמפ דיוויד שנחתמו עם ישראל.

הממשל במצרים הורה לסגור את משרדי רשת אל ג'זירה במדינה, כיוון שהוא רואה ברשת אחראית להתססת ההמונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתייחסות ראשונה למהומות במצרים: "אנו עוקבים בדריכות אחר האירועים, קיימתי שיחות עם שר הביטחון ברק, שר החוץ ליברמן ומזכירת המדינה האמריקנית קלינטון. חובתנו לגלות אחריות ואיפוק".

ראש הממשלה הנכנס הורה להשבית את פעולת הבנקים מחשש לביזה ולהקפיא את פעולת הבורסה, שהפסידה בימים האחרונים יותר מ-10 מיליארד דולר.

משעות הבוקר מסוקים רבים מסיירים בשמי הבירה ומסייעים לשמור על הסדר, במטרה להחזיר את הביטחון ולהיאבק בכל ניסיון גניבה או שוד של הבוזזים הרבים במדינה.

25 מפגינים נורו הלילה למוות, לאחר שניסו לפרוץ לשתי תחנות משטרה. לדברי עדי ראייה נהרגו שמונה בני אדם כשאסירים ניסו להימלט מבית כלא בבירה. אזרחים הקימו קבוצות חמושות באלות, סכינים ורובים כדי להתעמת עם צעירים שגונבים מכל הבא ליד.

גורם בכיר סיפר כי אנשי עסקים רבים המקורבים לנשיא נטשו את המדינה יחד עם בני משפחתם ועזבו לדובאי על מטוסים פרטיים.

דיווח: אסירי חמאס נמלטו מקהיר - לעזה

שניים מתוך שמונה אסירי חמאס שנמלטו מכלא בקהיר, בתוך כאוס המהומות בסוף השבוע, הגיעו היום לעזה. כך דיווח האתר "נאוו לבנון" מפי מקור בכיר. בכיר בתנועת חמאס אישר לאתר שכל השמונה עושים את דרכם לעזה. לפי הדיווח, גם אחד האסירים אישר את הפרטים.

האתר דיווח כי עד שעות הבוקר הגיעו לפחות שניים מהאסירים שהוחזרו בכלא אבו-זאבל, בצפון-מזרח קהיר, הגיעו בחזרה לעזה, נכנסו לרצועה דרך המנהרות בגבול.לאחר בוקר שקט וללא אירועים מיוחדים, עשרות אלפי בני אדם התכנסו בשעות הצהריים בכיכר "תחריר" בקהיר, ובערים נוספות ברחבי המדינה לקראת מה שנראה כחידוש ההפגנות בחלקו השני של היום.

נשיא מצרים חוסני מובארק ביקר היום בחדר המבצעים של פיקוד הצבא המצרי, ויחד עם שר ההגנה והרמטכ"ל קיבל סקירה על תנועת כוחות הצבא המצריים ברחבי המדינה. מוקדם יותר דווח כי הצבא המצרי מתגבר את כוחותיו באזור שרם א-שייח' במסגרת מאבקו בפעילים הבדואים המנסים לעורר מהומות בצפון סיני.

ארצות הברית וטורקיה הודיעו היום כי הן מציבות מטוסים פרטיים לטובת אזרחיהן הנמצאים במצרים, על מנת לאפשר להן להימלט ממנה. המטוסים יעמדו לרשותם של המעוניינים כבר ממחר בבוקר.

במקביל, הודיע שר ההסברה המצרי על סגירתם של משרדי רשת "אל-ג'זירה" בקהיר ועל גירוש כתבי התחנה מהמדינה.

הצבא מנסה להשליט סדר בבירה

משעות הבוקר מסוקים רבים מסיירים בשמי הבירה ומסייעים לשמור על הסדר, במטרה להחזיר את הביטחון ולהיאבק בכל ניסיון גניבה או שוד של הבוזזים הרבים במדינה. בניגוד לאתמול, הפעם החיילים עומדים בכלי נשק שלופים, אך הם לא מתעמתים עם האזרחים. הצבא פרוס בכל השכונות ובמרכז העיר.

25 מפגינים נורו הלילה למוות, על פי הדיווחים, לאחר שניסו לפרוץ לשתי תחנות משטרה. לדברי עדי ראייה נהרגו שמונה בני אדם נוספים כשאסירים ניסו להימלט מבית כלא בבירה.

עד כה, על פי ההערכות, נהרגו ברחבי מצרים יותר מ-100 בני אדם בעימותים האלימים, בהם גם אנשי כוחות הביטחון. מספר הפצועים נאמד ביותר מאלפיים. החשש הוא שמספר הקורבנות גבוה הרבה יותר.

במקביל מודאגים מאוד התושבים מהאנרכיה ברחובות והחליטו לבצר את בתיהם בניסיון להתגונן משודדים ומביזות. אחרי שהמשטרה נעלמה מהרחובות בקהיר והוחלפה על ידי כוחות צבא, הקימו אזרחים קבוצות החמושות באלות, סכינים ורובים כדי להתעמת עם צעירים שגונבים מכל הבא ליד.

למרות העוצר הכללי שהוטל, עדיין פוקדים את הרחובות במספר מוקדים בקהיר, באלכנסדריה ובמחוזות אחרים רבבות מפגינים הקוראים להחלפת המשטר. עדי ראייה סיפרו על שימוש באש חיה כנגד המתפרעים. בחלק מהמקומות הצבא יורה על בוזזים, כולל בשכונה בה ממוקמת שגרירות ישראל.

שמועות: מובארק מסתתר בשארם

והיכן באמת נמצא האיש שעומד בלב הסערה? בשארם א-שייח' מדווחים תושבים כי מובארק מתחבא בבית החורף שלו אחרי שנמלט מהמהומות בקהיר.

לדברי המקומיים, אנשי צבא חמושים מאבטחים את שביל הגישה הארוך למעונו של הנשיא, בו הוא מתארח לעתים קרובות, ומרחיקים את כל כלי הרכב המתקרבים לאזור. "אני חושב שהוא כאן כי בקהיר יהרגו אותו", אמר אחד התושבים ל'טלגרף' הבריטי, "בשארם לא יפגעו בו - יש כאן פחות מדי אנשים ויותר מדי משטרה".

מלבד למובארק, גם האליטה במצרים חוששת לגורלה. גורם בכיר סיפר כי אנשי עסקים רבים המקורבים לנשיא נטשו את המדינה יחד עם בני משפחתם ועזבו לדובאי על מטוסים פרטיים. לעומתם נאלצים אלפים שמבקשים לברוח מהמדינה להמתין כיוון שרוב הטיסות בוטלו או נדחו.

צבא במקום משטרה

כעת מקיפים ומאבטחים טנקים ומשוריינים את הרחובות הראשיים ובעיקר את מבני הממשל בקהיר ובאלכסנדריה בניסיון למנוע מן ההמונים להמשיך ולבזוז את החנויות והבנקים, אך ללא הצלחה מלאה. כנופיות של צעירים ממשיכים בהרס ובשוד. על פי הדיווחים פרצו גנבים גם לבנק הערבי הבינלאומי, כמו לבתי קפה, קניונים וחנויות.

הבנק המרכזי של מצרים הודיע כי לפי שעה החשבונות בבנקים מאובטחים, אך הסניפים יישארו סגורים מחשש למקרי שוד. עוד הוחלט על השבתת הפעילות בבורסה. חשש כבד גם לאוצרות העתיקות ואתרי התיירות המרכזיים: דרכי הגישה לפירמדות בגיזה נחסמו לתנועה, והמוזיאון הלאומי בקהיר נמצא תחת אבטחה כבדה.

אתמול, כצעד חירום ראשון, מינה הנשיא מובארק את עומר סלימאן לסגן הנשיא הראשון. סלימאן, ראש שירותי המודיעין הוותיק של מצרים, בן 76, הוא מקורבו האישי של מובארק מזה שנים ארוכות. לתפקיד שר ההגנה החדש, במקומו של הגנרל טנטאווי הוותיק, מונה הרמטכ"ל של צבא מצרים - סמי חאפז ענאן, בן 55. הגנרל אחמד שפיק, לשעבר מפקד חיל האוויר המצרי, מונה לראש הממשלה החדשה.

המשמעות: מדובר בהכנה מצד הנשיא מובארק לאפשרות ששלטונו לא ישרוד. הוא ממנה סגני נשיא כדי שבמקרה שהוא ייאלץ לעזוב את המדינה, משטרו יוכל להמשיך לשלוט כממשלה זמנית. בפעם הראשונה בכל 29 שנות כהונתו, מייצר מובארק משרה של סגן נשיא.

חשש בישראל: חמאס ינצל את המצב

בישראל עוקבים כמובן בדריכות אחר המהומות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה בינתיים את השרים ואנשי משרד החוץ ל"הנמכת פרופיל" בנושא. נתניהו מנסה למנוע מצב שבו התבטאות או אמירה יסיתו את הרוחות לכיוון ישראל.

במערכת הביטחון חוששים כי בעקבות האנרכיה במצרים יבקשו בחמאס לנצח את המצב. הדאגה היא שבשל היעדר הפיקוח של כוחות הצבא, יבריחו גורמי טרור אמצעי לחימה לרצועה ואף חוליות מחבלים שינסו להסתנן לישראל.

בשל ההסלמה במצב המליצו גם שני מלונות בסיני לישראלים לעזוב את המקום ולחזור לביתם. אך למרות ההתרעות, התנועה במעבר טאבה נמשכת כסדרה.