הדולר זינק גם היום; השלים עלייה של 4.5% בינואר

הדולר התחזק ב-0.8% והיציג נקבע על 3.71 שקלים ■ אלכס זבז'ינסקי: סגירת פוזיציות שורט עשויה להקפיץ את הדולר מדרגה נוספת

לאחר שהמהומות במצרים גרמו לצניחה בבורסה אתמול, היום הגיע תורו של השקל. המטבע הישראלי מנשיך לאבד גובה מול הדולר והאירו בפתיחת שבוע המסחר במטבעות (ב'), לאחר הפיחות החד של ימי המסחר האחרונים.

הדולר ניציג התחזק ב-0.8% ל-3.71 שקלים ומול האירו רשם השקל ירידה של 0.66% לרמה של 5.08 שקלים. בסיכום חודשי רשם הדולר התחזקות של 4.5% והאירו זינק בכ-7.2% מול השקל.

ורד יצחקי, מנכ"לית פריקו ניהול סיכונים, מציינת כי "אנחנו נמצאים היום בשוק של "מוכרים בלבד" - המגזר העסקי מנצל את ההתחזקות הזמנית של הדולר ומוכר דולרים, עד שהמצב במצרים לא יתבהר אנחנו מעריכים כי לא תהיה התייצבות בשוק המט"ח המקומי. הבנקים וכל שוק המט"ח נכנסו למצב של הערכה מחדש. מבחינה טכנית, חציית רמת 3.76 שקלים עשויה להוות אות לשינוי מגמה לטווח הקצר שתוביל להמשך התחזקות משמעותית של הדולר מול השקל".

כלכלני בנק ירושלים מציינים בסקירה השבועית כי הצעדים שנקט הנגיד בשבוע הקודם והכרזת האוצר השבוע על ביטול "הפטור" מניכוי מס בשיעור 15% על השקעות של תושבי חוץ במשכירי מק"מ ואגרות חוב קצרות מועד עשו את שלהם והשקל נחלש בעשרת הימים האחרונים בכ-5% וזאת למרות העלאת ריבית בשיעור 0.25%.

בהסתמך על הערכות השוק בדבר סכומי נגזרות המט"ח שבוצעו ע"י משקיעים זרים שנעים בין 10 ל-20 מיליארד דולר ובעקבות השינויים הדרסטיים המנויים לעיל, סביר להניח כי התנודתיות הגבוהה בשוק במט"ח תימשך גם השבוע עם נטייה להמשך היחלשות השקל בתקופה הקרובה. בנוסף לכל אלה, "אל לנו להתעלם מהמתיחות הפוליטית שפרצה בשבוע החולף באזורנו שעלולה להוות נדבך נוסף להגברת בריחת המשקיעים הזרים".

בכלל פורקס אומרים כי אפקט עונת הדוחות מתחיל להתפוגג אחרי שמרבית החברות בוול סטריט דיווחו על תוצאותיהם לרבעון ה-4. המשקיעים בעולם חוזרים להתמקד במישור המאקרו. השבוע עיניהם נשואות אל עבר נתוני התעסוקה אשר יפורסמו ביום שישי הקרוב. מדד מנהלי הרכש במגזר היצור ישפוך אור על מצבו של הסקטור אשר משך את הכלכלה הגדולה בעולם אל מחוץ למיתון האחרון.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש ברוקראז', מציין כי "גורם נוסף שעשוי לדרבן את היחלשותו של השקל בטווח הקרוב הינו העובדה שרבים מהשחקנים הפועלים בשוק המט"ח נמצאים בפוזיציית "שורט" על הדולר אליה הוביל אותם הקונה הגדול בדמותו של בנק ישראל. גופים עסקיים הזדרזו להגן מפני היחלשותו הנמשכת של הדולר ומכרו את התזרים העתידי הנובע מתמורות היצוא. גם משקיעי חו"ל מכרו כמובן דולרים בכמויות גדולות".

היחלשותו של השקל עשוי לפעול להקטנת פוזיציות שורט על הדולר ולדרבן התחזקותו ביחס לשקל. פרמטר נוסף שצריכים לקחת בחשבון ביחס להתפתחותו של שער החליפין בתקופה הקרובה, הינה הגברת אי הוודאות הגיאו-פוליטית בעקבות האירועים במדינות השכנות. בינתיים עלתה פרמיית הסיכון CDS של ישראל (5Y) בשיעור חד והגיעה לשיא בסוף השבוע, אומר זבז'ינסקי.

[לאתר המט"ח]