זה זמן להשקעות בחו"ל

מהומת מצרים, תקנות פישר ומהלכי האוצר הם מתכון בטוח להברחת זרים מאחד העם

שנת 2010 תיכנס אל דפי ההיסטוריה בין היתר בזכות ההכרזה על הכלכלה הישראלית כחברה מן המניין בקרב המועדון המכובד של מדינות OECD.לא עוד מדינה מתפתחת, כי אם מדינה מפותחת - הורי!

במאי 2010, נעשו התאמות בהרכב תיקי ההשקעות בעולם: ישראל נמחקה מתיקים רבים מסיבות טכניות -העובדה שאינה נמנית עוד עם הכלכלות המתפתחות ובהתאם לכך, אינה מתאימה עוד למדיניות ההשקעה שאליה התחייבו קרנות וגופי השקעה גדולים בעולם.

לצד זאת, הפכה ישראל לרלוונטית כתחליף למדינות מפותחות כושלות כדוגמת יוון, נוכח משבר האשראי, שהשלכותיו באירופה ניכרות היטב. בעוד החוב של יוון תופח והולך, הציגה ישראל אלטרנטיבה שפויה בהרבה עם צמיחה כלכלית חזקה וכלכלה בריאה ששרדה את המשבר בצורה מרשימה. זאת ועוד הבורסה המקומית הציגה תשואה מדהימה במהלך 2009-2010 ואף נמצאת בשיא כל הזמנים.

כל האמור לעיל היה נכון, עד לשינוי הגיאופוליטי האחרון. הוא טורף את הקלפים.

הזרים לא יקלו ראש בהתחממות הזירה המצרית. גם אם מוקדם לקבוע את השלכות המהומות במצרים על הפוליטיקה המצרית ועל התפתחויות נוספות קיצוניות אשר עלולות להתעורר אצל שכנינו, דבר אחד ברור - מדובר בערעור יסודי של הסנטימנט כלפי האזור. גם אם המשבר המצרי ייפתר בתוך מספר ימים (בתסריט האופטימי ביותר) הוא צפוי לגרום לזרים לחשוש מפני השקעות במזה"ת ובכלל זה גם בישראל.

כמובן, שבתסריט קשה יותר, אשר אנו מקווים מאוד שלא יתממש, האחים המוסלמים יתחזקו באופן משמעותי בפוליטיקה המצרית ויסכנו את השלום והשקט ששרר במשך 30 שנה עם השכנה מדרום.

במקרה כזה, הנזק לשוק המקומי עשוי להיות עצום ויהיו לו השלכות מהותיות על הכלכלה המקומית, זה יהיה נורא יותר אם המהומות יתפשטו למדינות נוספות באזור.

האירועים הנוכחיים הם בעלי משמעות מהותית לגבי האופן שבו נתפסת הכלכלה והבורסה המקומית בעיני הזרים ואם לוקחים בחשבון גם את המהלכים האחרונים שעשו בנק ישראל - חובת הדיווח על עסקאות גדולות ומשרד האוצר - מיסוי על הזרים בעסקאות מק"מ ואג"ח ממשלתי, אנו מגיעים למסקנה מתבקשת - הזרים צפויים להקטין את מידת העניין שלהם בשוק המקומי.

כל האמור לעיל בהחלט צפוי להפעיל לחצים על הבורסה המקומית, גם שנוכחותם של זרים בשוק המניות אינה מאסיבית כיום, הרי שמאחר והציבור מראה רגישות גבוהה לירידות החזקות שנרשמו ביום ראשון, שבא לידי ביטוי בפדיונות העצומים בקרנות הנאמנות, בהיעדר תמיכה בשוק המקומי מצד הזרים וזאת על אף נתוני מקרו טובים של השוק המקומי, עלול להוביל את השוק לביצועים נמוכים בהשוואה לבורסות אחרות בעולם בשנת 2011.