יש מים: הסכמה על המחיר במתקן ההתפלה באשדוד

במקורות מסכימים למחיר של האוצר ■ ראש הממשלה מנע אתמול בישיבת הממשלה החלטה על ביטול הזיכיון של החברה

בתום מחלוקת הנמשכת זה יותר משנה מביעה מקורות לראשונה נכונות לקבל את מחיר המים שקבע האוצר כתנאי למתן אישור להקמת מתקן ההתפלה באשדוד, כך נודע ל"גלובס". הסכמתה של מקורות מותנית במתן אישור של הממשלה להרחבת המתקן ב-20%, ל-120 מיליון מ"ק לשנה. הסכמת מקורות צפויה להקשות על האוצר, המעוניין בכל מקרה לבטל את הזיכיון שניתן למקורות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מנע שלשום (א') מהאוצר להביא החלטה ברוח זו לאישור הממשלה. יו"ר מקורות, אלכס ויז'ניצר, אמר כי הוא מברך על התערבותו של נתניהו במשבר במשק המים, והוסיף כי הוא מקווה שבימים הקרובים יושג הסדר שיאפשר להתחיל בעבודות להקמת מתקן ההתפלה.

הממשלה החליטה אתמול לאשר תוכנית חירום להגדלת ייצור המים המותפלים עד ל-420 מיליון קוב בשנה. במסגרת זו, דחה נתניהו את הצעת האוצר לבטל את הזיכיון שניתן למקורות להקים את מתקן ההתפלה באשדוד ולפרסם מכרז בינלאומי להקמת המתקן.

נימוקי האוצר לביטול הזיכיון היו, בין היתר, שמקורות סירבה להתחייב כי תמכור את המים המותפלים במחיר שקבעה ועדת המכרזים להתפלת מי-ים. הוועדה, בראשות סגן החשב הכללי באוצר, גיל שבתאי, דרשה ממקורות בדצמבר 2009 כי תתחייב למחיר של 2.36 שקל לקוב.

מקורות, שהתבססה על מחיר מים של 2.86 שקל לקוב, דחתה בתחילה את הדרישה של ועדת המכרזים והציעה מספר מחירי פשרה. ואולם הוועדה, שהתייעצה עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, טענה כי היא מנועה מלנהל משא ומתן על גובה מחיר המים.

בישיבתה אתמול דחתה הממשלה למעשה את הצעת האוצר לבטל את הזיכיון שניתן למקורות ייזום על-פי החלטת הממשלה מ-2004 ולפרסם מכרז בינלאומי להקמת המתקן. באוצר טענו כי ניתן יהיה לבחור זוכה בתוך 9 חודשים מרגע ההחלטה. במקום זאת קבעה הממשלה כי ועדת המכרזים תחליט בתוך 30 יום על אופן ביצוע הפרויקט, ובמידה שלא תעשה כן - יובא הנושא להכרעת הממשלה.

מספר שרים שהשתתפו בדיון, ובהם שר התמ"ת שלום שמחון, קראו לממשלה להחליט לאלתר על הקמת המתקן באמצעות מקורות ייזום. במקורות העריכו היום כי במידה שיינתן לחברה אור ירוק, ניתן יהיה להפעיל את המתקן כבר בשנת 2013.