המזרח התיכון רותח: המצרים מפרים את העוצר בקהיר; מלך ירדן פיטר הממשלה בשל הפגנות במדינה

(עדכונים שוטפים) - שליחי "גלובס" מדווחים מקהיר ■ הערכות: נזקים של 12 מיליארד דולר לכלכלת מצרים ■ מפגינים ציירו צלבי קרס על פניהם וקראו "אנחנו שונאים את ישראל" ■ בכיר מצרי: "מובארק אינו מתכוון להתפטר" ■ מלך ירדן מינה את מערוף אל-בחית לראש הממשלה, במקום סמיר ריפאעי

המארגנים הבטיחו מיליון איש - וקיימו: יותר ממיליון מצרים משתתפים היום (ג') בעצרת המרכזית בכיכר "תחריר" שבקהיר, כאשר הפגנות נוספות מתקיימות בערים מרכזיות אחרות. צבא מצרים מאפשר את התקהלות ההמונים בכיכר, כאשר מפגינים כבר מניפים כרזות וקוראים לחיילים לשתף עימם פעולה. "העם והצבא - אנחנו אחד", קוראים ההמונים. במהלך הלילה רוססו באזור כתובות עם הכיתוב (השגוי) באנגלית: "No Mobark".

אך מלבד הקריאות נגד מובארק (כגון "שתוק, שתוק, חוסני מובארק"), ההפגנה בכיכר "תחריר" בקהיר נושאת אופי אנטי-ישראלי מובהק ונשמעות גם קריאות נגד ישראל. חלק מהמפגינים קוראים למובארק: "לך לישראל" וטוענים שהוא "נאמן לישראל". מפגינים בודדים אף ציירו על פניהם צלבי קרס ושלטים עם כיתוב באנגלית: "אנחנו שונאים את מובארק ושונאים את ישראל".

העוצר במצרים נכנס היום לתוקף בשעה 15:00, אולם מפגינים רבים נשארו בכיכר "תחריר" אחרי שעת העוצר וקראו קריאות נגד מובארק. כמה מהם אף הצהירו כי יישאר לישון בכיכר עד שמובארק יעזוב. מארגני המחאה הודיעו כי בכוונתם לקיים הפגנת ענק נוספת ביום שישי, אשר "תשבור גם את השיאים של ההפגנה הזו".

מארגני ההפגנה מעריכים שימיו של מובארק ספורים, ובינתיים הצבא נמנע מלנקוט באלימות נגד המפגינים והסתפק בבדיקות גופניות ובדיקת תעודות מזהות על מנת למנוע הכנסת כלי נשק למתחם ההפגנה.

בתוך כך, אמר בכיר מצרי בראיון לעיתון א-שארק אל-אווסט, היוצא לאור בלונדון, כי חוסני מובארק אינו מתכוון להתפטר. "מובארק יישאר בכסאו כנשיא וכמפקד העליון של הכוחות המזוינים - אין כל תרחיש הכולל העברת התפקיד לסגן הנשיא".

הנזק הכספי למצרים: 12 מיליארד דולר

עד כה נאמדים הנזקים מההפגנות לכלכלת מצרים ב-12 מיליארד דולר. החשש העיקרי הוא מפני נזק לתעשיית התיירות, שמהווה כ-11% מהתמ"ג המצרי ול-10% משוק התעסוקה.

בתוך כך, נראה כי התסיסה מתפשטת גם לירדן. לפי דיווחים בטלוויזיה הירדנית, עבדאללה מלך ירדן פיטר היום את הממשלה בעקבות הפגנות שאירעו במדינה בימים האחרונים. עבדאללה מינה את מערוף אל-בחית לראש הממשלה, במקום סמיר ריפאעי. אל-בחית ינסה כעת להרכיב ממשלה חדשה. מוקדם יותר היום קראו אחת ממפלגות האופוזיציה, בעלת נטייה איסלאמית, להתפטרות הממשלה.

מהומות במצרים חוסני מובארק / צלם: רויטרס
 מהומות במצרים חוסני מובארק / צלם: רויטרס

בדרך למשכן הנשיא?

החל מהשעה 12:00 החלו להישמע בעיר כריזות ממסגדים הקוראים למפגינים להגיע לכיכר תחריר ולהצטרף למחאה. במקביל, נפוצו דיווחים בקרב ההמון לפיו בתום ההפגנה יחל מצעד לעבר משכן הנשיא בקהיר במטרה לדרוש שמובארק יעזוב את מצרים. כידוע, בימים האחרונים התלהטו המחאות בין הצבא והאזרחים, כאשר ההמון מנסה להדוף את הצבא במקרים מסוימים ולא נשמע להוראותיו.

על אף שרוב המפגינים הם גברים, ניכר כי רבים הגיעו גם עם נשותיהם וילדיהם הקטנים "כדי שיהיו עדים ליום ההיסטורי שנעשה למענם", וזאת למרות הדוחק הרב.

בשדה התעופה של קהיר מרוכזים עדיין אלפי בני אדם שהגיעו לשם בשעת בוקר במטרה לעלות על טיסות חילוץ מיוחדות במטוסים ששיגרו חברות התעופה במדינות אירופה וצפון אמריקה. אמצעי התקשורת מדווחים על עומסי תנועה כבדים בדרכים המובילות אל קהיר וממנה. כוחות הצבא נפרסו כבר מסביב לפירמידות בגיזה כדי למנוע פגיעה בסמל התיירות של מצרים.

אמש נשמר העוצר בערים הגדולות והכבישים נותרו ריקים כמעט לחלוטין. עם זאת, עשרות אלפי בני אדם ברחבי המדינה נפרסו במחסומים מאולתרים שהקימו ברחובות ובשכונות במטרה למנוע מעשי ביזה ושוטטות כפי שקרה בימים הראשונים למחאה. כשהם חמושים באלות, חרבות, מקלות, גרזנים ואקדחים, בדקו המארגנים כל רכב שהתקרב כדי לוודא את מניעיו.

בתוך כך, ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן קרא היום למובארק להקשיב לעם המצרי. "שום ממשלה לא יכולה לשרוד בניגוד לרצון העם", אמר ארדואן.

מהומות במצרים חוסני מובארק / צלם: רויטרס
 מהומות במצרים חוסני מובארק / צלם: רויטרס

"מובארק לא יתפטר בעצמו"

"מובארק לא טוב למצרים. מצרים שלו תקועה ועצובה", אמר ל"גלובס" אמש צעיר מקומי. "הרבה יותר קשה להוריד אותו מהשלטון ממה שאתם חושבים בחוץ. הוא לא יתפטר בעצמו. אין סיכוי. ההפגנה הזו תהיה הכי גדולה שאפשר והיא נועדה בעיקר להראות לעולם את העמדה שלנו, אך איננו מצפים שרק בזכות הצעקה שלנו מובארק יפרוש".

עוד בטרם הוסר רשמית המצור, החלו המוני התיירים שעדיין נמצאים בעיר לגדוש את הכבישים המובילים לשדה התעופה במטרה לצאת את מצרים. טיסת חילוץ נוספת של אל-על יצאה אמש באישון לילה. שדה התעופה התמלא כבר בשעת בוקר מוקדמת והמונים המתינו ליצאת הטיסות למדינות אירופה ומדינות אחרות במזה"ת.

דובר הצבא הצהיר הבוקר כי למרות המחאה הגדולה הצפויה היו, הצבא לא יעשה שימוש בכוח על מנת לפזר את ההפגנה. עוד נמסר מגורמים רשמיים כי עד כה נהרגו לפחות 129 איש במוקדי המהומות.

בינתיים, נמשך הכאוס בנמל התעופה בקהיר, מה שמקשה על יציאתם על זרים מהמדינה. חברת איג'יפט איירליינס הושבתה כמעט לחלוטין. מדינות רבות, ובהן ארה"ב, גרמניה, טורקיה, דנמרק, סין, בריטניה, שבדיה, עיראק והודו, לקחו יוזמה ומוציאות את אזרחיהן ממצרים ברכבות אוויריות. גם לישראל שבו אתמול עשרות ישראלים, אולם ההערכות מדברות על מאות עד אלפים אחרים שעדיין במצריים, רובם בחצי האי הסיני, איזור שבו המהומות כמעט לא מורגשות.

ברחבי מצרים יש כבר סימנים ראשונים למחסור במזון. הכספומטים ריקים ברובם מכסף. הוסיפו לכך כ-5,000 אסירים נמלטים - וקיבלתם מתכון לתחושות מתח ודריכות ברחובות קהיר.