הורג אותי ברכות: הרהיטים שיגרמו לעבוד שעות נוספות

סביבת העבודה החדשה עוטפת את העובד בנוחות ומספקת לו רהיטים מתחשבים ועיצוב שמאפשרים לעובדים להחליף ביניהם רעיונות וגם לנוח בשעות העבודה, כדי לעבוד אח"כ עוד קצת

אין ספק כי בשנים האחרונות, עם עליית מגמת ה-Well being העולמית, אנשים רבים מקדישים תשומת לב גדולה יותר לאיכות הזמן שהם מעבירים בין כותלי המשרד, בודקים מה טיבן של שעות העבודה הארוכות שנגזלות מחייהם מדי יום, בתמורה לחשבון בנק שאינו בהכרח מנופח.

כל מרחב הפך לסביבת עבודה, גם בבית וגם במשרד. העבודה עצמה, לעומת זאת, היא הרבה יותר יחידנית. הטכנולוגיה תופסת הרבה יותר מקום על חשבון קשרים אישיים, ושעות העבודה, כאמור, ממושכות.

צוותי מחקר ופיתוח של סביבות עבודה ושל רהיטים משרדיים אינם יכולים להתעלם מכל אלה כשהם באים לעצב את הרהיטים של סביבת העבודה החדשה. מגמה זו מקבלת בתקופה האחרונה ביטוי של ממש ברהיטים מעוצבים חדישים, והפכה לעובדה בתערוכת Orgatec הבינלאומית לריהוט משרדי, שמתקיימת מדי חורף בגרמניה. בתערוכה הזו מוצגים פעם בשנה החידושים והעדכונים בתחום, ובתערוכה שננעלה לאחרונה יצאה מבין שלל החברות שהציגו בה בשורה דומה, שמתייחסת לתכנון ולעיצוב של סביבת עבודה יצירתית ומפרה.

בניגוד לריהוט משרדי סטנדרטי, הרי שהפעם נקודת המוצא לעיצוב הרהיטים ולסביבת המשרד היא העובד וצרכיו. סביבת העבודה צריכה לאפשר לכל עובד לבצע את עבודתו, אבל גם לענות על צרכים פיזיים ורגשיים שלו, מעבר לדרישות המשרה.

חברת Vitra (יבוא: הביטאט) הציגה בתערוכה פרויקט רחב היקף, מסקרן במיוחד, תחת השם Citizen Office, שלפיו עובד איננו "סתם" עובד, אלא הוא "אזרח של המשרד", ובהתאם על החברה לדאוג לרווחתו, לתת בו אמון, ובתמונה להרוויח מיעילותו, מבריאותו ומנאמנותו. הוגי הפרויקט הם שלושה מעצבים-אדריכלים מוכרים וידועים: מיקלה דה-לוצי (Michele De Lucchi), אנדריאה ברנזי (Andrea Branzi) ואטורה סוטסאס (Ettore Sottsas). אלה מצדם השתמשו גם בשירותיהם של מעצבים נוספים, בהם אריק לוי הישראלי (שפועל בשנים האחרונות מצרפת).

בעיצוב הרהיטים ניכר ניסיון לחבר בין העבודה להתכרבלות, לאפשר גמישות, עבודה במנחים שונים של ישיבה, של עמידה או של הישענות, ולהקצות מרחבים לפגישות רשמיות או לרגיעה. התוצאה היא רהיטים מסקרנים וחדשניים באמת, דוגמת שולחן משרדי המאפשר כוונון גובה, ממנח ישיבה ועד עמידה; וכשחושבים על זה - האם יש דבר נכון מכך? הצורך לעמוד לפעמים תוך כדי עבודה, להניע את הגוף; עד שעולה השאלה איך לא חשבו על זה קודם. קצת התחשבות בנזקים שגורמת ישיבה ממושכת וסטאטית לא תזיק.

עוד דוגמה לתפיסה החדשה היא רהיט משלים המכונה לודג', וכמו אכסניות הג'ונגל, גם זה מציע מרחב למנוחה בתוך הסבך המשרדי. מבנה ה-ח' מגדיר את המתחם ומזמין לכניסה על מנת להשתרע בין הכתלים החלקיים, לשוחח עם אנשים ולעודד יחסים חברתיים. במקום שולחן סטנדרטי, כאן יש מזרנים, כריות, משענות וכן, גם מסך LCD, גישה לאינטרנט, יציאות חשמל, וכל מה שצריך על מנת לאפשר עבודה גם ברגעים שבהם רוצים לנוח, כי הרי בכל זאת מדובר במשרד ובעובדים שצריכים לספק את הסחורה המבוקשת, אם לרגע התבלבלתם.

שולחן וכיסאות שמאפשרים מנחי גוף שונים של ישיבה, עמידה או הישענות. השולחן מאפשר כוונון גובה, ממצב ישיבה ועד לעמידה, למניעת נזקים מצטברים עקב ישיבה ממושכת ללא החלפת תנוחה

"תאים" לעבודה, שמחלקים את החלל באמצעות פנלים מבודדים אקוסטית ועגולים למראה, שמקנים סביבה בתוך סביבה. זהו מרחב עבודה אינטימי לאדם אחד או יותר, שאיננו אטום בקירות ובדלתות, ועדיין מאפשר מידה גדולה של פרטיות. התאים סקסיים למראה בזכות צבעוניות של גוונים כמו אדום אש וקרם שמנת, ויכולים לשמש כעמדות עבודה, כפינות מנוחה, או אפילו להסתיר בתוכן בצנעה מטבחון שימושי.

כורסה אקוסטית מבית Montis (יבוא: פיטרו), שנהנית ממשענת גב גבוהה בהגזמה. המשענת, בצורת מעטפת-עלה אורגנית למראה, מאפשרת לעובד בסביבת משרד פתוחה להתיישב בתוכה, להתרפק על רגע אינטימי, לדבר בטלפון בפרטיות או לנהל שיחה נינוחה עם אדם נוסף הנמצא מולו, ולספק מרחב סגור-פתוח שמזמין לתעופה מחשבתית.

סדרת הרהיטים המרעננת ביותר בתערוכה, לטעמי לפחות, מגיעה מבית Nurus הטורקית (יבוא: פיטרו), וכוללת שני דגמים. הקונספט מציע לעובדים במשרד לעצור לרגע כדי לחלוק רעיונות, וגם כדי לנוח קצת בשעות העבודה (כדי שיהיה אחר כך כוח לעבוד גם בשעות המנוחה). לצורך כך עוצבו צמד עמדות. Pitstop מציעה מרחב סגור חלקית לעובדים, בעזרת מבנה בצורת האות ח', פתוח משני צדדיו, שמגדיר הלכה למעשה סביבת עבודה חדשה. בתוך המלבן מעוגל הזוויות מסופקים כל הצרכים הנדרשים לעבודה פרטנית או בצוות - שולחן מתכוונן בגובהו, יציאות חשמל, גישה לאינטרנט, מסך LCD, תאורה מתכווננת, ואפילו פאנלים אקוסטיים פנימיים בצבעוניות שנבחרה לפי כללים כרומו-תרפיים.

העמדה השנייה מכונה לודג', מעין מרחב למנוחה. מבנה ה-ח' מגדיר את המתחם המזמין להשתרע, לשוחח עם אנשים ולעודד יחסים חברתיים.