הקבלנים: לבטל מס רכישה לזוגות צעירים ומחוסרי דיור

נשיא התאחדות הקבלנים קורא לוועדת הכספים שלא לאשר את הצעת הממשלה להגדיל את מס הרכישה לרוכשי דירה שנייה ומעלה

התאחדות הקבלנים קוראת לוועדת הכספים של הכנסת שלא לאשר את העלאת מס הרכישה לרוכשי דירה שנייה ומעלה, צעד עליו הכריז משרד האוצר בחודש נובמבר ואשר נועד להדיר את רגליהם של משקיעי נדל"ן מהשוק במטרה לפנות מקום ל"ביקוש האמיתי", קרי לביקוש מצד מחוסרי הדיור, ובכך לנסות להוזיל את מחירי הדירות.

ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, תדון היום (ג') בהצעת הממשלה להעלות את מס הרכישה לרוכשי דירה שנייה ומעלה. כזכור, לפי ההצעה, מס רכישה יעמוד על 5% עד לסכום של מיליון שקל, 6% על כל סכום שבין מיליון שקל ל-3 מיליון שקל, ו-7% לסכום העולה על 3 מיליון שקל.

לפני כשבוע דרשו חברי ועדת הכספים, זבולון אורלב ואמנון כהן, להכניס שינויים בהצעת החוק, לרבות החלת הפטור ממס רכישה עד לסכום של 1.6 מיליון שקל. ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, פנה בסוף השבוע לגפני וביקש ממנו שלא לאשר את העלאת מס הרכישה כלל וכלל.

"לא ניתן להבין כיצד הגדלת מס רכישה אמורה לגרום להיצע הדירות לגדול, הרי אין כל קשר בין הדברים", אמר בובליל. "תמרוץ שלילי של משקיעים עשוי חלילה להביא לקיטון בהתחלות הבניה".

בובליל מביע תמיהה על ההחלטה לפגוע במשקיעי הנדל"ן, אותם הוא מגדיר "ציבור של שכירים בעשירונים השביעי והשמיני אשר רוכש דירות באיזורי הפריפריה". הוא הוסיף כי לשאול: :מדוע עלינו לפעול כנגד ביקושים אילו? עלינו לזכור כי רמת הסיכון בבנייה בפריפריה הינה גדולה. צמצום הביקושים לדירות להשקעה באותם אזורים יעלה מאוד את הסיכון בפרויקטים אילו ועלול לסכל את הקמתם - בכך יצא כל השוק מופסד".

בובליל מציין גם במכתבו כי יש לפעול דווקא לטובת משקיעי הנדל"ן, שכן הם מעמידים את דירותיהם להשכרה עבור אלה שידם אינה משגת לרכוש דירה. לדבריו, פגיעה במשקיעי הנדל"ן תפגע במחוסרי הדיור, שכן "היצע הדירות הפנויות להשכרה יפחת ומחירי השכירות יעלו בהתאם. בנוסף, נטל המס שמוטל על המשקיעים יגולגל על ציבור השוכרים באמצעות הגדלת שכר הדירה החודשי".

ומה מציע בובליל כדי להקל על מחוסרי הדירות, כמו למשל זוגות צעירים שאינם מסוגלים לרכוש דירה ברמות המחירים של היום? ובכן, הצעתו פשוטה למדי; הוא קורא לממשלה להכריז על ביטול מוחלט של מס הרכישה לרוכשי דירה ראשונה באמצעות הוראת שעה זמנית. במילים אחרות, בובליל קורא למתן הקלות מיסוי למחוסרי הדיור שמתכננים את רכישת דירתם הראשונה.

"מהלך כזה ישרת את המטרה המרכזית של גיבוש חבילת הצעדים אשר תסייע ותקל על ציבור הזוגות הצעירים הרוכש את דירתו הראשונה", סיכם בובליל.