השמלה הקטנה והשחורה, הכרחית בכל ארון: איפה אפשר למצוא אותה?

חנות הקונספט NN5 מטפלת מהיבטים תרבותיים שונים, מרהיטים ועד מוצגים מוזאליים, במושג המתעתע של השמלה השחורה הקטנה

לצד הים הגועש של קניונים ורשתות בינלאומיות, עדיין מסתתרות ברחובות חנויות קטנטנות, שרק מחכות שמישהו ישתחל לתוכן ויגלה את האוצר שהן מציעות לקנות.

פנינה מהסוג הזה נמצאת ברחוב טשרנחובסקי בת"א ועוסקת כולה בקונספט של LITTLE BLACK DRESS. כדי להעריך את החנות ואת מרכולתה צריך להבין שלשמלה השחורה יש פנתיאון של כבוד בהיסטוריה של האופנה.

בשנות ה-20 קוקו שאנל הפכה אותה למה שהגדיר אז הווג האמריקאי ה"פורד של שאנל" (באותה תקופה הנרי פורד השיק את מכונית מודל ה-T שלו שהפכה לאחת ההצלחות הגדולות בהיסטוריה של הרכב). בשנות ה-60 אודרי הפבורן פתחה עם השמלה השחורה הקטנה של ג'יבנשי את הסרט "ארוחת בוקר בטיפאני" וגרמה לעולם כולו לחשוב בצבע אחד. שחור.

מאז ועד היום פיסת הבד השחורה קיבלה אלפי אינטרפרטציות שונות, החל מגותיקה, דרך וודו, מנהגי אבלות ועד לשיא האלגנטיות והסובלימציה בהוט קוטור של גדולי מעצבי האופנה.

בחנות הקונספט הקטנה מעורבבות בתמהיל גס שמלות שחורות של אגדות עיצוב כמו דיור, שאנל או ג'יבנשי משנות ה-60 וה-70 באירופה ועד שמלות שעוצבו לפני יומיים וחצי בת"א ע"י מעצבות ישראליות כמו מירית ויינשטוק ואחרות. כשהן מעורבבות אחת בתוך השנייה על סטנד בגדים אחד, אפשר לראות כמה גוונים ותת גוונים יכול להכיל בתוכו הצבע השחור וכמה סגנונות שונים הוא יכול לשדר אם רק משחקים עם הגזרה ועם החומר ממנו עשויה השמלה.

החנות עצמה מכילה פריטים מתקופות שונות, בעיקר מפריז ומת"א, שיוצרים הרמוניה כל-כך מושלמת עד שלרגע אתה מרגיש כאילו בשנות ה-40 המוקדמות בפלשתינה התחנכו על קרואוסונים עם מלא חמאה.

שולחן המכתבה וכסא העץ בחנות עוצבו ויוצרו בת"א בשנות ה-50 ולצידן תלויות כרזות מאותן שנים מפריז שמשדרות את אותה קלאסיקה פשוטה ועל זמנית. מימין לכרזות ניצבת בגאון על בובה עתיקה ונטולת ראש, שמלת צמר ארוכה של לנוון משנת 1970. פריט נדיר. עד כדי כך נדיר שהשמלה לא עומדת למכירה.

מלבד השמלה המוזיאונית של לנוון, אפשר למצוא במקום עוד צמד היסטורי בצורת מזוודות של לואי ויטון, האחת עגולה והשנייה מלבנית. שתיהן משנות ה-50 ונראות כאילו נשלפו מתפאורה של סרט תקופתי על תקופה שאף אחד מאיתנו לא רוצה לזכור. מחירן למתעניינים הוא 85 אלף שקל.

מחירים שווים לכל נפש

ובחזרה להווה, אל מה ששימש עד לפני חמישה עשורים כארון תרופות ועכשיו מתפקד כארון תצוגה לבשמים של מעצבים עצמאיים מצרפת. חלק מהבשמים ארוזים בתוך בקבוקי זכוכית ורדרדים ויש להם ריח מתוק ופרחוני וחלקם חנוטים בתוך בקבוקים מניקל ומתהדרים בניחוח יותר אקזוטי ותבליני.

עוד פריטים ששווה להתעכב עליהם, אם לא לרכוש אז לפחות למשש, הם התיק האדום והמלבני של פייר קרדן (משנת 1970 מחירו 20,000 שקל) ותיק הקרוקו עם האבזם המוזהב של סלין (משנת 1960 מחירו 15,000 שקל).

למען הסר ספק, השמלות השחורות והאקססוריז הצבעוניים בחנות אשר תפקידם לחיות ולהחיות את השמלות השחורות, הם ברובן לא וינטג' והמחיר שלהם סביר ונגיש (600-1600 שקל).

בנוסף, השרשרות המופלאות של איזדורה (מעצבת תכשיטים ישראלית) שמעוטרות באבנים גדולות וקריסטלים נוצצים, בהחלט מוסיפות צבע לכול השחור הקלאסי הזה ואם תרצו תוכלו גם ללכת עוד צעד אחד קדימה במנהרת הסטייל ולרכוש את אחד מהכובעים המוטרפים של מכאלה אסולין שמשחקת עם רשתות שחורות, פנינים ונוצות יען ומצליחה להיות דרמטית ועדינה בו זמנית.

NN5, טשרנחובסקי 5 ת"א, 03-5282393