העיתוי של מנכ"ל פלוריסטם

החברה גייסה מיליונים, אך המניה יורדת ויש חשש לירידות נוספות, אז למה אומר המנכ"ל "מזל משמיים"?

"סיפור החודש" בשוק ההון הישראלי שייך ללא ספק לחברת פלוריסטם . הסיפור החל ב-19 לדצמבר 2010, עת החלה החברה להיסחר גם בבורסת תל אביב בנוסף לנאסד"ק.

חברת הביו-רפואה הישראלית מחיפה, שעוסקת בתאי גזע התחילה את דרכה בשנת 2003. לימים, מוזגה החברה לשלד בורסאי בוול סטריט והפכה החודש לסיפור ההצלחה החם האמריקני-ישראלי: פלוריסטם הצליחה לגייס 41 מיליון דולר, רגע לפני פתיחת המאורעות במצרים.

תקראו לזה מזל, תגידו "חוצפה ישראלית", אבל אין ספק שמדובר בסיפור מעניין. תחום תאי הגזע נחשב כיום מסעיר, לפחות בארה"ב. המשקיעים האמריקנים אוהבים חלומות גדולים וכשמדובר בתחום חדשני, מורכב ועתידני הם גם ידעו לתגמל בהתאם את מי שאולי יגשים להם את החלום, במיוחד כשיגיעו האנליסטים המתאימים להמליץ על המניה.

גרף המניה מצביע על כך שכבר לפני כחודש החלה המניה לזנק והגיעה למחיר של 4.2 דולרים למניה. זאת, למרות שבשנתיים האחרונות היא דשדשה בטווח המחירים של דולר עד 1.5 דולרים.

עם זאת, אם בוחנים את פרסומי החברה רואים שסיפור האמיתי מתחיל ב-18 לינואר 2011, עת דיווח החברה על אירוע מהותי. בדיווח נכתב, כי פלוריסטם קיבלה את אישור הרשויות הרגולטוריות באירופה ובארה"ב להמשיך ישירות לשלב השלישי (Phase II/III) של הניסוי הקליני בתאי גזע מהשלייה (PLX) תוך "דילוג" על השלב השני של הניסוי בחולי טרשת עורקים חמורה בגפיים.

בנוסף, קיבלה החברה אישור להיכנס ישירות לשלב שני (Phase II) של הניסוי הקליני באינדיקציה חדשה - צליעה בינונית לסירוגין (מצב מוקדם יותר של טרשת עורקים חמורה). באותו הרגע התחילו האנליסטים של וול סטריט לזמר על פלוריסטם.

האנליסטים הנכונים

ריי דריקס (אשר חשף את תרגיל פונזי הגדול השני בגודלו בוול סטריט והיה אנליסט בכיר בגולדמן סאקס) וג'ייסון קולברט (אנליסט הביומד הבכיר של בית ההשקעות נשיונל סקיוריטיס האמריקני), נחשבים לקובעי דעה בקרב המשקיעים האמריקנים, הוציאו המלצות קנייה למניה.

בטור שכתב דריקס באתר CPreports.com, הוא ערך השוואה בין פלוריסטם לבין חברה אוסטרלית בשם (סימול:Mesoblast Limited (MSB.AX, העוסקת בתחום דומה, הייתה אחת הסיבות שהמניה זינקה בגללן.

כשהעניק דריקס את המלצת הקנייה ה"חמה" לפלוריסטם - קבע לה יעד בגובה 10 דולר בתוך שנה ו-17 דולר בתוך כשנתיים. בזמן ההשוואה, שוויה של פלוריסטם היה 35 מיליון דולר ובעוד שווי החברה האוסטרלית 745 מיליון דולר. לאחר פרסום המאמר, מניית פלוריסטם זינקה פי 3 (החברה האוסטרלית זינקה בכ-20%).

הבשורה הלא כל כך טובה היא למשקיעים שנכנסו בשבועיים האחרונים למניה (עת הפרסומים אודות החברה החלו להתעצם בתקשורת) ימים ספורים טרם הגיוס הזריז שהובילה פלוריסטם, כאמור, במומנטום מדויק להפליא.

בעצם, הגיוס של פלוריסטם גרם למשקיעים שנכנסו ברגע האחרון הפסד של כ-30% בשבוע אחד, כתוצאה מהגיוס ששיקף מחיר מניה נמוך מהמחיר שבו נסחרה בשוק (בעקבות הדילול). ייתכן שהמצב במצרים תרם גם הוא לכך.

אליה וקוץ בה

מיד לאחר הגיוס הזריז והמתוזמן להפליא התבטא ב"גלובס" מנכ"ל החברה, זמי אברמן, באופן הבא: "היה לנו מזל גדול שההנפקה נסגרה בשבוע שעבר, לפני השתוללות המהומות במצרים, אם היינו דוחים אותה אפילו ביום אחד, זה לא היה קורה. זה משמיים". למרות זאת קיים חשש שלא יהיה מנוס מירידות נוספות בשל הדילול שנעשה לאחר ההנפקה, כאמור, מקרה מצרים. אזכיר, שמאז ההנפקה ירדה משמעותית המניה, ועד שלא יגיעו חדשות טובות מהחברה לא ברור לאן תלך.

נכון, השוק האמריקאי אוהב מניות חלום כמו פלוריסטם. ונכון, דריקס וחבריו סבורים שיש עתיד לחברה. ובכל זאת, כדאי להיזהר בדברים שאומרים מנכ"לים של חברות לתקשורת, בפרט יום לאחר הגיוס. לדברים שהם אומרים פעמים רבות יש משקל, ולא ברור כיצד ציבור המשקיעים יתייחס אליהם.

האם המניה תיכנס כעת לתקופת דשדוש נוספת? לא ברור. מה שבטוח הוא שבעת כתיבת שורות אלה, המניה ממשיכה לרדת, אם זאת, השוק האמריקני הוא שמכתיב את הקצב בתאי הגזע, ובאמריקה כשיש חלום, פעמים רבות מתנתקים מהמציאות, בטח כשמדובר במזרח תיכון חדש.

נקווה רק שהאמריקנים לא יפנימו את התבטאויותיו של המנכ"ל בטח כשיש בסביבה חברה אוסטרלית דומה שנסחרת בשווי גבוה בהרבה, על אחת כמה וכמה כשיש בקופתה של פלוריסטם כסף לפעול ב-3 וחצי השנים הקרובות.

אין לראות בדברים המלצה לרכישת נייר ערך כזה או אחר. דבי קאופמן היא משקיעה פרטית בניירות ערך ועשויה להחזיק בניירות עליהן היא כותבת