ההסתדרות: אם לא תאושר הפנסיה בחח"י נפתח בעיצומים

בהסתדרות ובהנהלת חברת החשמל חתמו אמש על ההסכם לניתוק הגמלאים מהסכמי השכר אך התנגדות היועץ המשפטי לממשלה מונעת את יישומו

ההסתדרות והנהלת חברת החשמל חתמו אמש (ב') על ההסכם שאמור לנתק את גמלאי החברה מהסכמי השכר של העובדים הפעילים, כך שהגמלה תוצמד למדד ולא תעודכן בכל פעם שעובדי החברה יקבלו תוספות שכר.

עם זאת, בשל התנגדות גמלאי החברה, שזכתה לגיבוי מפתיע מהיועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, להסכם שנחתם אין כל משמעות אלא אם הכנסת תוביל חקיקה שתסמיך את ההסתדרות לשנות את הסכמי הפנסיה של הגמלאים גם ללא הסכמתם. מסיבה זו, הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, לא חתם על ההסכם והודיע כי יחתום עליו רק אם יתקבל אישור "מהגורמים הרלוונטיים".

במסר ליועץ המשפטי, רמזה היום ההסתדרות כי אם לא יאושר ההסכם, "יאלצו העובדים לפתוח בצעדים ארגוניים". בהסתדרות ובוועד העובדים מעוניינים בניתוק הגמלאים מהסכמי השכר, כך על פי הערכות, מתוך הנחה כי העובדים הפעילים יזכו בצורה הזאת למענקים גדולים יותר במסגרת הרפורמה במשק החשמל, עליה הסכימו כבר עקרונית.

למעשה, בוועד העובדים, בראשות מיקו צרפתי, הבהירו כי לא יקדמו את המו"מ על הרפורמה לפני שייחתם ההסכם המדובר. בהסתדרות, לעומת זאת, משוכנעים שהם יודעים מה טוב יותר לגמלאים.

"מדובר בהסכם שמיטיב עם הגמלאים שיזכו למנגנון פיצוי מידי שנה", אמר היום יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן. "הגמלאים יכולים עתה להיות בטוחים ששכרם יעודכן מבלי להמתין להסכמים של העובדים הפעילים", הוא הוסיף.

על פי ההסכם, כפיצוי על הניתוק מהעובדים הפעילים, יקבלו הגמלאים תוספת שכר של 12% לגמלה. מדובר בפיצוי דומה לזה שניתן לכלל הגמלאים בשירות המדינה, לאחר שנותקו כבר בשנת 2007 מהסכמי השכר. בנוסף לפיצוי הזה, נקבע כי הגמלאים יקבלו שני מענקים חד פעמיים: פעימה אחת של 83% מגובה הגמלה החודשית, ופעמיה שנייה של 99%-114% מהגמלה.

עוד הוסכם כי עובדי החברה הפעילים יקבלו את תוספת השכר שניתנה לכלל עובדי המגזר הציבורי (6.25%), אולם בהפחתה של 0.5% שיישמרו כפיקדון עד לבירור טענות האוצר לחריגות שכר בחברה. תוספת זו, אגב, תשולם גם לגמלאים.