"דן גרטלר חייב עמלות עבור סיוע בהשגת רישיונות לכריית יהלומים"

התובעים: גרטלר ניצל את קשרינו עם הרשויות באפריקה ובברית-המועצות, והונה אותנו ■ גרטלר בתגובה: "מדובר בתביעת-סרק הזויה"

היהלומן דן גרטלר ניצל את הקשרים שלנו עם נשיאים, ראשי ממשלות ושרים הממונים על מכרות, כדי לחדור למדינות אפריקה וברית-המועצות לשעבר ולפתוח דלתות שאיש לא יכול היה לפתוח ולגרום לכך שמדינות יחתמו איתו על הסכמים שיעשירו אותו בסכומי-עתק, ואחר כך הונה אותנו וקיפח את זכויותינו - כך טוענים ד"ר ולדימיר וקסמן, מהנדס מכרות שעלה לישראל מברית-המועצות בשנות ה-80 ושותפו העסקי, קלוד קלפטש שילטון, בתביעה שהגישו שלשום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד גרטלר וחברת די ג'י איי יהלומים שבבעלותו.

באמצעות עורכי הדין פנחס זלצר וגליה זלצר-ליפשיץ טוענים התובעים כי בתחילת 1998, בתיווכו של שר החוץ אביגדור ליברמן, שהיה באותה תקופה איש עסקים פרטי, התקשרו איתם גרטלר ודי ג'י איי יהלומים בהסכמים, שמטרתם היתה כי וקסמן ושילטון ינצלו את קשריהם בשלטונות הרפובליקה הסובייטית של יקוטיה (סאחה יקוטיה) וכן בזימבבואה, קונגו וסיירה לאון שבאפריקה, כדי לקדם את עסקי היהלומים שלהם. לטענת התובעים, תמורת הסיוע שלהם התחייב גרטלר לשלם להם עמלה מכל עסק שיהיה לו באפריקה.

"ליברמן פנה לוקסמן באמצעות מכר משותף ואירגן פגישה. בפגישה הציג את עצמו ליברמן כשליחו של גרטלר, או מי שקשור עמו בעסקים, ואמר כי נודע לו כי לוקסמן יש קשרים ענפים עם ראשי השלטון ואישים בעלי השפעה ביקוטיה, וביקש להפגיש בין וקסמן לבין גרטלר לצורך השגת קשרים עסקיים בין גרטלר לאנשים הקובעים ביקוטיה", נטען.

העלמת עובדות

לטענת התובעים, לאחר שפתחו בפני גרטלר קשר עם ראשי השלטון וחברות ממשלתיות באפריקה, ולאחר שמקשרים אלה צמחו עסקים בשווי אדיר, "לא זו בלבד שלא שילם להם פרוטה, "אלא שגם העלים מפניהם את העובדות ולא טרח להודיעם מה, כמה ומתי נעשו העסקאות".

לדבריהם, לבקשת גרטלר, הם אירגנו לו שורה של מפגשים עם בכירי השלטון באפריקה, שהובילו לכך שדי ג'י איי קיבלה באופן בלעדי רישיונות לכריית יהלומים באותן מדינות, ובראשן קונגו. עוד נטען כי הסכמי הכרייה בקונגו הובילו לכך שבפני גרטלר נפתחה הדרך להצלחה אדירה.

"השאיפה לקבל עסקות בסכומים אדירים של 3 מיליארד דולר הפכה פתאום למושגת, ומכאן להצלחה עסקית בלתי מוגבלת, כשכל משאבי היהלומים - ואחר-כך ניקל וזהב של מדינה כה עשירה במחצבים יקרים - כולה נתונה בידיו של צעיר שטרם מלאו לו 30 שנה", נטען בתביעה.

עוד טוענים התובעים כי גרטלר התחייב לשלם להם 0.5% מהסכום שיקבל בגין כל רכישת יהלומי גלם ו-0.25% מערך רכישת יהלומים מלוטשים. ואולם, הוא הפר את התחייבויותיו באופן גורף.

התובעים מבקשים מבית המשפט כי יצהיר כי גרטלר הפר את ההסכמים עמם ויחייב אותו לספק חשבונות בגין כל עסקאות היהלומים והמחצבים.

עו"ד בעז בן-צור מסר בשמו של גרטלר: "מדובר בתביעת-סרק הזויה, שהתיישנה לפני שנים. תביעה זו כולה טענות מופרכות וסיפורי מעשיות שהתובעים עצמם כבשו במשך למעלה מעשור, ולא בכדי".

לדבריו, "לתביעה שורבבו באופן מלאכותי שמות של אנשים, חברות ועסקאות, ואין קשר בין עסקיו של גרטלר לבין התובעים".