נתח השוק של נוקיה בישראל ירד ב-2010 ל-40%

"גלובס" ו-‏IDC‏ מביאים לראשונה ניתוח מעמיק של שוק הסלולר הישראלי: נוקיה ירדה ב-13%, סמסונג שומרת על יציבות ו-25% מהשוק, ואפל עם נתח של 10% אחרי שנה ראשונה בישראל

שוק הסלולר הישראלי מגלגל מיליוני שקלים מדי שנה, אך עד היום אף חברת מחקר לא השכילה לבדוק מי הן היצרניות שמובילות את השוק הישראלי.

כל נתוני מכירות המכשירים שהתפרסמו עד היום התבססו על מידע שהגיע מהיבואניות המקומיות, מה שלא יצר אמינות רבה והקשה על הבנה אמיתית של גודל השוק של שחקניות כמו נוקיה, אפל, סמסונג ואחרות.

חברת המחקר IDC, שבודקת באופן קבוע את נתח השוק של יצרניות הסלולר בעולם, ביצעה בפעם הראשונה בדיקה גם בשוק הישראלי, ו"גלובס" מביא כאן את הנתונים בפעם הראשונה.

על-פי הנתונים, בישראל נמכרו בשנה שעברה כ-2.06 מיליון טלפונים סלולריים, עלייה קלה לעומת 2.05 מיליון יחידות ב-2009. חברת נוקיה, שעומדת בראש שוק הסלולר העולמי, היא גם היצרנית המובילה בישראל עם 40% נתח שוק בשנת 2010 (824 אלף מכשירים נמכרו). זאת, על אף שרשמה ירידה ניכרת לעומת 2009, אז החזיקה היצרנית הפינית 46.02% מהשוק המקומי.

במקום השני, בפער ניכר מנוקיה, נמצאת סמסונג עם נתח שוק של 25% ב-2010 (515 אלף מכשירים נמכרו), דומה לזה שהחזיקה ב-2009.

מי שלא הצליחה לשמור על יציבות אשתקד היא סוני אריקסון, שנתח השוק ירד מ-21.11% ב-2009 ל-15% בשנה החולפת (309 אלף מכשירים נמכרו), אם כי היא עדיין ניצבת במקום השלישי ברשימה.

במקום הרביעי נמצאת חברת אפל, שנכנסה באופן רשמי לישראל רק לפני שנה וכבר מחזיקה 10% מהשוק (206 אלף מכשירים נמכרו). ככל הנראה, נתח השוק של אפל בא בעיקר על חשבון נוקיה, שלא השכילה להוציא טלפונים חכמים מתקדמים ב-2010, כאלה שיצליחו לספק תחרות למכשיר ה-iPhone הפופולרי.

ב-2009, עוד לפני שאפל התחילה למכור כמויות רציניות של מכשירים בישראל, נתח השוק שלה עמד על 1.52% בלבד. עם זאת, יש לציין כי נתוני IDC מתבססים על מספרי יבוא רשמיים, ולכן לא כוללים יבוא מקביל ורכישות עצמאיות בחו"ל.

חברת LG ניצבת במקום החמישי, לאחר שרשמה עלייה של כ-40% בנתח השוק שלה ב-2010, בין היתר בעקבות החלפת הבעלות על יבוא המכשירים לישראל - מחברת מיני ליין לברימאג תקשורת. אשתקד LG החזיקה 4% מהשוק (82 אלף מכשירים נמכרו), לעומת 2.82% ב-2009.

גם חברת RIM, יצרנית הבלקברי, רשמה זינוק נאה בשנה החולפת לאחר שעלתה מ-0.23% מהשוק ב-2009 ל-3% אשתקד (61 אלף מכשירים נמכרו). ההישג מכובד במיוחד, כשלוקחים בחשבון שאת מכשירי הבלקברי מייבאות מפעילות הסלולר, שמייבאות גם את מכשירי iPhone, אותם הן מעדיפות לקדם יותר.

מי שהפכה לשחקנית כמעט לא רלבנטית בשוק הישראלי, על אף סימני קאמבק בחו"ל, היא מוטורולה, שירדה מ-2.71% ב-2009 ל-2% בלבד בסוף 2010 (41 אלף מכשירים נמכרו).

מוטורולה, דרך היבואנית המקומית מוטורולה טלפונים סלולריים, מתקשה לקדם מכשירים דרך מפעילות הסלולריות בישראל, אף שבשנה החולפת הציגה החברה העולמית בחו"ל מספר דגמים מוצלחים במיוחד המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל.

החדשנות שהציגה מוטורולה בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES בחודש שעבר עשויה לשפר את מצבה ב-2011 ולשכנע את סלקום, פרטנר ופלאפון לקדם יותר מכשירים שלה.

מנגד, היבואנית המקומית סבלה לאחרונה מנטישת עובדים, כולל המנכ"ל הרצל ארביב, כך שקשה לחזות איך היא תצליח להתמודד עם הטראומה כדי לשפר את נתח השוק של החברה.

את הרשימה סוגרת עוד יצרנית שמסתמכת בעיקר על מערכת אנדרואיד בטלפונים שלה - HTC. שיתוף-הפעולה עם גוגל הפך אותה לאחת היצרניות המעניינות בתחום בעולם בשנה החולפת, אך בישראל היא עדיין לא הצליחה להמריא, על אף עלייה קלה.

בעוד שאת 2009 סיימה עם נתח של 0.26%, את השנה החולפת סגרה HTC עם 1% מהשוק (20 אלף מכשירים נמכרו).

לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי זיכיון הייבוא של HTC החליף ידיים, לאחר שהיה בשנים האחרונות בבעלות של ניופאן טלקום. ייתכן כי היבואן החדש יצליח לדחוף את החברה הזו למקום קצת יותר גבוה בישראל.

ישראלים מעדיפים טלפונים חכמים

בדומה למגמה העולמית, גם בישראל שוק הטלפונים החכמים ממשיך לצבור תאוצה. בעוד שב-2009 עמד נתח השוק של הטלפונים החכמים על 27% מכלל שוק הסלולר - ב-2010 הוא זינק ל-36%, ועל-פי תחזיות IDC, הוא צפוי להגיע השנה כבר ל-42%.

"טלפונים חכמים כבר אינם מנת חלקם של אנשי המגזר העסקי", אומרת אלינור פירק, אנליסטית תחום הטלקום ב-IDC. "יותר אנשים רוצים היום טלפונים חכמים, בעיקר כאלה שלא מסוגלים להתנתק לרגע מהאינטרנט, מהפייסבוק והמייל שלהם", מוסיפה פירק.

אורן רביב, אנליסט בכיר לטכנולוגיות חדשות ב-IDC, מציין כי עיקר הזינוק במכירות הטלפונים החכמים בישראל נרשמה ברבעון האחרון של 2010. "אנשים ישבו חיכו להגעתם של iPhone 4 וגלקסי S של סמסונג", הוא מסביר.

אפל תתחזק על חשבון נוקיה

אף שמבחר המכשירים בישראל דל יחסית לשווקים מקבילים בחו"ל, הישראלים כבר לא מגלים התלהבות מטלפונים חדשים כמו פעם.

"היום כבר אין את אפקט ההתפעלות. המכשירים נראים אותו דבר, ונדיר לראות שמישהו יוציא טלפון מהכיס ואנשים יגידו על זה 'וואוו'", אומר רביב, ומסביר כי אין היום מכשיר שמשנה סדרי שוק כמו ה-iPhone. "ראינו שה-iPhone קפץ מכמעט 0% ל-10% בתוך שנה, אבל הוא לא ימשיך לגדול ככה, כי היצרניות מציעות מכשירים שמתחרים בו".

גם בתחום מערכות ההפעלה הסלולריות החכמות בישראל, נוקיה מובילה את השוק. החברה הפינית, בעלת מערכת ההפעלה סימביאן, החזיקה נתח שוק של 55% ב-2010. הרחק מאחוריה נמצאות אפל עם iOS (נתח של 27%), אנדרואיד (7%), בלקברי (6%) ו-ווינדוס מובייל של מיקרוסופט (4%).

על אף הובלתה של נוקיה, על-פי תחזית IDC, התמונה תשתנה השנה, והיצרנית הפינית צפויה לספוג מכה קשה. ב-IDC מעריכים כי הנתח של סימביאן יירד ב-40% ל-32%, ומערכת ההפעלה של אפל תוביל עם 39% מהשוק.

מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, צפויה להכפיל את נתח השוק שלה השנה מ-7% אשתקד ל-15% ב-2011. גם מערכת ההפעלה של הבלקברי צפויה להתחזק על חשבון נוקיה ולעלות ל-10% השנה. חברת מיקרוסופט צפויה לרדת לנתח שוק של 4%, אלא אם מערכת ווינדוס פון 7 תתחיל להיכנס לישראל בצורה מסודרת עם מכשירים חדישים.

שוק הסלולר
 שוק הסלולר

הטלפונים
 הטלפונים