מדרגת האפס במס רכישה לדירה ראשונה תעלה: 1.6 מיליון שקל

זאת לעומת 1.1 מיליון שקל כיום, כך החליטה ועדת הכספים ■ יו"ר הוועדה גפני: "ממילא הדירות באזורי הביקוש לא עולות פחות מ-1.2 מיליון שקל"

ועדת הכספים קיימה היום (ג') דיון בהצעת חוק מיסוי מקרקעין, שנועד להגדיל את היצע הדירות למכירה.

בסיומו של הדיון הורה יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לממשלה לשנות את "מדרגת האפס" של מס הרכישה עבור רכישת דירה ראשונה לרמה של 1.6 מיליון שקל, לעומת 1.139 מיליון שקל כיום. גפני נימק את המהלך בכך שרוב הדירות באזורי הביקוש עולות יותר מ-1.2 מיליון שקל.

עוד הורה גפני לנציגי הממשלה, להעניק ערובה למוכרי קרקעות לבניית יחידות דיור, לכך שאכן ייזכו בהפחתת מס השבח, כפי שנקבע בחוק ובכך שלא ייאלצו תחילה, לעמוד בתנאים הנדרשים לקבלת ההנחה ורק לאחר מכן יידעו אם אכן יזכו בה אם לאו.

חברי ועדת הכספים היו חלוקים עם האוצר בנוגע למדרג מס הרכישה עבור דירות להשקעה וביקשו לשנותו, כך שמס הרכישה עבור דירות להשקעה יהיה:

■ 3.5% על דירות בשווי 1.6 מיליון - 2.5 מיליון שקל.

■ 5% על דירות בשווי של מעל 2.5 מיליון שקל.

ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) קרא לשנות את מדרג מס הרכישה על דירות להשקעה, כך שדווקא המס על דירות זולות, יהיה גבוה יותר, מה שירחיק מהן את המשקיעים ויותיר דירות עממיות לטובת המתקשים לרכוש דירות.

רכז בינוי ושיכון באגף התקציבים באוצר, ראובן קוגן, אמר שהרחבת מדרגת האפס בנוגע לפטור ממס רכישה, תפגע בהכנסות המדינה. לדבריו, מחיר דירה חציונית, קרי דירות הנמכרות ב- 50% מהעסקאות, עומד על 865 אלף שקל ועל-כן אין צורך אמיתי להעלות את הרף המעניק פטור. קוגן הוסיף שב- 2010, 67% מרוכשי דירות ראשונות נהנו מהפטור וכי אם יעלו את הרף ל-1.4 מיליון שקל בלבד, ייהנו ממנו 90% מהרוכשים.