סקר של משרד הבריאות: 1 מכל 3 ישראלים יחלה בסרטן

"בישראל מאובחנים מדי שנה כ-28 אלף חולים וכ-11 אלף נפטרים כתוצאה מהמחלה" ■ באגודה למלחמה בסרטן מזהירים כי ללא נקיטת פעולות מיידיות, צפוים שיעורי הסרטן לעלות בכ-80%

שניים מכל חמישה גברים יהודים, אחת מכל שלוש נשים יהודיות, אחד מכל שלושה גברים ערבים ואחת מכל ארבע נשים ערביות בישראל יחלו בסרטן - אלה הנתונים המדאיגים שמציגים היום באגודה למלחמת בסרטן ובמשרד הבריאות לרגל יום הסרטן הבינלאומי.

"בישראל מאובחנים מדי שנה כ-28 אלף חולים וכ-11 אלף נפטרים כתוצאה מהמחלה", כך עולה מהממצאים. באגודה למלחמה בסרטן מזהירים כי ללא נקיטת פעולות מיידיות למניעה, צפוים שיעורי הסרטן לעלות בכ-80%, בעיקר במדינות במצב חברתי-כלכלי נמוך או בינוני.

"מטרת יום הסרטן הבינלאומי היא להעלות את המודעות לצורך לתגבר את המאבק ברמה הגלובלית ולהעביר את המסר לכל אזרחי הארץ והעולם: ניתן לצמצמם את נתוני התחלואה והתמותה ב-50%", משוכנעת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן.

לאכול נכון, להתרחק מסיגריות

"ניתן לעשות זאת על ידי שמירה על אורח חיים בריא: הימנעות מעישון, תזונה נכונה, פעילות גופנית, משקל תקין וצריכת אלכוהול מוגבלת", היא מדגישה. "לזאת יש להוסיף התנהגות חכמה בשמש, הימנעות מחשיפה לעישון כפוי ולגורמים מסרטנים אחרים, ביצוע חיסונים ובדיקות לחיידקים וזיהומים העלולים לגרום לסרטן ועריכת בדיקות לגילוי מוקדם לסרטן השד וסרטן המעי הגס".

ד"ר אדוארדו קאזפ, נשיא ארגון הסרטן הבינלאומי (UICC): "התנהגות הבוחרת באורח חיים בריא, מפחיתה את הסיכון לסרטן בכל מדינות העולם. מטופלים רבים שלי התוודו בפני שהם מצטערים שלא שמעו להמלצות למניעה או לסריקה בשלב מוקדם יותר בחייהם. בשמם, אני קורא וממליץ לכל אחת ואחד לנקוט בכמה פעולות פשוטות שבכוחן להפחית את הסיכון האישי שלך לחלות בסרטן, ולהפיץ את הבשורה לכל אהוביך ויקירך".

תוותרו על הבקבוק

לאחרונה נערכה ישיבה ראשונה מסוגה של הלובי למאבק בסרטן בפרלמנט האירופי, שהוקדשה לנושא הסיכון לחלות בסרטן כתוצאה מצריכת משקאות אלכוהוליים. בישיבה השתתפו חוקרים ומדענים מובילים, ונציגי ארגוני סרטן מכל רחבי אירופה.

סקירת המחקרים שהוצגה בנושא הדגישה את הקשר המוכח בין שתיית אלכוהול, לבין תחלואה בסרטן שד, המעי הגס והחלחולת, הלוע, הגרון והוושט. "ניתן להפחית עד 7% ממקרי סרטן השד עד לשנת 2050, אם נשים תצמצמנה את צריכת האלכוהול שלהן לכוסית ביום", הסביר ד"ר הנס סטורם, מנהל תחום מניעת סרטן באגודה הדנית למלחמה בסרטן.

אחד המחקרים, שפורסם בכתב העת CANCER WATCH, מצביע על מגמה לפיה עד שנת 2030, תהווה האוכלוסיה המבוגרת כ-20% מכלל האוכלוסייה. על פי ההערכות, ארבעה מחמישה סוגי סרטן מאובחנים אחרי גיל 55. עוד נמצא כי בגיל 65 הסיכון לסרטן גבוה פי 10 מהסיכון לסרטן בגיל צעיר.