מלך ירדן על פיטורי הממשלה: "רוצה לתקן שגיאות העבר"

עוד לפני פרוץ המהומות בירדן, התפרסם בתחילת החודש בירדן סקר המראה לפיו 76% מן הירדנים חוששים לומר בגלוי את דעתם אם היא כוללת ביקורת נגד הממשלה, מחשש שגורמי הביטחון יפגעו בהם

מלך ירדן עבדאללה הודיע היום (ג') על פיזור ממשלתו, ועל פיטוריו של העומד בראשה, סמיר ריפאעי. עבדאללה תלה את הצעד בכישלונה של ממשלת ריפאעי לדכא את הפגנות הזעם המשתוללות זה כשלושה שבועות בבירה עמאן ובערים אחרות. מלך ירדן החליט להחזיר לתפקיד את מערוף אל-בחית, שכבר כיהן כראש ממשלה בעבר. בחית הוא גנרל לשעבר בצבא ירדן, שכיהן לפני חמש שנים כשגריר ירדן בישראל.

ברחבי ירדן מתחוללות מחאות בהשראת הפגנות דומות שנערכות בחודשים האחרונים בתוניסיה ובמצרים. המפגינים קוראים לפיטוריו של ראש הממשלה ריפאעי, ומאשימים אותו בנסיקת מחירי הדלק והמזון. המפגינים דורשים גם רפורמות פוליטיות במדינה, אך נכון לעתה אין הם דורשים את הפלת בית המלוכה הירדני.

ניסיון פיוס

לנוכח התגברות המהומות בירדן, מנסה המלך לפייס את עמו. בהודעה שנשלחה מטעם ארמון המלוכה נכתב כי "המלך עבדאללה ביקש מראש הממשלה החדש לנקוט צעדים מהירים כדי להוביל רפורמות פוליטיות שישקפו את המודרניזציה והפיתוח בירדן".

המלך הוסיף כי רפורמות כלכליות הכרחיות גם הן על-מנת לספק איכות חיים טובה יותר לאזרחים, אך הן צריכות להיעשות יד ביד עם הגברת שותפות העם בקבלת ההחלטות.

המלך הורה לבצע שינויים מידיים בחוקי המדינה ובחירויות הפרט. עבדאללה גם ביקש מראש הממשלה הטרי שמינה "לבצע צעדים מקיפים כדי לתקן את שגיאות העבר", כהגדרתו. עם זאת, הוא לא הסביר למה התכוון.

הכל נשאר במשפחה. ובשבט

עוד לפני פרוץ המהומות, התפרסם בתחילת החודש בירדן סקר המראה כי מרבית התושבים חוששים להתבטא בנושאים פוליטיים. לפי הנתונים, 76% מן הירדנים חוששים לומר בגלוי את דעתם אם היא כוללת ביקורת נגד הממשלה, מחשש שגורמי הביטחון יפגעו בהם.

עוד עלה מהסקר כי הירדנים בוחרים בקפידה את האנשים עמם הם בוחרים בכל זאת לשוחח על נושאים פוליטיים. 56% מהנשאלים העידו כי הם מרשים לעצמם לעשות זאת רק בשיחות עם בני משפחה או נכבדי השבט שלהם.