שרי הליכוד מתנגדים לרמטכ"ל זמני - אך חוששים מנתניהו

אחרי ששימשו חותמת גומי במינויו של האלוף גלנט, רבים משרי הליכוד חוששים לאשר את מינוי נווה בטרם התקבלה חוות דעתו של היועמ"ש, אך לא רוצים לומר זאת בגלוי לרה"מ

ראש הממשלה ושר הביטחון צפויים להביא מחר לאישור הממשלה בישיבה חפוזה את מינויו של האלוף יאיר נווה לרמטכ"ל זמני למשך 60 יום, אולם לפי שעה לא ברור אם המלצתם תזכה לרוב בקרב שרי הממשלה.

שרי הממשלה זומנו הבוקר לישיבת ממשלה מיוחדת שלא מן המניין שתתקיים מחר בשעה 19:30 בערב, וזאת, במקום להביא את הנושא לאישור הממשלה ביום ראשון בבוקר בישיבתה השבועית הרגילה. מבדיקת "גלובס" עולה כי בעוד שרי ש"ס והעצמאות צפויים לתמוך במינוי נווה, בקרב שרי הליכוד יש אופוזיציה לא מבוטלת לאישור המהלך ועל פי ההערכות, יהיו כאלו שיצביעו נגדו. אחרי ששימשו חותמת גומי באישור מינויו של האלוף גלנט, חוששים רבים מהם לאשר את מינויו של נווה בטרם התקבלה חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה ומאמינים כי בעת הזו מדובר במהלך שגוי, אולם אף אחד אינו מוכן לומר זאת בקולו ואף שר לא יצא בגלוי נגד ראש הממשלה.

רבים מהם חשים אי שביעות רצון ממינוי רמטכ"ל זמני, אבל כאמור מסרבים לומר זאת בגלוי. בשיחות סגורות משתמשים שרי הליכוד בביטויים קשים ואומרים כי "אחרי שנפלנו פעם אחת לא נתמוך בכהונת נווה באופן אוטומטי". אחרים נשמעו במסדרונות הכנסת אומרים כי "הביזיון עלול לחזור על עצמו. לא נהיה יותר בובות על חוט, לא נשמש מריונטות של ברק ונתניהו". בכוונתם של כמה מהשרים לדרוש לראות את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, בטרם ההצבעה.

גם בישראל ביתנו מסרבים לומר כיצד יצביעו אולם על פי הערכות אביגדור ליברמן ושריו יישרו קו עם ראש הממשלה.

קריאות להארכת כהונת אשכנזי

בתוך כך, ועדת החוץ והביטחון של הכנסת התכנסה הבוקר לדיון מיוחד בעקבות החלטת שר הביטחון וראש הממשלה לבטל את מינויו של גלנט. מרבית חברי הוועדה קראו לראש הממשלה להמשיך את כהונתו של הרמטכ"ל הנוכחי, גבי אשכנזי, עד למינוי רמטכ"ל קבוע.

יו"ר הוועדה, ח"כ שאול מופז, מתח ביקורת על ההחלטה למנות את נווה לרמטכ"ל זמני ואמר כי לטעמו מדובר בבעיה חוקתית יסודית. "ההחלטות שהתקבלו אתמול על ידי שר הביטחון וראש הממשלה אינן משקפות את מה שנכון ורצוי למדינת ישראל בעת הזו. הביקורת שלי אינה נוגעת באופן אישי לנווה, אלה לתחושה הבלתי נמנעת ששיקולים אישיים ואגו הם שהביאו להחלטה שלא להאריך את כהונת הרמטכ"ל הנוכחי", אמר מופז. לדבריו, "החילופים במערכת הביטחון, בפיקוד הבכיר ובזרועות המודיעין - כל אלה חייבו מראש הממשלה ומשר הביטחון להתעלות על היצרים האישיים ולהאריך את כהונת הרמטכ"ל המכהן. אם לא היה די באלה, הרי שהמצב באזור והשינויים האסטרטגיים המתחוללים במזרח התיכון היו בבחינת שיקול נוסף וחשוב שחייב לפעול בדרך אחרת. מנהיגות שקולה, אחראית וממלכתית הייתה צריכה לנהוג אחרת", אמר מופז.

בשבוע הבא צפויה להתכנס הוועדה לדון בלגיטימיות של אופן מינוי הרמטכ"ל וההליך שהתנהל עד כה וכן תבחן את הצורך להטיל פיקוח פרלמנטרי הדוק על המשך ההליכים. בנוסף תבחן הוועדה את המשמעויות החוקיות של מינוי סגן הרמטכ"ל לממלא מקום בפועל. מופז אמר כי ישקול להזמין את גלנט לדיון.

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איתן כבל, תקף גם הוא את ברק. "הוא חושב שזה פריימריז של מפלגת העבודה? חושבים שמביאים ממלא מקום למזכ"ל המפלגה? האופן שבו ברק מתנהל הוא בריונות. אסור לערב פה שאלות פוליטיות, מדובר בעניין ביטחוני, זה שהרבה מאיתנו לא הורידו אותו (את ברק) מכנף הסבנה כבר שנים זו בעיה של כולנו, אני לא ישן טוב ואני מציע לכולנו לא לישון טוב, אין היום שום כוח מאזן בין ראש הממשלה ושר הביטחון שמעריצים אחד את השני. אף אחד אפילו לא עוסק ביאיר נווה, מה שקורה פה זה מטורף, זה בדיחה, מדובר באחת התקופות היותר דרמטיות באזור".

ח"כ אבי דיכטר (קדימה), ראש השב"כ לשעבר אמר בוועדה כי אם הממשלה לא מגינה על גלנט, על וועדת חוץ וביטחון להציע הגנה משפטית לגלנט. "אני מופתע, ויותר מכך - מודאג. אני לא מבין את הפתרון. או שהרמטכ"ל הנוכחי ימשיך לכהן או שיגיע רמטכ"ל עבר, כזה שיכול לכהן".

ח"כ זאב בילסקי (קדימה) אמר כי "פארסת המינוי של הרמטכ"ל המיועד פגעה בצורה אנושה באלוף יואב גלנט קצין מוערך שתרם את כל חייו לביטחון מדינת ישראל. הכינוי מאפיונר שהודבק לו על ידי השר מיקי איתן, לא זכה לתגובתו של ראש הממשלה. באם שאר ענייני המדינה מתנהלים כפי שמתנהל מינוי הרמטכ"ל - יש מקום לדאגה גדולה".

בתגובה לדברים שנשמעו בוועדה, נמסר מלשכתו של שר הביטחון כי הוא ממליץ לחלק מהחברים לנהוג באיפוק ולא להיסחף להתלהמות. שר הביטחון ברק מוכן להיפגש בראשית השבוע הבא עם וועדת המשנה של וועדת חוץ וביטחון ולפרוש בפניהם את ההתפתחויות במהלך מינוי גלנט, ובשיקולים שהביאו להמלצה למינוי נווה לרמטכ"ל בפועל לתקופה קצרה שלא תעלה על 60 יום.