בג"ץ: יש לחשוף פרוטוקולים מדיוני ועדות המינויים באקדמיה

‎‎זאת במסגרת הליכים משפטיים עם אנשי סגל ■ עם זאת, נקבע כי המוסדות האקדמיים אינם מחויבים בחשיפה בדומה במסגרת שימוע לפני פיטורים‏

מוסדות אקדמיים כדוגמת אוניברסיטאות חייבים לחשוף מסמכים ופרוטוקולים של דיוני ועדות המינויים, במסגרת הליכים משפטיים בינן לבין אנשי סגל, בדומה לחובת הגילוי הרגילה החלה בהליכים משפטיים, אך אינה מחויבת בחשיפה דומה במסגרת שימוע לפני פיטורים - כך קובע בג"ץ בפסק דין עקרוני בסוגיית חופש המידע על דיוני ועדות המינויים באוניברסיטאות.

הרכב שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, ולצידה השופטים אילה פרוקצ'יה ויצחק עמית, קיבל באופן חלקי את עתירתם של אוניברסיטת בר-אילן ומוסדות אקדמיים נוספים נגד פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה, שניתן ב-2005.

‏פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה ניתן בעניינם של ד"ר צמח קיסר וד"ר חיים שטרן ז"ל, שהועסקו כמרצים ללשון באוניברסיטת בר-אילן, ופוטרו מאוחר יותר. הם תבעו את האוניברסיטה בטענה כי פוטרו מחמת גילם המתקדם, ובנוסף דרשו לקבל לידיהם את הפרוטוקולים של ועדות המינוי שדנו בעניינם.

בית הדין הורה לאוניברסיטאות לחשוף בפניהם את פרוטוקולי ועדות המינויים שדנו בעניינם, תוך השמטת שמות הדוברים בדיון וציון שמות המשתתפים בלבד. עוד הורה בית הדין לאוניברסיטאות למחוק מתקנוניהן את הוראות הסודיות בנוגע לדיוני ועדות המינויים והקידום, תוך יצירת מתווה חדש של פרסום חלקי.

‎‎בירור וביקורת

‏פסק דינו של בג"ץ מתמקד בהיקף הגילוי המתחייב באשר למידע במוסדות אקדמיים במסגרת הליך משפטי מול עובדיהם ובמסגרת יחסי עבודה רגילים.

האוניברסיטאות טענו, באמצעות עורכות הדין רחל בן-ארי ודפנה שמואלביץ, כי יש להותיר את דיוני ועדות המינוי תחת מעטה סודיות, כדי לא לפגוע בחופש האקדמי.

"יש להבחין בין החופש האקדמי לבין הצורך בחשיפה ובמסירת נתונים לשם בירור וביקורת על הכרעות שיש בהן חשש לפגיעה באנשי סגל, שלא מטעמים אקדמיים ולא משיקולים לגיטימיים", קבעה ביניש. "כשמתקיימת עילת תביעה, לא ניתן להסתתר מאחורי הטענה של פגיעה בחופש האקדמי".

‏בנושא חובת הגילוי נוכח הליכים משפטיים בין האוניברסיטה לאנשי סגל, מגבה בג"ץ את פסק דינו של בית הדין הארצי, וקובע כי המוסדות האקדמיים חייבים בחובת הגילוי הרגילה החלה בהליכים משפטיים, והן אינן נהנות מחיסיון על דיוני ועדות המינויים. "לא קמה הצדקה לחרוג מסדרי הדין המקובלים בדבר גילוי מסמכים", קובעת ביניש.

‏בשאלת חובת הגילוי מחוץ להליכים משפטיים, הסכימו השופטים לשנות מפסיקתו של בית הדין, ולאפשר לאוניברסיטאות בכל זאת מידה של סודיות: באשר לטענה בדבר זכות עיון במסמכים, כחלק מזכות טיעון לקראת שימוע שלפני פיטורים, קובעים השופטים כי "אין לחייב את האוניברסיטאות לשקול באופן פרטני את חשיפת פרוטוקול הדיון בפני חבר סגל שמועמדותו נדחתה, כל אימת שמתבקש גילוי כזה". ‏‎‎‏(בג"ץ 7793/05). ‏‎‎‏